کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تصمیمات لازم برای بازسازی سوله ‌آسیب دیده مجتمع شهید احمدی روشن(نطنز) اتخاذ شده و قرار است سوله بزرگتر و با تجهیزات پیشرفته‌تری در این مجتمع احداث شود.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی با اشاره به حادثه روز پنجشنبه مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) و اقداماتی که سازمان انرژی اتمی بعد از این حادثه انجام داد، گفت: در موضوع حادثه اولین هدف این بود که اطمینان حاصل کنیم که تلفات جانی نداشته باشیم بعد از آن عامل حادثه را بدانیم و ببینیم که چه میزان خسارت دیده‌ایم و در نهایت چطور این مجموعه را بازسازی و خسارت‌های وارده را جبران کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما در مرحله اول متوجه شدیم که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود.

بیشتر بخوانید:

پشت‌پرده گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره نطنز

توضیحات صالحی از حادثه نطنز در مجلس

 وی اضافه کرد: همانطور که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد، الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.

 کمالوندی در خصوص  مشخصات سوله‌ای که این حادثه در آن رخ داده است، گفت: ساخت این سوله از سال ۹۲ شروع شده بود و نظر آقای دکتر صالحی این بود که برای کارهای نهایی ماشین‌های پیشرفته و مونتاژ این ماشین‌ها راه اندازی و تجهیز شود. در سال ۹۴ ساخت این سوله در حال تکمیل بود که به دلیل بحث برجام کاملاً تکمیل نشد.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبری معظم به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو (در چارچوب برجام) دقیقا دو روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به دلیل محدودیت‌های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد در عین حال تکمیل هر چه بیشتر سالن مد نظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود.

وی گفت: تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. بدلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچکتری نیز می داشت دیگر نمی‌توانست قابل استفاده باشد.

کمالوندی ادامه داد: بلافاصله بعد از حادثه، نیروهای امنیتی و کارشناسان مربوطه در محل حضور یافته و نمونه برداری و بررسی‌های اولیه را آغاز کردند. در این بررسی‌های امنیتی، بخش مهمی از امور توسط شورای عالی امنیت ملی مدیریت می‌شود. آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان انرژی اتمی در همان روز حادثه به کارشناسان و مدیران سازمان اعلام کردند که کار بازسازی سالن می‌بایست هرچه زودتر شروع شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تصمیمات برای بازسازی این سوله به مراجع ذیربط منعکس شده است، گفت: البته هنوز این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود اما آنچه که تصمیم آن گرفته شده و برنامه‌های آن در طول همین دو سه روز طی چندین جلسه مشخص شده است این است که سوله در ابعادی بزرگتر ساخته می‌شود و از تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری در آنجا استفاده خواهد شد. در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ و به مراجع ذیربط منعکس شده و این مراجع هم از موضوع حمایت می‌کنند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه این حادثه هیچ وقفه و خللی در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: ممکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند که با تلاش شبانه روزی و کار جهادی همکاران سازمان  این کندی را ان‌شاءالله جبران می‌کنیم به نحوی که حتی ظرفیت‌هایی بیشتر از قبل در این سایت ایجاد شود. همکاران ما عزم جزم دارند تا در این زمینه تمام تلاش خود را بکار گیرند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: چند ساعت قبل آقای دکتر صالحی جلساتی با مسئولین سازمان برگزار و توصیه‌های لازم را داشتند و اقدامات آغازین لازم برای بازسازی در حال انجام است.

وی یادآورشد: در زمینه بازسازی سوله خسارت دیده باید دو فرایند ایجاد تاسیسات و تامین تجهیزات به موازات و درعرض هم در دستور کار قرار گیرد. در واقع همزمان با احداث تاسیسات باید تامین تجهیزات را هم پیگیری و ابعاد کار را گسترده‌تر کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: در میان مدت ممکن است این حادثه کندی و یا وقفه‌ای در کار سازمان ایجاد کند اما حتماً با کار شبانه‌ روزی و حمایت بخش‌های مختلف و تخصیص بودجه و امکانات و حمایت‌های سیاسی همه تلاشمان را خواهیم کرد که این وقفه را جبران کنیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    35 6
    کم کم داره جالب می شه. همون بخشی که برای کم کردن تعهدات برجامی در دست انجام بود آسیب می بینه. نه خیلی جالب شد. بخشی که مربوط به برجام و اونم کاهش تعهدات هست آسیب می بینه نه؟! عجب. ظاهرا برجام دوستان از جان گذشته ای داره!!!
    • US ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      3 1
      سوله بزرگ تر با قابلیت هدف قرار گرفتن بهتر ساخته می شود.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    31 0
    سوله مهم با تجهیزاته مبنا مورد اسیب قرار گرفته پس درنتیجه تعمد هدفمند در کار بوده
  • یحیی سریع IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 10
    خاک‌ تو سرتون بزنید پایگاههای امریکا را بترکونید . سریع .
  • جوجه تیغی بدنساز DE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    11 9
    وقتشه ایران از NPT خارج بشه و بمب اتم بسازه. ما واقعا باید بمب اتم و بمب هیدروژنی داشته باشیم. جدی میگم. اهرمِ دیکته قدرته. آه که چه اندازه شیفته تئوری قدرتم. اراده معطوف به قدرت نیچه رو بخونید و جون بگیرید. جوووون
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    18 4
    وجاسوسهاچجوری،خرابکاری کردند
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 3
    زارت
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 5
    وطنم ای شکوه پا بر جا
  • تبریزی IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 32
    ما ملت ایران گر ز سر بریده میترسیدم .... جانیم ایرانیم
    • US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 3
      یالا یالا
  • US ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 8
    مثل استاکس نت که بازرسان آژانس آوردن و ناموفق بودن این بار در هم در پوشش بازرس آژانس خرابکاری کردند. دقیقا جایی در تعهدات برجامی بوده و در زیر نظر آژانس
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    اونوقت چه فکری برای جلوگیری از انفجار بزرگتر کردید؟!
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    9 0
    یا بچه آیی میافتم اسباب بازیش شکسته پدره میگه گربه نکن بزرگ‌ترش روبرتا میخرم
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    12 1
    اونا میخورن مشرق میگ پدافندشون با قاطعیت از ۸ موشک پرتابی ۴تاشو رهگیری کرد باقیم تلفاتی نداشت....
  • قاسم IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 10
    هفت سال وقت بوده تا خائنان وارد مجموعه های حساس بشن و الان کاملا اماده اقدام هستند . دیگه حتی دولت پاکدستی هم بیاد پاک کرن این مجموعه ها امکان پذیر نیست . امثال کشمیری ها و کلاهی ها وارد رگ و ریشه این سازمان ها شدند
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 5
    با کدوم پول؟ نون مهمتره یا سانتریفیوژ؟
  • یحیی IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    10 3
    هرگونه تعلل در پاسخ کوبنده به رژیم صهیونیستی ، بسیار خطرناک خواهد بود. این حمله آزمایش کوچکی بود که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سنجش میزان آمادگی ما انجام دادند . عملکرد ما پس از این ماجرا تضمین کننده امنیت پایدار ما خواهد بود. هرگونه ضعف وسستی در پاسخ به این تجاوز صهیونیستها خطر جنگ و حملات بیشتر موشکی و پهپادی دشمن را به دنبال خواهد داشت. با یک پاسخ کوبنده دشمن سر جای خود خواهد نشست و جرات ادامه شرارت را نخواهد داشت.
  • یک سپاهی US ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 9
    دانش و دانشمند در ایران عزیز فراوان هست باید توجه کنید و کار را شروع کنید. اینده برای ایران عزیز است . جانم فدای ایران
  • US ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    11 1
    "گفت: البته هنوز این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود" داره غیرمستقیم میگه سوله توسط حمله موشکی دشمن نابود شده! به خاک کشور تعرض مستقیم صورت گرفته...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    8 2
    باز هم دروغ . اولش میگن سوله وسایل اسقاطی بوده. حالا میگن محل مونتاژسانتریفیوژ پیشرفته بوده!! کلا با دروغ - قضیه گرون نشدن بنزین توسط زنگنه -و خالی بندی - تهیه تصویر توسط ماهواره نور - دارین کشور رو نابود می کنید.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    8 3
    هر خرابکاری که مدیران انجام می دهند. فورا در دست جیب مردم می کنند. وبجای پاسخگوئی از جیب مردم خرج می نمایند. درست مانند بچه لوسی که اسباب بازی خود را خراب می کند و بجای معذرت و پشیمانی با پرروئی بگوید یکی بزرک تر وبهترش را می خرم.
  • DE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 3
    حمله موشک کروز به سایت نطنز. چرا پاسخ داده نمی شود
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 7
    حمله پهبادی بود سطح تخریب ساختمانی کم است
  • حسن IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 3
    سوله ای که نقش محوری وعمده در بازگشت پذیری داشته از بین می رود اقایان تازه از خواب بیدار شدند ومیگویند می سازیم چند سال زمان می خواهد .چقدر بودجه می خواد .تجهیزات انرا از کجا تهیه می کنید. نیروی انسانی چه می شود .ایا شبیه این سوله جای دیگری هم دارید یکی از زنجیره های اصلی تولید قطع شده
  • محمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 4
    خاک بر سرتان. چقدر بی عرضه و بی وجود هستید. مدیون خون احمدی روشن ها هستید
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    7 3
    همان طور که بعد از پر کردن قلب راکتور اراک با بتن و معلوم شد امریکا و اروپا چه کلاه گشادی سرتان گذاشته گفتید آن را بهتر از قبل می سازیم خجالت بکشید کم دروغ به خورد مردم بدهید از کجا معلوم که این اتش سوزی عمدی و کار خودتان نباشد می خواهید از شر هسته ای خلاص بشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس