کد خبر 1092478
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
سردار سلیمانی نمایه

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ای درباره نقش محوری فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب در جنگ‌ ۳۳ روزه و رشادت‌های ایشان و همچنین دخالت کشورهای خارجی در امور لبنان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «العهد» به مناسبت چهاردهمین سالگرد جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی در ارتباط با موضوع نقش سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این جنگ و دخالت آمریکا در امور لبنان توضیحاتی ارائه کرد.

نقش محوری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به سؤالی درخصوص نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ علیه رژیم صهیونیستی گفت: «تجاوز  ژوئیه سال ۲۰۰۶ جنگ حقیقی تل‌آویو علیه لبنان بود که هدف آن نابودی مقاومت اسلامی بود؛ اما الحمدلله، از طرفی هم  [نیروها]، مجهز بودند و آمادگی داشتند و از سویی دیگر، دبیر کل حزب الله رهبری دوراندیش (حفظه الله) بود و در کنار او دیگر فرماندهان نظامی جهادی حاضر در میدان نبرد  مثل حاج "عماد مغنیه"  و دیگران  و همچنین کمک‌ روزانه‌ حاج قاسم سلیمانی وجود داشت؛ حاج قاسمی که خروج از لبنان را در اوج نبرد و در یکی از شدیدترین جنگ‌ها علیه لبنان نپذیرفت. او در جنگ ژوئیه یکی از افرادی بود که برای مشاوره درباره برخی طرح‌های نظامی مقابله با دشمن و پاسخگویی به نیازهای مبرم و فوری، به‌طور مستقیم در اتاق عملیات مرکزی حضور داشت تا نقشه دشمن را نقش بر آب کند و پیروزی را به ارمغان آورد».

بیشتر بخوانید:

ناگفته‌های سرداری که همپای حاج قاسم با داعش جنگید/ وقتی دقت سردار سلیمانی نقشه تروریست‌ها را برملا کرد

نابودی اسرائیل قبل یا بعد از ظهور؟ / انتقام نسل‌کشی «ایرانیان باستان» در عید «پوریم» و شکست صهیونیسم چگونه محقق می‌شود؟ +عکس و فیلم

در ادامه اظهارات شیخ نعیم قاسم آمده است:‌ «به خاطر وجودش (شهید سلیمانی) در اتاق عملیات، دیدارها تنها به اقدامات جهادی محدود می‌شد. بعدها در در قالب گروه مشورتی دیدار کردیم و در زمینه چگونگی کمک به مردم و بهره‌گیری از نتایج جنگی که به حول و قوه الهی در آن پیروز شدیم و همچنین برای لبنان پیروزی به ارمغان آوردیم، بحث و تبادل نظر کردیم».

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش حاج قاسم سلیمانی در کنار گروه‌ مقاومت در سوریه و به‌ویژه در نبرد آزادسازی «الجرود» تا سال ۲۰۱۷ گفت: «دیگر معلوم بود که حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه است، در سال ۱۹۹۸ برای این پُست برگزیده شد. منظور از نیروی قدس آماده‌سازی ارتش بیست میلیونی برای آزادسازی قدس است. این ارتش متشکل از گروه‌هایی از نیروهای مقاومت است که در تمام منطقه حضور دارند؛ چه در فلسطین چه در لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان یا سوریه. او آمادگی و تمرین [نیروها] را در تمام نقاط منطقه پیگیری می‌کرد. در اینجا و درست زمانی که جنگ‌ها در سال ۲۰۱۱ شعله‌ور شدند، طبیعی بود که حاج قاسم خود به‌طور مستقیم این مسئله را پیگیری کند؛ اولا به خاطر نجات سوریه از این جنگ‌جهانی که علیه سوریه به راه افتاد؛ ثانیا برای مقابله با داعش و جریان‌های تکفیری؛ ثالثا برای حمایت از نیروها [فرقی هم نمی‌کرد] خواه نیروها عراقی باشند یا افغانی یا پاکستانی یا ایرانی یا هر گروه دیگری که برای کمک به سوریه آمده بودند و در آخر هم ایستادگی در کنار حزب الله که در سوریه حضور داشت».

شیخ نعیم قاسم ادامه داد:‌ «پس او فرمانده حقیقی تمام نیروهای غیر ارتش سوریه در این کشور بود و با چالش‌ها مقابله می‌کرد و آن دستاورد را محقق ساخت؛ دستاوردی که الحمد لله، با نابودی داعش در این منطقه به عنوان یک دولت و قدرت بزرگ محقق شد. او همچنین برای نجات سوریه از خطرات و بازگردانی نظام اکثر مردم سوریه به آغوش این کشور [تلاش کرد]».

بیشتر بخوانید:

اولین گفتگوی تلویزیونی سردار سلیمانی؛

ناگفته های سردار از جنگ ۳۳ روزه/ جزئیات جلسه حاج قاسم با رهبر انقلاب در روزهای ابتدایی جنگ ۳۳ روزه+فیلم

معاون دبیرکل حزب الله لبنان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه با به یادآوردن سردار سلیمانی چیزی در ذهنشان تداعی می‌شود، گفت:‌ «اولین چیزی که به هنگام به یاد آوردن حاج قاسم سلیمانی این شهید و فرمانده بزرگ به یاد می‌آورم فروتنی و ارتباط او با اهل بیت علیهم السلام است و نوعی آمیختگی او با ولایت و امر رهبری امام خامنه‌ای حفظه الله، زندگی‌ای که [سردار] آن را با بودن در کنار مجاهدان در میدان‌های نبرد سپری می‌کرد. یک نکته مهم که در شخصیت شهید سلیمانی وجود داشت این بود که او یک فرمانده نظامی سیاستمدار بود. او علاوه بر نگاه راهبردی نظامی موجود، یک نگاه راهبردی سیاسی نیز [ به مسائل] داشت. همین مسئله باعث شده بود که در پیگیری‌های او، برآورد شرایط  نتیجه‌ای متفاوت از نتیجه نظامی مستقیم داشته باشد. شهید سلیمانی خود را به عنوان یک شخصیت فوق‌العاده اثبات کرد. این موضوع با آمدن میلیون‌ها تن از مردم برای مراسم سوگواری ایشان به خیابان‌ها آن هم در جای جای ایران تجلی یافت. این مسئله بیانگر تأثیر بسزای شخصیت و اقدامات ایشان است».

شیخ نعیم قاسم در ادامه در اشاره به نبرد نیروهای مقاومت با دشمنان، گفت که مقاومت اسلامی به صورت تدریجی و در روندی طبیعی رشد کرد و در مواجهه با شرایط گذشته تجربه‌ کسب کرد. وی همچنین تأکید کرد که طی این جنگ‌ها، اقدامات حزب الله تنها به جهاد محدود نمی‌شد بلکه مسئولیت‌های دیگری از جمله ارتباط با اوضاع اجتماعی مردم و مهاجران و... نیز بر عهده حزب الله بود.

دخالت‌های خارجی در امور لبنان 

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ارتباط با دخالت‌های خارجی در این کشور گفت که طرح به گرسنگی کشاندن مردم که لبنان اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از سوی آمریکا و هم‌پیمانان این کشور اداره می‌شود؛ شیخ نعیم قاسم تأکید کرد که آمریکا اینگونه می‌خواهد برخی سیاست‌های خود را بر لبنان تحمیل کند. 

وی همچنین اشاره کرد که آمریکا این اقدامات را برای تحقق اهداف تل‌آویو انجام می‌دهد یا به عبارتی، ادامه حیات مقاومت برای تل‌آویو آزاردهنده و خطرناک است از این رو آمریکا می‌خواهد به حیات مقاومت پایان دهد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه خاطر نشان کرد که تداوم مواضعی که در راستای همبستگی با سوریه، عراق و منطقه باشد آمریکا را آزار می‌دهد زیرا آنها به دنبال آن هستند که سوریه در دام بیفتد و تحت فشار سیاست‌های خود را تغییر دهد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت که ما می‌دانیم که حجم این حملات بسیار زیاد است؛ اما تصمیم گرفتیم که با تمام تلاش و همگام با دولت و نهادهای دولتی برای نجات اوضاع اقتصادی اقدام کنیم. وی در این خصوص به پیشنهاد اخیر «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله اشاره کرد و گفت پیشنهاددهی به بهبود اوضاع کمک شایانی می‌کند از جمله این طرح‌ها، پیشنهادی است که به تازگی مطرح کردیم و آنچه سید حسن نصر الله در ارتباط با ضرورت حرکت به سمت شرق فرمودند یا به عبارتی دیگر چشم امید نداشتن به کشورهای غربی.

وی افزود که کشورهای غربی وقتی می‌بینند که لبنان با کشورهای شرقی مثل چین، روسیه، ایران یا هر کشور دیگری غیر از کشورهای غربی در ارتباط است ممکن است در این صورت، به لبنان وام بدهند و به آن کمک کنند در این حین فشار استکبار جهانی علیه لبنان  نیز کاسته می‌شود یا حداقل اینگونه کشورهای غربی برای آنکه همچنان در میدان لبنان حضور داشته باشند به سمت کمک به لبنان حرکت می‌کنند.

شیخ نعیم قاسم همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دخالت «دورتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان گفت که اینکه سفیر آمریکا تلاش کند حقایق را وارونه جلوه دهد و بگوید که تجاوزهای اقتصادی و اجتماعی آمریکا علیه لبنان از سوی حزب الله صورت می‌گیرد، این اظهارات کسی را مجاب نمی‌کند و کسی نیز این را باور نخواهد کرد.

وی به اظهارات اخیر دورتی شیا اشاره کرد که در گفت‌وگویی تلویزیونی ادعا کرده بود که حزب الله مانع حل بحران اقتصادی لبنان است و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله، ثبات لبنان را تهدید می‌کند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با اشاره به اظهارات «مایک پامپئو» وزیرخارجه آمریکا، «دیوید شنکر» معاون او در امور خاور نزدیک و همچنین دورتی شیا، گفت که اتهامات آنها آشکارا نشان داد که آمریکا خود در پس افزایش قیمت دلار و گرسنگی مردم لبنان است و این آمریکایی‌ها بودند که با اتهام‌پراکنی علیه لبنان سعی کردند به نوعی از خود دفاع کنند؛ اما با این حال، کسی در لبنان وجود ندارد که نداند مشکل دلار و مشکل اقتصاد لبنان در درجه اول زیر سر آمریکاست.

شیخ نعیم قاسم در ادامه به سیاست‌های آمریکا از جمله منع ورود ارز به لبنان، دخالت در اصلاح امور و فشار به صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد و گفت که آمریکا با اتخاذ این سیاست‌ها اوضاع لبنان را نابسامان کرده است.

وی بار دیگر با گریز به مسئله سفیر آمریکا در لبنان گفت که اظهارات وی به خودشان باز می‌گردد. آنها احساس می‌کنند که تمام تبلیغاتشان علیه حزب الله با شکست مواجه شده است از این رو اینگونه به اتهام پراکنی علیه حزب الله می‌پردازند.

شیخ قاسم همچنین در ادامه اشاره کرد که از برخی «دوستان» شنیده است که یکی از عواملی که باعث شده سفیر آمریکا اینگونه علیه حزب الله اظهارنظر کند این است که دوستان آمریکا در این کشور به درستی عمل نکردند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان همچنین با اشاره به پروپاگاندای رسانه‌ای علیه حزب الله اشاره کرد و گفت که کسانی که می‌گویند حزب الله لبنان گروگان خود کرده است و آن را به سوی سیاست خاصی می‌کشاند باید بگویند که به کجا و به سمت چه سیاستی.

وی تأکید کرد که حزب الله بر استقلال لبنان پافشاری دارد در عین حال کسانی هستند که این را نمی‌خواهند. شیخ قاسم تأکید کرد که این افتخاری برای حزب الله است که در استقلال لبنان سهیم باشد و به دنبال تبعیت لبنان از دیگر کشورها و پیوستن این کشور به طرح «اسرائیل» نباشد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه اظهاراتش گفت که این فضای حاکم کنونی نشانگر جنگ اسرائیل علیه لبنان نیست زیرا تل‌آویو درگیر مسئله کرونا و همچنین درگیر طرح «الحاق» کرانه باختری است و از واکنش فلسطینی‌ها بیم دارد و درباره قدرت نظامی مقاومت دست پاچه شده است.

اما با این حال شیخ نعیم قاسم تأکید کرد که با وجود تمام این حقایق، «ما بدترین احتمال را در نظر می‌گیریم. آمادگی ما در عالی‌ترین سطح قرار دارد. اگر جنگی رخ دهد با آن مقابله می‌کنیم و ما از پیش مطمئنیم که پیروزی از آن گروه‌های مقاومت است زیرا آنها صاحبان حق و صاحبان زمین هستند و از سویی دیگر تجهیزات لازم را برای اینکار فراهم کرده‌اند. خداوند نیز وعده پیروزی به ما داده است "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخیل ترهبون به عدو الله وعدوکم"».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    20 1
    منظور از نیروی قدس آماده‌سازی ارتش بیست میلیونی برای آزادسازی قدس است.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    13 1
    دلمون تنگشه
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      1 3
      انشاالله به زودی بری پیشش..
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 1
    شادی روحش فاتحه اخلاص مع الصلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس