اشیاء باستانی

اشیاء باستانی متعلق به ایران پنجشنبه ۱۹ تیر ماه طی تشریفات قانونی به نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتریش تحویل داده شد.

به گزارش مشرق، تعدادی از اشیای باستانی متعلق به ایران که توسط افراد سودجو به طور غیر قانونی به خارج از ایران و به کشور اتریش قاچاق شده بود، طی توافقنامه معاضدت قضایی بین دو کشور و با همکاری اینترپل اتریش و پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران در تاریخ پنجشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۹ طی تشریفات قانونی به نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتریش تحویل داده شد.

در جلسه استرداد اشیاء فوق رئیس اداره آگاهی و رئیس بخش جنایی و سرقت پلیس شهر وین حضور داشتند. نماینده کشورمان در این مراسم ضمن تشکر از مساعدت و همکاری پلیس و دادستانی اتریش برای کشف و بازگرداندن این اشیاء باستانی به موطن خود، همکاری های فوق را نشانه عمق روابط دوستانه تاریخی و فرهنگی دو کشور دانسته و خواستار گسترش این قبیل همکاری ها شد.

 محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی اردیبهشت کاه سال جاری درباره کشف این اشیاء گفته بود: در آذر سال ۱۳۹۸ از طریق تماس تلفنی رئیس اینترپل ایران، موضوع کشف و توقیف تعدادی از اشیای باستانی با منشأ ایران در محتویات لوح فشرده موجود در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در کشور اتریش، به اطلاع معاونت میراث‌فرهنگی رسید.با توجه به این گزارش، رئیس اداره اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره کل موزه‌ها برای پاسخگویی به پرسش‌های مطرح‌شده و اعلام نظر کارشناسی در محل پلیس اینترپل حضور پیدا کرده و پس از رؤیت تصاویر اشیاء مذکور، نظرات کارشناسی به فرماندهی اینترپل اعلام شد.

معاون میراث‌ فرهنگی کشور تصریح کرد: در بین اشیای مذکور نمونه‌هایی از اشیای مفرغی موسوم به سر سنجاق‌های لرستان مشاهده می‌شود که نمونه‌های مشابه آن در موزه‌های رضا عباسی و ملی ایران وجود دارد.

وی افزود: در این تصاویر یک عدد ریتون فلزی به سبک ریتون هخامنشی که نمونه آن در موزه ملی ایران و موزه متروپولیتن نیویورک و یک عدد سردیس مفرغی شاه ساسانی (شاپور دوم) که نمونه اصلی آن از جنس نقره در موزه متروپولیتن نیویورک موجود است، مشاهده می‌شود. البته نمونه این سردیس خارج از فعالیت‌های باستان‌شناسی به‌دست‌آمده است.

طالبیان اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به تصاویر ارسالی تعدادی از این اقلام نظیر دو نمونه اخیر از نوع تقلبی هستند. اما هرگونه اظهارنظر دقیق کارشناسی نیازمند رؤیت اصل آثار است.در خصوص اعلام نظر کارشناسی و دریافت اطلاعات دقیق در خصوص تعداد اقلام توقیفی و نیز ارسال تصاویر باکیفیت مناسب با پلیس اینترپل و اداره کل امور بین‌الملل حوزه ریاست قوه قضاییه مکاتبه شده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: با توجه به قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو که اتریش نیز از امضاکنندگان آن است، مقرر شده اقلام توقیفی مذکور در اسرع وقت به جمهوری اسلامی ایران مسترد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس