کد خبر 1091976
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کاهش نرخ سود بانکی نمایه

اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده ۱۸ درصدی در ترکیب سپرده‌های خود را صادر کرده؛ این یعنی بخشی از سپرده‌های جدید با سود ۱۸ درصد افتتاح خواهند شد.

به گزارش مشرق،اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر سه شوک بزرگ ارزی را تجربه کرده که در هر کدام نرخ ارز در بازار آزاد تقریباً سه برابر شده است.

شوک نخست در سال‌های 71 تا 74 به‌دنبال سیاست‌های تعدیل اقتصادی و آزادسازی نرخ ارز رخ داد؛ شوک دوم در سال‌های 90 و 91 به‌دنبال تحریم‌های شورای امنیت و شوک سوم در سال 1397 به‌دنبال خروج آمریکا از برجام.

بیشتر بخوانید:

طی روزهای اخیر هم نرخ ارز به‌دلیل رشد نقدینگی در درجه اول به‌دلیل سیاست انبساطی ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی از 11 به حدود 7 درصد برای تأمین مالی کرونا، تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری کرونا، رقم‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و می‌رود که ضربه دیگری بر پیکر نحیف اقتصاد ایران فرود آید.

اما نکته مهم اینجاست که در ابتدای هر سه شوک نسبت پول به نقدینگی بیشتر شده و در واقع تغییر جهت داده و از پایین خط روند نزولی به بالای آن رفته و در واقع نقدینگی سیالتر شده است.

ضمن اینکه، سیاستگذار در شوک‌های سال 72 و 91 برای کنترل اجزای نقدینگی و نرخ ارز نسبت به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام نموده لکن در شوک سال 97 از این ابزار استفاده نشده است.

همچنین طی هر سه شوک ارزی رشد اقتصادی کمتر از روند بلندمدت بوده و اقتصاد پس از شوک ارزی تورم بالایی را تجربه کرده است.

باتوجه به وضعیت موجود و شوک ارزی رخ داده، برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده اند که نرخ سود سپرده های بانکی افزایش یابد تا شاید کمی از آثار شوک ارزی کاسته شود.

 برهمین اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم، بیانگر آن است که اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده 18درصدی در ترکیب سپرده های خود را صادر کرده است، اگر این خبر درست باشد بخشی از سپرده های جدید 18 درصدی خواهد بود. بنابراین نرخ سود سپرده 15 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار)  برای گواهی سپرده رسماً به 18 درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • بینام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    37 1
    نوش دارو بعد از مرگ سهراب
  • DE ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    32 1
    راه اصلی برای فروکش کردن تورم تولید بخش کشاورزی و دامی و صنعتی است.
  • رضا US ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    34 5
    نرخ سود بانکی باید ماهانه ووو هم ترازه نرخ تورم ماهانه حساب بشه.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      9 11
      فکر میکنید با افزایش سود اوضاع بهتر میشه ولی سخت در اشتباهید. افزایش سود بانکی یعنی سم برای اقتصاد. کاهش سود یعنی کاهش تورم و افزایش اشتغال. افزایش سود فقط مسکن کوتاه مدته ولی مسکنی که منجر به مرگ میشه. اوضاع امروز ما نتیجه سودهای بالای بانکی در سالهای گذشته و در نتیجه نقدینگی وحشتناک تولید شده است. تمام اقتصاددانهای دنیا وقتی کشورشون دچار مشکل اقتصادی و بیکاری میشه توصیه میکنن سود بانکی کم بشه. تو اروپا سود در حد یکی دو درصده و اتفاقا تورم در حد یکی دو درصده. تو ایران سود همیشه حدود 15 تا 20 درصد بوده ، تورم هم معمولا حدود 10 تا 20 درصد بوده. افزایش سود فقط میتونه مسکنی برای این اقتصاد بیمار باشه ولی باعث میشه این نقدینگی بره بانکها و سال بعد 20 درصد بیشتر برگرده تو بازار! این روند معیوب تا کجا میخواد ادامه پیدا کنه؟ علت نقدینگی که تا الان پیدا شده همین سودهای بالای سالهای گذشته است. کدوم کارخونه ای سالی 20 درصد سود میده که بانکها به مردم سود بدن؟ نتیجه این میشه که بانکهای بزرگ نمی تونن تعهداتشون رو پرداخت کنن و از بانک مرکزی استقراض میکنن. این یعنی افزایش نقدینگی کشور و کاهش ارزش پول ملی. یعنی بانک از جیب خودتون برمیداره به خودتون سود میده در حالی که اصل با سودش به اندازه سال قبل قدرت خرید نداره. به جای این کارا برید پولتونو بذارید تو کار تولید یا یه کارگاهی مغازه ای بزنید که 4 تا جوون هم نون بخورن. برای سرمایه های اندک که به اندازه راه اندازی یک کسب و کار نیستن بهترین جا بورس یا راه اندازی تعاونی های مردمی هست.
    • فرنگیز IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      3 2
      سلام ایکاش من میتونستم ازشماکمک فکری بگیرم.پول دربانک دارم نمیفهمم بایددراین وضعیت چکارکنم.
  • Shima DE ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    32 3
    واقعآ جای تاسف داره یه عده از آقایون که اون بالا نشتن نه کارشناسند نه اقتصاد دان ونه نظریه کارشناسان را قبول دارن سر خود تصمیم میگیرن وتورم رو روز بروز بالاتر میبرن.چرا باید سپرده گذار با تورم ۵۰٪ باید پول رو از بانک خارج کنه وبره طلا بخره بخاطر اینکه سرمایه اندکی که داره درخطره .۶
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    24 2
    خیلی بیشترازاین نرخها بایدافزایش یابدوقتی تورم بالای 50درصده این سود یعنی منفی 35 درصد سود برای دارنده حساب درشرایط حاضر افزایش سود سپرده ها بهترین راه حله تا پولهای بی پشتوانه در بازارهای سوداگری مثل ارز سکه خانه ماشین و... وارد چرخه تولید واقتصادبشه عجیبه دولت این چیزهای ساده روهم متوجه نیست دراینصورت ابتکارعمل نقدینگی دست دولت خواهد بود ودلالان وسوداگران با هدایت نقدینگی به بانکهاجایی برای ابراز وجود نخواهندداشت وبه امید خدا نابود میشوند
  • ناشناس IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    21 4
    دقیقا از اول اردیبهشت سود سپرده گذاری بانکی را بصورت دستوری 30 درصد پایین تر از نرخ تورم تعیین کردند تا سپرده ها به بازارهای موازی هجوم بیاورند و قشر مستاجر و مردم حقوق بگیر و با درآمد ثابت نابود بشوند. دقیقا همین اتفاق در سال 96 افتاد و بصورت دستوری سود سپرده گذاری را پایین آوردند و پولها به بازارهای موازی مانند خودرو و ارز و طلا و مسکن سرازیر شد و آن فاجعه بوجود آمد . این چه مافیای قدرتمندی است که اشتباهات راهبردی را تحمیل میکند ؟ اکثر این سپرده گذاران افرادی هستند که اموراتشان با این سپرده گذاریهای نه چندان زیاد میگذرد و شامل نقدینگی 80 تا 85 درصد افراد سپرده گذار میشوند . و مبلغ سپرده هایشان هم در مقابل آن 10 - 15 درصد هیچ است . شما چرا سود سپرده را معادل نرخ تورم قرار نمیدهید و سقف برایش تعیین نمیکنید . از یک مبلغ به بالا را تصاعدی مالیات بگیرید . اگر واقعا جز آن 10-15 درصد نیستید .
  • حسین IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    16 2
    سود سپردهای بانک مرکزی باید بالاباشه تا اینهمه گرانی به وجود نیاد روی قیمت دلار هم تاثیر خواهد گذاشت وپائین میاد.
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      دقیقا همینطوره انشالله مسئولان توجه کنن واین مشکل گرانی حل بشه
  • امین IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 7
    وقتی جلو چشم من طرف ماهی 50 میلیون سود بانکی میگیرد میخاید بیشترش کنید بیشتر حال کند؟؟؟ یه بدبخت که بخاد تولیدی بزند باید وام 24 درصد بگیرد ...
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      3 0
      حتما پول پدرت را بالا کشیده اخه حرف مفت چرا سود و تورم باید نزدیگ به هم باشند تا یه عده سو استفاده نکنند و اگر کسی درامد چندین ساله خود را پس انداز کرده و دولت راه درست و سیاست درست و راهنمای درست اقتصادی نداشت و فقط سیاست بازی و قدرت طلبی و....چه ربطی داره شما بگی 50میلیون سود یا بیشتر دلیل نداره هر کی دو قرون پول داره مال بابای شما باشه و کمبودهای خود را به گردن دیگران بیندازید طمع نکنید کار وکار عار نداشتن و یک مدرک زپرتی را قاب نکردن و فقط طلبکار نبودن و گوش به سیاستهای غلط دولتهای تبلیغاتی بر سرکار اومده را نخوردن و گلیم خود را از این تلاطم موجهای اقتصادی بیرون کشیدن و راه را به نظام و دولت با تلاشتان یاد بدهید و...جوانان وطن اینده برای شماست موفق باشید
    • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      1 0
      خوب میخواستی توهم داشته باشی نوش جانش کارکرده باارث باباش بوده بتوچه
  • محمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    13 0
    اگربانک مرکزی نرخ سودبانکی ۴۵درصدبکند تمام نوسانات بازاراعم ازمسکن وسکه وطلا وخوررو وغیره به قیمت تعادل میرسد دولت وبانک مرکزی بایدسودبانکی را۴۵درصد اضافه بکنن،،،،
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 7
    سود بانکی بالا بره بعد اون تولید کننده بدبخت که شاید 20 درصد هم سود نکنه چه جوری وام بگیره ؟ سود بانکی بالا فقط باعث تنبلی میشه
  • بلوچستانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    7 1
    جای تعجب وتاثر وقتی تورم بالای 50 سود بانکی 8 درصد کدوم عاقل سرمایه اش تو بانک می زاره وقتی ارز طلا ووو روز بروز میره بالا از این سو اجناس از جمله خوراکی از همه جالب‌تر تخم‌مرغ تو فصل گرما داره میره بالا رئیس بانک مرکزی از مهار تورمر نقدینگی صحبت میکنه ولی در عمل چیزی دیگه در میاد در تعجبم از این کارشناسی این آقا وزیر مجموعه آقای همتی وزیر مجموعهاقتصادی که نسخه های بدون دارو می پیچن این رهی که می‌روید به ترکستان بخودتون بیاید سود بانکی باید وحتما از تورم باید بالاتر باشد تا ریال به ارز وسکه وطلا وکالا تبدیل نشود وانبار که نتیجه اش این وبدتر از این خواهد شد هر چند آقای همتی تو سکه وارز بریزی بیرون که نمیتونی مردم آنها را درو می‌کنند چون سیاست غلطی در پیش داری با وعده من چنان میکنم کار بجای نمی برید
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    7 0
    از اون موقع سود بانکی رو پایین‌آوردن همچی بهم خورد مسکن دلار مواد غذایی گرون شد
  • بینام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    9 0
    باسلام ...لطفا سود سپرده ها روبیشتر کنید....که مردم پولاشون از بانک ها بیرون نیارن وبه فکر خرید دلار وملک وماشین نباشن....وهی قیمت ها روز به روز بالاتر نره.....همین که سود ها رو اوردین پایین بازار دلالی رشد کرد....یک عده کارمند هستن باحقوق های خیلی پایین ...واقعا یکم دلتون برای این قشر مردم بسوزه.....خواهش میکنم سود سپرده ها روببرین بالا....
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 5
    گذاشتن پول در بانک به قصد سود؟ عجب کاری.
  • سپرده گذار IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    سلام شوک بزرگی که به سرمایه گذاران وارد شده سود کوتاه مدت است که ازروزشمار به ماه شمار آنهم ااز10درصد به 8 درصد تغییر کرده که بسیار اشتباه بوده است زیرا بسیاری از سپرده گذران پولهای خودرا حتی بلند مدت را ازبانک خارج کردند.
  • سپرده گذار IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 0
    بسیار متاسفم که پیام من که بارها ارسال کردم موردتوجه قرارنگرفت انهم موضوع سودکوتاه مدت ازروزشمار به ماه شمارتبدیل شده که بسیار باعث ضرر مشتری وبانکها شده است ازمسئولان خواهش میکنم بادقت بیشترو کارشناسیترتصمیم بگیرند.
    • حسنا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      منم موافقم.یک دقیقه یه تومن ازسپرده برداشتم دوباره زدم به حساب فقط یک دقیقه فاصله.سود یک ماهشو ندادن.به نفع خودشون هرکاری رو میکنن روز شمار بنفع مشتری بود .ماه شمار به نفع خودشون.جالب اینجاست پولمو ازحسابم خارج کردم کارمند بانک میگف بزار باشه مابهت وام میدیم ۵میلیون کمتر.گفتم فعلا عقلم سرجاشه .پولمو نگه دارید ۵تومنم کم کنید که چی بشه.
  • سپرده گذار IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    تبدیل سود کوتاه مدت ازروزشمار به ماه شمار عجب استباه بزرگی بود اگر سرمایه گذاری 100 میلیون تومان سرمایه بصورت کوتاه مدت دربانک داشته باشد واگر روزی 99 میلیون تومان برداشت کند وفردای آنروز این مقدار را به بانک برگرداند آخرماه فقط سود یک میلیون تومان برایش واریز میشود.آیا عادلانه است ونگه داشتن پول دربانک آیا عاقلانه است چرا این پیامها رابگوش مسئولین نمیرسنانید.
  • محسن IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 1
    تا سود سپرده بانکی بالانره وافراد به خیال بالاارفتن قیمت دراینده طلا مسکن دلخودرومیخرن وباعث افزایش قیمت میشوند
  • US ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 0
    سود بانکی هرچه قدر بالاتر باشه تورم کمتر میشه
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 1
    من بیچاره وبدبخت سپرده گذاشتم بیچاره شدم با این تورم بعد دولت بی سواد اومد کمش کرد
  • 1841237892 IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    اگر سود سپرده را دولت بالا میبرد این تورم واین اشفته بازاری درست نمیشد هم بانکها دارایشان بالا بود وهم دلالان با پولشان هر غلطی خواستند نمیکردند مبلغ ناچیز مردم روز به روز بی پشتوانه است وتورم باعث مصرف ان میشود ودرامد بالای دلالان هم موقعیت را از مردم سلب کرده وهرکاری دوست دارند میکنند اگر سود سپرده انکه بخور نمیری داره بالا باشه زیر پا له نمیشه
  • حسن پور IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 4
    به نظرحقیر باید فکر سپرده گذاری را دربانک نداشته باشیم تا پول وارد چرخه بازار وتولید شود اول به دلیل اینکه این پول باهر سودی واردچرخه اقتصاد شود اولا حلال است دوم اینکه برای جوانان زمینه کار وتولید محیا میشود واخر اینکه ماکم کم از وابستگی نجات پیدا میکنیم باتولید وفروش محصولات داخلی است که وضعیت ارز سامان پیدا میکند وارزش پول ملی به جامعه باز میگردد
  • میلاد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 0
    بی عرضگی درمدیریت وخیانت توهمه این دوره هاشده شوک. چندباراشتباه روتکرارکردن وبازم تکرارمیکنن چون فقط دلاربایدازمعاملات حذف بشه فقط فقط فقط
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      دوست من دلار ارز بین المللی است ودرتمام دنیا قابل قبول ولی پول هرکشور فقط داخل همان کشور اعتبار دارد یعنی اقتصاددانان به انازه شما اطلاع ندارن
  • محسن IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 1
    چرا باید تحریم باشیم
  • سعید IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    خجالت نکشید . سودمعقول در این شرایط۲۲/. میباشد هم اوضاع بهم ریخته بانکها سروسامان داده میشود. هم نقدینگیهای خورده در حد معمولی سرگردان با خیالی دور از استرس جذب بانک میشود نه به دنبال خرید سکه و دلار یکی ازدلایل بالا رفتن سکه ودلار داشتن پول اندک است که دنبال هیاهو هستند بیایید کارشناسانه یک بار هم شده عقل ها را یکی کنیم و اوضاع را بادرنظر گرفتن تورم ۵۰/. درصدی نرخ سود را ۲۲/ شود . به امید حق
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    اخه بااین تورم گزاشتن پول توبانک یعنی 40تل50درصدضرر خوب دولت حداقل متناسب یا نزدیک به نرخ تورم سودبده ببینیدهمه پولشون رومیزارن توبانک ونرخ ارز سکه خونه ماشین میشکنه ازهمه مهمتردلالهای ازخدابیخبربه خاک سیاه میشینن
  • منوچهر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    9 0
    اقایانی که میگن سود بالا نبرین حتما دلال هستن یاسلطان چون بالا رفتن سود بانکی به ضرره ین اقایان هستش
  • ایرانی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    عموم مردم که کار تخصصی اقتصادی بلد نیستند.یا کارگرند، یاحقوق بگیر دولت ویا کشاورز وکسبه،اگه با این تورم سنگین.سال به سال بدتر بتونند با ریاضت و مدیریت مالی واقتصادی.بخاطر آینده خود وفرزندانشان اندک پس انداز خرد شان رابه امانت به بانکها بسپارند،بطوریکه تناسبی با گرونی سالانه داشته باشد،وارزش اندک دارایهشان آب نشود.وبه بانکها اعتماد داشته باشند.لذا این بانکها هستند که با شرح وظایفشان و داشتن سواد وعلم اقتصاد وحسابداری ومالی +تعهد وتخصص لازم اقتصاد ایران عزیز را شکوفا، سرزنده وبالنده دردنیا بکنند،حتما می شود!
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    خسته نباشید پروفسورها سود سپرده 18 درصد در مقابل تورم 50 درصد همین میشه که شد اون بازار مسکن ،سکه و ارز و خودرو ای کاش به جای این کارشناسان بی سواد آدمک و یا مانکن می گذاشتن تا کشور خودبخود اداره می شد. کدام احمق پولش را با این تورم های شما با سود 18 درصد بانک می خوابونه.بس کنید...
  • ناشناس IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    5 0
    تمام واسطه ها و دلال ها که از سیل افسار گسیخته نقدینگی نفع میبرند . در اینجا شده اند طرفدار تولید و غیره و غیره . اصلا هم قشر عظیمی از جامعه را که مظلومانه زیر این چرخه سنگین و ناجوانمردانه خرد میشوند و مقابل خانواده هایشان شرمگین میشوند نمی بینند !!!
  • JP ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 2
    تنها دلیل وعلت همه این تورم افسار گسیخته همین سود بانکی احمقانه بود که یک عده ابر پولدار برای راحتی وکار نکردن بوجود آوردن، چرخه معیوب واشتباه سود سپرده باعث تورم، بیکاری، خلق پول بدون پشتوانه وفقر گسترده شده ومیشود وبعد از چند صباحی تمام آثار سوء اون برسر ملت بدبخت آوار میشه، شمارا به خدا بس کنید این چرخه احمقانه واشتباه را.
  • نادر IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 0
    عامل اصلی در افزایش شدید قیمت ارز وسکهدودیگر بازارها کاهش سود سپرده های بانکیست وقتی که سود سپرده گزاری در بانک یک چهارم تورم هست دیگر سپرده گزاری دیوانگی است
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 0
    شما میگویید که اقتصاد ایران در ۴دهه اخیر سه بار شوک ارزی رو تجربه کرده که در این سه بار تقریبأ نرخ ارز ۳برابر افزایش داشته، من که ۲بار قبل رو یادم نیست ولی در مورد این شوک آخر چگونه حساب کردید که میگویید نرخ ارز ۳برابر شده؟ مسئولین فعلی، دولت را با دلار ۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتند و فعلأ تا به اینجای کار با بی تدبیریهای خود آنرا رسانده اند به ۲۲۵۰۰تومان این یعنی ۷برابر پس چرا میگویید ۳برابر افزایش؟!
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 0
    اینها همش بازی است برید جلو دزدیها را بگیرید..
    • علی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      2 0
      من اقتصاد دان نیستم یک فرد معمولیم تو این جامعه علت افزایش دلار و طلا کاهش سود بانکی است که خیلی ها پولهاشون را ازبانک بیرون کشیدند و رفتن سراغ سکه وارز
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 2
    اقایی که مخالف سودبانکی هستی ازنظرعلمی پول سپرده ها باید درقالب وام های خوداشتغالی تولید وزودبازده و...به متقاضیان واقعی داده بشه تا هم به شکوفایی تولید واقتصادمنجربشه وهم این نقدینگی افسارگسیخته توبازارارزسکه خانه وماشین ازدست دلالان خارج بشه ابتکارعمل نقدینگی تودست دولت ومردم باشه کاملا مشخصه این افرادکه باافزایش سود بانکی مخالفند خودشان دلال وسوداگرندوازاین اشفته بازارمنتفع هستند وپز علم واگاهی کلیشه ای می دهند ودم ازمردمی می زنندکه خودشون دارن خونشون رو می مکند که منافع خودشون روازدست بدن ردپای فساد روازهمینها میشه گرفت
  • جواهر IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 0
    وقتی که مردم وطبقه ضعیف جامعه به خاک سیا نشستن تازه گوگوله هاشون بکارانداختن خدانگذردازباعثش
  • شیرودی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 0
    نمیدونم چرا همتی سودهای بانک راکم کرد دلارو ارزون نکرد که شوک ذروس حسابی به دلالها بده چرا دلار را 5 هزارتومان نمیکنن که صرافان ودلالها سکته کنن الان بازار طلا وسکه ودلار هست بیچاره ملت اونیکه نداره فقط میخونه حصرت میکشه بخدا حصرت اینا دامن گیر همه میشه بخصوص دولت البته ما درحال خاظر دولتی ندارم هرکی برسی هست مثل خونه بیصاحب
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی !؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس