کد خبر 1094343
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
وال استریت ژورنال: توافق ایران-چین فشار اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور را کاهش خواهد داد

روزنامه آمریکایی درباره سند 25 ساله ایران و چین نوشت: هدف تهران و پکن از این شراکت استراتژیک این است که نشان دهند هر دو کشور آلترناتیوهایی به جز غرب در اختیار دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی درباره توافق جامع ایران و چین نوشت: تهران و پکن در تلاش هستند تا یک مشارکت گسترده استراتژیک را برای کاهش فشارهای اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور پایه ریزی کنند؛ توافقی که همچنین ایران را از انزوای اقتصادی ناشی از تحریمهای آمریکا خارج خواهد کرد. 

این گزارش افزود: طبق مفاد این توافق که باید به تصویب پارلمان ایران برسد، چین از منابع نفتی ایران سود می‌برد و ایران نیز از سرمایه گذاری چین بهره مند خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

توافق ایران و چین، ضربه سنگینی به ترامپ است

این روزنامه آمریکایی با اشاره به آنچه که از این توافق به طور غیررسمی منتشر شده است نوشت، شراکت ایران و چین باعث مقابله با فشارهای آمریکا روی هر دو کشور خواهد شد.

براساس این گزارش، تحلیلگران غربی می‌گویند که هدف ایران و چین از این توافق این است که نشان دهند هر دو کشور آلترناتیوهایی به جز غرب در اختیار دارند؛ حتی اگر بعضی از این پروژه‌ها به بهره برداری نرسد. 

گزارش رسانه‌های غربی درباره توافق ایران و چین در حالی منتشر می‌شود که هنوز این سند به طور رسمی از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده است و جزئیات آن هنوز رسانه‌ای نشده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز روز یک شنبه در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی با مطرح کردن این ادعا که نسخه‌ای از این پیش‌نویس توافق پیشنهادی ۱۸ صفحه‌ای را در اختیار دارد، نوشت که ایران و چین پیش‌نویس یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را تهیه کرده‌اند که راه را برای سرمایه‌گذاری چندصد میلیارد دلاری چین در بخش‌های انرژی و دیگر بخش‌های ایران فراهم می‌کند و با این اقدام تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پ IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 6
    میتونیم بعد از اصلاح قانون اساسی روسیه ی قراداد 15 ساله هم ببندیم!!
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      8 3
      تو از قرارداد چیزی مفهومت می شود؟
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    22 7
    شعور روزنامه آمریکایی از بعضی بی شعوران داخلی زیاد است
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      10 0
      داخلی ها هم شعور دارند، منتها آخورشان را جای دیگر پر میکند و مجبورند سرشان را آنطور بجنبانند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    9 23
    تعامل با غرب ممنوع، فروش کشور به شرق آری.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 0
      تو اصلا" قرارداد رو خوندی که اینقدر مخالفت میکنی؟ بگو با کدام بندش مخالفی اگه راست میگی. غربی ها چون قرارداد به ضررشونه هی تبلیغ میکنند ترکمانچای دوم و فروش ایران یک عده ای هم طوطی وار تکرار میکنند
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      5 0
      از فارسی فقط همین جمله را بهت یاد دادند؟
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 0
      14:13 قرارداد یک جانبه با غرب که دشمن خونی ما هست بدون مطالعه و قر دادن در خیابان آری، قرارداد تجاری با کشوری که دشمنمون نیست ممنوع!!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    11 14
    اونهایی که برای دشمنی با برجام، از هر کارشکنی فروگذاری نکردند، واسه فروختن کشور به چین، لال مونی گرفتند؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 0
      اونایی که با برجام مخالف بودند، هزار بار گفتند و تو کر بودی نشنیدی که برجام فاقد تضمین است و خوشخیالانه است... دیدیم که حق با آنها بود. ثانیا، فروش کشور به چین را از کجایت در آورده ای؟!!!! اینکه در تحریم امریکا هیچ کشوری غیر جین از ایران نفت نمی خرد و برای این دنبال گسترش همکاری هستیم، شد فروش ایران؟!!! اون موقع که توتال اومد غارت کرد رفت، داشتی کف می زدی و می رقصیدی، چرا ؟ چون موسیو و مرسی می گن؟!!!! خاک بر سرت
    • بهلول IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      6 0
      آفرین همین ، اونایی که با طرفداری از برجام نابودی تمامی کشور به دست آمریکا و غرب و تسلط آنها بر روی همه صنایع و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را خائنانه جشن می گرفتند، صاحب چه جنسی از نطفه و لقمه ای هستند که همکاری راهبردی دو کشور از یک منطقه را که منفعت و سود زیادی را نصیب کشور عزیزمون می کنه را نمی توانند ببینند. همیشه ایران از خائنان داخلی خود فروخته و گاها بی جیره مواجب در رنج و عذاب بوده. عقل نسبی هم میگه شما که با چاپلوسی و حقارت در تعامل ذلیلانه با استکبار جهانی چیزی عائدت نشد مسیر غلط را رها کن و به مسیر درست تعامل با هم قاره ای ها ی خودت که بر اساس منفعت و احترام متقابل شکل گرفته وارد شو.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      4 1
      14:14 اونهایی که وقت امضای ننگنامهٔ برجام و حراج صنعت هسته ای خفه خون گرفته بودن و به جای دهنشون با جای دیگشون اظهار نظر میکردن( تو خیابون دلار بدست قر میدادن) الان برای ما شدن متخصص بررسی قراردادهای بین المللی و همه‌شون میخوان کلمه به کلمه قرارداد تو تلویزیون براشون خونده بشه و به رفراندوم گذاشته بشه و... سر برجام 20 دقیقه ای مرده بودین یانکی‌ها ؟؟!!!!
  • علی حقجو IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 1
    اونایی که با طرفداری از برجام نابودی تمامی کشور به دست آمریکا و غرب و تسلط آنها بر روی همه صنایع و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را خائنانه جشن می گرفتند، صاحب چه جنسی از نطفه و لقمه ای هستند که همکاری راهبردی دو کشور از یک منطقه را که منفعت و سود زیادی را نصیب کشور عزیزمون می کنه را نمی توانند ببینند. همیشه ایران از خائنان داخلی خود فروخته و گاها بی جیره مواجب در رنج و عذاب بوده. عقل نسبی هم میگه شما که با چاپلوسی و حقارت در تعامل ذلیلانه با استکبار جهانی چیزی عائدت نشد مسیر غلط را رها کن و به مسیر درست تعامل با هم قاره ای ها ی خودت که بر اساس منفعت و احترام متقابل شکل گرفته وارد شو.
  • کارگر هپکو IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    7 0
    از کجا می گید دارند ایران را می فروشند ؟ منابعتون کجاست ؟ اشک تمساح صدای آمریکا و بی بی سی و منو تو و اراذل و دشمنان دیگر ایران مقتدر؟؟!!! عقل و شعور هم خوب چیزیه
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 0
    غرب به سرکردگی آمریکا این روزها اصلا دلش نمی خواهد کسی از راه برسدو تحریم ها را بی اثر کند به خاطر همین دست به تبلیغات گسترده رسانه ای وفضای مجازی با استفاده از ظرفیتهای تبلیغاتی اسرائیل ومنافقین در آلبانی مردم ساده لوح را فریب می دهد !!
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 0
    جالب است کسانی نمایش دلسوزی افراطی می دهند که در گذشته دور ونزدیک اصلاً هیچ تعهدی وتعصبی به مملکت ندارند !! حالا برای یه قرارداد چینی شیون می کنند!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس