سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی/ نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی به ۱۲ درصد افزایش یافت

بیشترین افزایش حجم نقدینگی در سه‌ماهه اول سال‌های پس از انقلاب، در سال جاری تجربه شده است.

سرویس اقتصادی مشرق- آمار بانک مرکزی از رقم نقدینگی در فصل بهار امسال، گویای آن است که بالاترین رشد نقدینگی در تاریخ پس از انقلاب در مقاطع سه‌ماهه اول سال رقم خورده است.

بر اساس محاسبات انجام گرفته توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در هفته منتهی به ۱۳۹۹.۳.۲۹ به ۲۶۵۱۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل ۷.۳ درصد رشد نشان می‌دهد.  

بر این اساس، در سه ماه نخست سال جاری حجم نقدینگی ۷.۳ درصد نسبت به رقم پایانی سال گذشته بیشتر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد ۷.۳ درصدی نقدینگی در بهار امسال، بیشترین رقم رشد این شاخص در سه‌ماهه اول سال از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، یعنی طی چهار دهه اخیر محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است معمولا در سه‌ماهه اول هر سال به علت تعطیلات نوروزی و طول کشیدن تصویب و اجرای قوانین بودجه و سایر تصمیمات کلان اقتصادی، تزریق نقدینگی در اقتصاد کشور با سرعت کمتری انجام می‌گیرد و در سایر فصل‌ها سرعت آن بیشتر می‌شود. با این حال در سال جاری، در همین سه‌ماهه اول سال شاهد افزایش شدید نقدینگی بوده‌ایم که تبعات این رشد شدید را هم‌اکنون در گرانی همه بازارها نظاره‌گر هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سوسان IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    20 1
    نصف دولت باید تعطیل بشه و حقوقهای نجومی قطع بشه و 700 هزار مدیر مفت خور باید اخراج بشند با دزدی از جیب ملت پول آقایان رو میدند بی خاصیت ترین افراد در نظام مدیران دولتی هستند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    علی برکت الله
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 2
    که چی شماهم شریک جرمید همه شما باید به اما م زمان جواب پس بدید ولی متاسفانه فقط به فکر هزار چهارصد هستید
  • نادر IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 5
    بورس بازی جمع کثیری از مردم ایران ، و افرایش سودهای موهومی شرکت های بورسی که در واقع زیان ده هستند باعث رشد شدید نقدینگی در سال جاری شد .
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    5 0
    چرا نمودار برعکسه ؟ معمولا زمان از چپ به راسته
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 2
    روحانی منتخب شورای نگهبان از بین 1500 کاندید ثبت نام کننده ، اگه واقعا از بین 1500 نفر نمیشود 5 تا آدم درست وحسابی انتخاب کرد فاجعه است اینکه تمام مشکلات کشور را به عهده دولت ها بندازین چیزی درست نمی شود منصف باشید
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 0
    این به خاطر این نیست که تولید سهم کمی در سرمایه گذاری دارد؟ و سرمایه ها بجای تولید وارد فاز های غیر مولد میشود؟؟؟
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    بعد بعضی از نمایندگان و دولتیان ناآگاه فکر میکنند با مالیات عایدی میشود شرایط اقتصاد را در شرایط فعلی کنترل کرد اول باید جلوی چاپخانه تولید اسکناس دولت را گرفت تا پول ملی بیش از حد ظرفیت اقتصاد سقوط نکند و سایر بازار ها را بدنبال خود نکشد بعد وارد این مباحث اصولی شد فعلا که پول در حال چاپ هست و کار فوریت این است به هر نحو جلوی هجوم مردم برای خرید سرمایه ای بطور موقت ۶ ماهه با وضع قوانین سخت مالیاتی و قضایی را گرفت ولی صرفا موقت ۶ ماهه اگرچه این کار خلاف عرف و قانون است ولی به جهت مصالح عامه الان تنها راه است توقف هر نوع معامله ملک و زمین آپارتمان خودرو اعم از محضری و قولنامه ای الا با شرایط اضطرار با نرخ کارشناسی و خریدارهای قرعه ای این کار یک سکته در بازار بوجود خواهد آورد که به یقین اقشار تهیدست ضرر نمیکنند و اقشار ثروت مند فقط ۶ ماه صبر بکنند تا کرونا و انتخابات آمریکا هم تعیین تکلیف شود و سمت و سوی بازار مشخص شود
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 0
    کاملا واضحه روحانی خلف صدق هاشمی تو افزایش نقدینگیه
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 2
    برکات برجام تمومی نداره
  • وطن پرست DE ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 1
    مشکل ما و ملت ما این نقدینگی هاست نه حمایت از فلسطین و برنامه هسته ای. بی تدبیری ها بره، همه مشکلات کشور حل می شه.
  • آریو سوئد IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 1
    زمانیکه روحانی دولت را تحویل گرفت نقدینگی ۴۵۰ هزار میلیار تومن بود و یورو ۳۵۰۰ تومن. الان نقدینگی ۲۴۰۰ هزار میلیار تومنه و یورو ۲۴۰۰۰ تومن. نقدینگی شده تقریبا ۶ برابر یورو هم تقریبا ۶ برابر. کسی که فقط ۲ واحد اقتصاد مطالعه کرده باشه تعجب نمیکنه. قطار رشد نقدینگی در سالهای ۱۳۵۰ - ۱۳۵۲ زده شد زمانیکه درآمد نفتی کشور به یکباره زیاد شد. در اون زمان حتی اقتصاددانان غربی هم به ایران هشدار دادند ولی اتفاقی نیفتاد. سال ۱۳۹۸ اما هجم نقدینگی از مجموع تولید ناخالص ملی هم فراتر رفت که این خود یک بدبختی بزرگ است. معمولا در کشورهای با اقتصاد پیشرفته حجم نقدینگی باید حداکثر ۴۵٪ تولید ناخالص ملی باشد. راهکارهایی که عموما در جهان پیشرفته برای مقابله با رشد نقدینگی استفاده میشود بالابردن تولید داخلی ، مقابله با دلالی، کنترول جابجایی پول، اخذ مالیاتهای گوناگون مثل مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر دارایی های راکت ووو .... و افزایش صادرات تولیدات صنعتی ست. لذا برای خلاص شدن از این بحرانها کشور نیازمند جراحی ساختاری ست والا تنها تجویزقرص مسکن به مریض جواب نمی دهد.
  • یعقوب IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام اینا رو کی حساب کرده جدول پایینی رشد نقدینگی رو برای همه سالها اشتباه حساب کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس