ضرورت ورود بیمه‌ها به ساختمان های ناایمن/ از پلاسکو درس گرفتیم اما کافی نبود

شهردار تهران گفت: شرکت های بیمه باید به موضوع ساختمان های ناایمن ورود کنند تا صاحبان ساختمان ها مجبور به رفع ناایمنی شوند.

به گزارش مشرق، پیروز حناچی شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر تهران با تسلیت به مناسبت فوت شهروندان در حادثه کلینیک سینا اظهر گفت: خیلی سریع خود را به محل آتش سوزی رساندم

با حضور بنده همکاران گزارش دادند که تعدادی از هموطنان در طبقه چهارم و پنجم فوت کرده اند و این قضیه بسیار تلخ است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: اگر از این حوادث این چنینی درس نگیریم در آینده باز هم تکرار خواهد شد. در پلاسکو هم با همین مشکل مواجه شدیم که ساختمانی برای کاری دیگر ساخته شده بود اما کاربری آن تغییر کرده بود.

پلاسکو یک ساختمان اداری بود که اول تولیدی لباس شده و سپس به انبار تبدیل شده بود و بزرگترین مشکل این بود که هیچ اطلاعاتی از داخل ساختمان پلاسکو نداشتیم.

حناچی گفت: ما از پلاسکو تا امروز در حوزه تجهیزات و امکانات رشد خوبی داشته ایم اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد یک خلا عمده داریم که ریشه در قانون دارد در سال ۳۴ و در قانون شهرداری ها آمده است که مطب ها می توانند در فضای مسکونی مستقر شوند.

آن زمان الگوی زندگی در خانه های ویلایی بوده است و قانون اجازه داده است که یک اطاقی به مطب اختصاص پیدا کند و این امر خیلی مشکل خاصی برای شهروندان ایجاد نمی کرده است.

در سال ۶۶ و براساس اصلاحات به سایر حرفه های پزشکی هم اجازه فعالیت در داخل واحدهای مسکونی می دهند. مثل همین کلینیک چه در سال ۷۹ پایان کار می گیرد و به جای مسکونی می شود کلینیک.

همکاران ما زیر پنج دقیقه در محل حادثه حاضر شدند اما نوع آتش و نوع حادثه خاص بوده است و همین امر باعث شد تا نشود کاری برای نجات شهروندان انجام داد.

انفجار کپسول های حاضر در این محل باعث شد تا آتش به یک آتش خاص تبدیل شود و اطفای آن در آن لحظات از کنترل خارج شود. البته یک نگرانی هم از وجود مخزن هلیوم موجود در محل داشتیم.

این حادثه تلخ بود اما تلخی آن زمانی بیشتر می شود که از آن درس نگیریم. ما از پلاسکو درس گرفتیم اما حجم ناایمنی در شهر آنقدر بالا است که باید کار بیشتری انجام شود.

شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از پلاک های موجود در شهر تهران نوسازی شده اند. ۲۰۰ کیلومتر مربع از ۷۰۰ کیلومتر مربع فضای تهران مسکونی است. ما در قانون تعارضاتی داریم.

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری درخصوص استفاده از املاک مسکونی برای مطب های پزشکی رای داده است و این رای هم محکم است و این یکی از مشکلات ما است.

لایحه ای را برای حل این مشکلات قانونی به کمیسیون لوایح دولت برده ایم و یکی از راه هایی که باید تعقیب شود موضوع بیمه اجباری برای ساختمان های خاص در شهر تهران. ورود بیمه باعث می شود تا برخی از مقررات ملی ساختمان بهتر اجرا شود.

شهردار تهران گفت: وقتی بیمه وارد به موضوع شود اگر مالک ضوابط را رعایت نکند دیگر در حین وقوع خسارت پولی پرداخت نمی شود و همه مسوولیت به گردن مالک خواهد افتاد و از سوی دیگر حق بیمه برای ساختمان های نا ایمن گران تر خواهد بود.

وی افزود: برای این ساختمان ۴ اخطاریه صادر شده بود اما باید کارهای جدی کرد و قوانین موجود اصلاح شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس