چین ایران

یک اندیشکده آمریکایی معتقد است در حالی که چین احتمالا به تأمین‌کننده اصلی سلاح ایران تبدیل خواهد شد اما این کشور رقبای ایران در خاورمیانه را نادیده نخواهد گرفت.

سرویس جنگ نرم مشرق - شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم جاناتان فولتون عضو ارشد ‌این اندیشکده آمریکایی بررسی چشم‌انداز پایان تحریم تسلیحاتی ایران پرداخت و نوشت: در شرایطی که ممنوعیت تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان می‌رسد، تلاش‌های آمریکا با هدف تمدید این ممنوعیت با انتقادات بین‌المللی گسترده مواجه شده است. این امر در شرایطی است که روابط میان آمریکا و چین به پایین‌ترین سطح خود طی دهه‌ها تنزل پیدا کرده و دیدگاه‌های پکن در قبال موضوع ایران را از اهمیت بیشتری برخوردار ساخته است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پکن تا به اینجای کار در خصوص نیات خود شفاف بوده و سخنگوی هیأت اعزامی پکن به سازمان ملل در این باره در توئیتی نوشته است:

«آمریکا با خروج از برجام از تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ قصور کرد. این کشور حق ندارد ممنوعیت تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند، چه برسد به اینکه مکانیسم ماشه را فعال کند. حفظ برجام تنها مسیر صحیح به سمت جلو است.»

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به وضوح نگران آن است که چین از پایان ممنوعیت تسلیحاتی نهایت بهره را ببرد. وی روز ۲۹ آوریل در این باره اظهار داشت:

«چند ماه دیگر یعنی ماه اکتبر همین سال، چین، روسیه، [و] دیگر کشورهای دنیا همگی قادر خواهند بود سامانه‌های تسلیحاتی متعارف و مهم را به ایرانی‌ها بفروشند. آن زمان چندان دور نیست. این صرفاً خیال‌پردازی محافظه‌کاران نیست. این عین واقعیت است.» پمپئو همچنین به سراغ توییتر رفت و به این موضوع پرداخت که پکن ممکن است «چند لشکر زرهی از تانک‌های وی‌تی-۴» برای ایران بفرستد.

چقدر احتمال دارد که چین به تأمین‌کننده اصلی سلاح ایران تبدیل شود؟

در این گزارش آمده است: چقدر احتمال دارد که چین به تأمین‌کننده اصلی سلاح ایران تبدیل شود؟ در شرایط انزوا، چنین امری کاملاً منطقی و معقول به نظر می‌رسد. هر دو کشور از یک شراکت راهبردی جامع برخوردارند که بر همکاری‌های دفاعی تأکید دارد. آنها دارای پیوندهای دیپلماتیک دیرینه و روابط تاریخی هستند که قدمت آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. ایران یک بازار بالقوه عظیم برای بازرگانان چینی است؛ نه فقط در حوزه تسلیحات، بلکه همچنین در حوزه کالاهای مصرفی و صنعتی. چین ــ که یک اقتصاد ۱۳ تریلیون دلاری به شمار می‌رود ــ در قالب ازسرگیری فروش تسلیحات به ایران صرفاً چند میلیون دلار نصیبش می‌شود، البته با فرض بر اینکه اقتصاد ضعیف ایران بتواند ارز لازم جهت خرید مقادیر قابل توجهی سلاح را تأمین کند. همزمان، این امر همچنین موجبات خصومت آمریکا و ناخشنودی رقبای ایران در خاورمیانه را فراهم می‌آورد. بسیاری از این رقبا همچنین شریک راهبردی چین هستند.

فروش سلاح به تهران می‌تواند موجب تقویت اهرم فشار چین به آمریکا شود

آمریکا عامل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. همانگونه که جان آلترمن معاون ارشد اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی خاطرنشان ساخته است، ایران یک ابزار مفید و سودمند برای پکن است. گرایش تجدیدنظرطلبانه ایران موجب می‌شود نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس باقی بماند و به سمت آسیا یا منطقه هند ـ آرام که به منافع کانونی چین نزدیک‌تر هستند، چرخش نکند. بنابراین، حمایت حداقلی از ایران شیوه کم‌هزینه‌ای است برای آنکه آمریکا در خاورمیانه مشغول باشد و منابع بیشتری به دریای چین جنوبی یا دریای چین شرقی تخصیص ندهد. فروش سلاح به تهران می‌تواند موجب تقویت این اهرم فشار شود.

با این حال، با توجه به وخامت روابط میان آمریکا و چین، پکن احتمالاً تمایلی ندارد در ازای چنین بازده ناچیزی خصومت واشنگتن را برانگیزد. علیرغم لفاظی‌های اغراق‌آمیز در خصوص شراکت راهبردی جامع دوسویه، روابط چین و ایران کاملاً یک‌طرفه است. نیاز ایران به چین بیش از نیاز چین به ایران است. همچنین، نیاز چین به برخورداری از یک رابطه کارکردی با آمریکا بیش از نیاز این کشور به رابطه کارکردی با ایران است.

اوج روابط تجاری دوسویه میان پکن و تهران طی قرن حاضر مربوط به سال ۲۰۱۴ است که طی آن ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور به ۳۸ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۹، در شرایطی که روابط میان چین و آمریکا به‌واسطه جنگ تجاری به سطح پایینی رسیده بود، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار بود. منظور این نیست که همه چیز به ملاحظات سیاسی محدود می‌شود. با این حال، ملاحظات مذکور به ویژه در چین مهم انگاشته می‌شوند.

این کشور از یک الگوی مشروعیت عملکردی برخوردار است که رشد اقتصادی را شامل می‌شود و اصلاحات سیاسی را در بر نمی‌گیرد. فروش سلاح به ایران با علم به اینکه چنین چیزی خط قرمز دولت ترامپ است هزینه قابل توجهی برای روابط میان چین و آمریکا به همراه دارد. با توجه به اینکه انتخابات عمومی در چین بلافاصله پس از پایان ممنوعیت تسلیحاتی برگزار می‌شوند، احتمال آن نمی‌رود که چین چنین ریسک عظیمی را به جان بخرد.

خاورمیانه دومین بازار بزرگ سلاح چین به حساب می‌آید

این اندیشکده در ادامه گزارش خود مدعی شد: یک نکته مهم دیگر این است که روابط میان چین و ایران آنقدرها که اغلب نشان داده می‌شود پراهمیت نیست. میان حمایت کلامی و حمایت مادی فاصله زیادی وجود دارد. شراکت راهبردی جامع به‌هیچ‌وجه شبیه تعهدات ائتلافی نیست.

رهبران چین یک نظم جهانی چندجانبه را ترجیح می‌دهند و از رهبری فرمایشی آمریکا راضی نیستند، اما این امر به معنای حمایت بی‌چون‌وچرای آنها از ایرانِ تجدیدنظرطلب در راستای تحقق چنین هدفی نیست. چین بدون ایران هم می‌تواند آنچه را می‌خواهد به دست بیاورد. چین بطور مداوم مشغول کاستن از روابط اقتصادی خود با ایران است ــ با توجه به تحریم‌های آمریکا، روابط با ایران به دردسرش نمی‌ارزد.

گزارش اندیشکده چتم‌هاوس چنین دیدگاهی را تقویت می‌کند. چینی‌هایی که در قالب گزارش مذکور با آنها مصاحبه شده بود گفته‌اند که ایران چندان «ربطی به منافع ملی چین ندارد... چین درگیر مناقشه تجاری با آمریکاست و همزمان از ایران مأیوس شده است... بسیاری از بازرگانان چینی معتقدند تجارت با ابران با توجه به دشواری‌های مربوطه به دردسرش نمی‌ارزد.»

پکن همچنین مجبور است منافع خود در دیگر نقاط خاورمیانه را نیز مدنظر قرار دهد. ایران یک بازار بالقوه به شمار می‌رود، اما چند کشور دیگر منطقه نیز بازارهای بالغ و جاافتاده‌ای دارند. عربستان و امارات به ویژه حائز اهمیت هستند. هر دو کشور دارای شراکت راهبردی جامع با چین هستند، مقادیر قابل توجهی سلاح از چین خریداری می‌کنند، و انرژی فراوانی به چین می‌فروشند. جهش به سمت روابط تسلیحاتی با تهران موجب می‌شود آنچه بازرگانان چینی طی سال‌های اخیر در دیگر بازارهای خاورمیانه به دست آورده‌اند در معرض خطر قرار گیرد.

داده‌هایی که مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در ماه ژانویه منتشر کرده نشان می‌دهند که چهار شرکت تسلیحاتی دولتی چینی در میان بیست شرکت برتر دنیا در این زمینه هستند و سه مورد از آنها نیز جزو ده شرکت برتر دنیا هستند. این واقعیت که شرکت‌های مذکور متعلق به دولت هستند حائز اهمیت است ــ انتظار می‌رود این شرکت‌ها اهداف تجاری و سیاسی چین را محقق سازند. این شرکت‌ها به خاطر آنکه پول بیشتری دربیاورند روابط دیپلماتیک را به خطر نمی‌اندازند. خاورمیانه دومین بازار بزرگ چین به حساب می‌آید که این امر تا حدودی به‌واسطه فروش پهپاد به دشمنان ایران از جمله انتقال پهپادهای مسلح به امارات، عربستان، اردن، عراق، و مصر است.

چین در سطح خاورمیانه تا توانسته پهپاد فروخته است

در سال ۲۰۱۷، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین قرارداد ساخت پهپادهای سی‌اچ-۴ در داخل عربستان را با این کشور منعقد نمود. این پهپادها معادل پهپاد آمریکایی پردیتور هستند. این سومین کارخانه از این نوع است که در خارج از چین احداث می‌شود ــ موارد قبلی در پاکستان و میانمار احداث شدند ــ و نقش تأسیسات خدمات و فروش را برای دیگر خریداران در خاورمیانه ایفا می‌کند. این یک بازار مهم برای چین است ــ پکن رژیم کنترل فناوری موشکی یا قرارداد واسنار در خصوص کنترل صادرات تسلیحات متعارف و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه را امضا نکرده و برخلاف کشورهای امضاکننده این معاهدات محدودیتی در خصوص فروش پهپاد پیش روی خود نمی‌بیند. در نتیجه، چین در سطح خاورمیانه تا توانسته پهپاد فروخته است.

این امر حائز اهمیت است، زیرا پکن علاوه بر اینکه نمی‌خواهد کشورهای خریدار پهپادهایش را ناخشنود سازد، بر این نکته واقف است که ایران صنعت داخلی پیشرفته پهپادی خود را داراست. در جاافتاده‌ترین صنعت تسلیحاتی که چین در خاورمیانه شکل داده است، ایران به‌عنوان بازار جایی ندارد. احتمال آن نمی‌رود که چین بخواهد مشتریان کنونی خود را به خاطر یک مشتری احتمالی از خود ناخشنود سازد، به ویژه با علم به اینکه نیاز ایران به پهپاد در داخل تأمین می‌شود.

چین چه سلاح یا جنگ‌افزاری به ایران خواهد فروخت؟

پس در صورت تمایل ایران، چین چه چیزی به این کشور خواهد فروخت؟ ایران نیاز دارد که نیروی هوایی خود را ارتقا دهد و از مدت‌ها پیش شایعاتی مطرح شده‌اند مبنی بر اینکه چین می‌خواهد جنگنده‌های جی-۱۰ به ایران بفروشد، اما هیچ‌چیز هنوز معلوم نشده است. ایران احتمالاً می‌خواهد در خصوص ناوبری ماهواره‌ای در راستای اهداف نظامی به دانش و تخصص چین تکیه کند. اما چین در راستای اجرای سامانه‌های ناوبری بیدو از نزدیک با رقبای ایران همکاری کرده است. احتمال آن نمی‌رود که پکن یک رابطه احتمالی را جایگزین روابط جاافتاده با آن کشورها کند.

این اندیشکده معتقد است: در نهایت، چین به فکر خودش است و در حال حاضر روابط نزدیک‌تر با ایران دربرگیرنده منافعی نیست که روابط با آمریکا و کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس برای این کشور به ارمغان می‌آورد. وضعیت در بلندمدت شاید تغییر کند. پس می‌توان انتظار داشت که چین در حال حاضر چندان به سمت ایران نرود و در عین حال درها را همچنان باز نگاه دارد.

رویکرد ترکیه به پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران چه خواهد بود؟

اندیشکده شورای آتلانتیک در بخش دیگری از مجموعه‌گزارش‌های خود در خصوص پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران به ترکیه می‌پرداز و می‌نویسد: ترکیه در قبال انقضای ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل ضد ایران که در ماه اکتبر اتفاق می‌افتد هنوز هیچ سیاستی تدوین نکرده است. اگر تلاش‌های آمریکا جهت تمدید ممنوعیت تسلیحاتی به بروز بحران بینجامد، آنکارا به احتمال بسیار زیاد به حالت پیش‌فرض برگشته و از اتخاذ هرگونه موضع واضح و شفاف در قبال مناقشه میان آمریکا و ایران خودداری می‌ورزد.

ترکیه در عین مدیریت تنش‌های ناشی از چنین بحرانی، نه بر مبنای مسئله ماهوی تکاپوی تهیه سلاح بلکه بر اساس برخی ملاحظات واکنش نشان خواهد داد. این ملاحظات از جمله عبارتند از پیامد یک بحران احتمالی برای وضعیت ژئوپلیتیکی بین‌المللی و منطقه‌ای؛ تغییر تدریجی سیاست آمریکا در قبال ایران، به ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا؛ و مسیر روابط میان آمریکا و ترکیه که خود چند بحران ادامه‌دار را تجربه می‌کند.

از دیدگاه ترکیه، در قالب محتمل‌ترین سناریو، آمریکا درمی‌یابد که قادر نیست مانع رفع ممنوعیت تسلیحاتی در سازمان ملل شود. حفظ ممنوعیت تسلیحاتی از طریق بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در قالب مکانیسم ماشه نیز در حال حاضر به‌هیچ‌وجه قطعی و مسلم نیست. بنابراین، به احتمال زیاد آمریکا شاید به دنبال آن باشد که بطور مستقیم و از طریق تعاملات دوسویه با ذینفعان احتمالی نظیر روسیه و چین به مسئله فروش تسلیحات بپردازد. از دیدگاه آنکارا، سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به سمت محدودسازی نفوذ منطقه‌ای ایران معطوف است، برخلاف سیاست باراک اوباما که صرفاً بر روی پرونده هسته‌ای متمرکز بود.

 آمریکا دست به هرکاری به‌جز تغییر سیاست فشار حداکثری خواهد زد تا مانع دسترسی ایران به بازارهای تسلیحاتی شود. در چنین وضعیتی، ترکیه می‌داند که این مسئله احتمالاً موجب بروز اختلاف میان آمریکا، اروپا، روسیه، و چین خواهد شد. ترکیه احتمالاً از نزدیک اوضاع را زیر نظر خواهد گرفت، اما از مداخله مستقیم اجتناب خواهد کرد.

نگرانی ترکیه از فروش تسلیحات پیشرفته روسیه به ایران

یک مسئله مهم که آنکارا را نگران کرده این است که مسکو ممکن است سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به ایران بفروشد. ایران از مدت‌ها به دنبال این سامانه‌ها بوده است. ناظران ترک بر این باورند که ایران در حوزه قابلیت‌های هوایی و الکترونیکی پیشرفته کاستی‌هایی دارد، اما روسیه و چین شاید در خصوص تجارت تسلیحاتی با ایران یا فروش فناوری‌های پیشرفته به این کشور عجله به خرج ندهند. اگر روسیه تصمیم بگیرد برخی سامانه‌های پیشرفته ــ نظیر سامانه موشکی ضدهوایی اس ـ ۴۰۰ روسی ــ را به ایران بفروشد، ترکیه از چنین رویدادی استقبال نخواهد کرد.

با این وجود، احتمال آن نمی‌رود که آنکارا این مسئله را به بحران مستقیم با مسکو تبدیل کند. اولاً اینکه، آنکارا به‌عنوان یک صادرکننده نوظهور سلاح حق حاکمیتی روسیه در خصوص انتخاب مشتریانش را به چالش نخواهد کشید. ثانیاً، خریداری اینگونه سلاح‌ها توسط ایران به مثابه تهدید فوری ضد ترکیه نیست، زیرا ترکیه از تضمین‌های امنیتی ناتو برخوردار است. اگر ایران در نهایت به این تسلیحات دست پیدا کند، آنها را به احتمال زیاد ضد قابلیت‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس بکار خواهد گرفت. آمریکا دارای پایگاه‌های هوایی بزرگی در منطقه خلیج فارس است.

ترکیه و ایران درگیر مناقشه مستقیم نیستند، دارایی‌های نظامی محدودی در امتداد مرز مشترکشان مستقر ساخته‌اند، و دارایی‌های هوایی اصلی ترکیه در غرب کشور مستقر هستند. رویارویی میان این دو کشور از طریق عوامل نیابتی در آوردگاه‌های منطقه نظیر سوریه و عراق صورت می‌گیرد. برای ایران آسان نیست که چنین سامانه‌هایی را در کشورهای ثالث مستقر سازد و چالش مستقیم‌تری متوجه قابلیت‌های نظامی ترکیه کند.

دورنمای همکاری میان ایران و ترکیه در خصوص تأمین تسلیحات

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آخرین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است ترکیه از این گشایش بهره‌برداری کرده و وارد معامله تسلیحاتی با ایران شود؟ انتظار انجام معاملات تسلیحاتی میان دو کشور انتظار نابهنگامی است و این موضوع در دستور کار صنعت دفاعی ترکیه قرار ندارد.

اولاً اینکه، ترکیه با توجه به تیرگی روابطش با آمریکا نگران پیامد چنین شراکتی است. موضوعات مربوط به گذشته پیشاپیش فشار مضاعفی به روابط آمریکا و ترکیه وارد کرده‌اند.

ثانیاً، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع دفاعی از ماهیت مسموم هرگونه معامله تسلیحاتی با تهران به‌خوبی آگاهند. بسیاری از این شرکت‌ها به شراکت با غرب وابسته‌اند و دوست ندارند به‌واسطه معامله با ایران در معرض تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گیرند. به همین نحو، در خصوص برخی سامانه‌های تولید داخل، مجوزهای صادراتی شاید نیازمند تائیدیه کشورهای غربی باشند و این کشورها عملاً هرگونه معامله احتمالی با شرکت‌های ایرانی را منع کرده‌اند.

چپثالثاً، رقابت منطقه‌ای نیز بطور بالقوه همکاری احتمالی میان دو کشور را محدود می‌سازد.

ایران و ترکیه به ‌واسطه عوامل نیابتی تحت حمایتشان در دو سوی میدان نبرد در عراق و سوریه قرار دارند و در نتیجه احتمال آن نمی‌رود که برای یکدیگر سلاح تهیه یا تأمین کنند. در نهایت، علاوه بر اختلاف عقیده در قبال مسائل منطقه‌ای، هیچکدام از دو کشور دوست ندارد زرادخانه مبتنی بر فناوری بومی خود را با دیگری شریک شود. دلیل این امر از جمله وجود بی‌اعتمادی یا نگرانی از مهندسی معکوس است.

خلاصه کلام اینکه، صرف‌نظر از اختلاف‌نظر ترکیه با آمریکا در خصوص بحران ناشی از رفع ممنوعیت تسلیحاتی، ملاحظات فنی و سیاسی حکایت از آن دارند که همکاری مستقیم میان صنایع دفاعی ترکیه و ایران احتمالاً در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد. گذشته از این، اگر این مسئله به مشاجره بین‌المللی تبدیل شود، ترکیه که دلیلی نمی‌بیند خود را در کانون تنش قرار دهد، احتمالاً به جای اینکه مستقیماً درگیر بحران شود یک راهبرد محتاطانه را در پیش خواهد گرفت تا بدین طریق گزینه‌های پیش روی خود را به حداکثر برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    48 51
    تحریم تسلیحاتی دوجانبه است یعنی نه تنها ایران نمی تواند سلاح بخرد بلکه نمی تواند بفروشد. یعنی ممکن است ایران بزرگ ترین تامین کننده ی سلاح چین شود.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      28 21
      خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      58 14
      ترکیه چه سلاحی میتونه بومی بسازه که ما نتونیم و بخوایم وارد کنیم؟ بقیه تسلیحات که همه تحت لیسانس بخواد هم نمیزارن در ضمن خرید هر سلاحی از همسایه ها غلطه چون رقیب ما هستن
    • US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      20 82
      ایران خودش از خریدن سلاح امتنا خواهد کرد که مورد حمله نظامی آمریکا قرار نگیره.
    • حسین IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      56 18
      آمریکا چه خریه؟ بیش از خرید میفروشیم و ارز وارد کشور میشه صنعت نظامی خوبی داریم چیزی هم نیاز به خرید نداریم. اگر فناوری موتور جت خوب از روسها بتونیم بخریم چند سالی جلو می افتیم وگرنه الان هر سلاح دیگری بخواهیم خودمان تولید کننده ایم
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      52 23
      حسین اقا ! امریکا همون خریه که وقتی نفت ایران رو یکجانبه تحریم کرد دراند نفتی ایران از 110 میلیارد به زیر 8 میلیارد رسید. مطمئن باش در مورد صادرات سلاح هم می تونه محدودیت شدید ایجاد کنه. شما هم اینقدر جو گیر نشو.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      6 2
      این چه سایت مسخره ای هست یک نظر دادیم حتی نه توهین بودو حتی با سیاست این سایت هم یکی بود ولی منتشر نکرد
  • سعید IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    90 6
    اگر تحریم تسلیحاتی تمام شد ما نباید صرفا به خرید انبوه سلاح توجه نشان دهیم. باید سعی کنیم دانش تولید تسلیحات نسل جدید وارد کنیم.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      56 17
      ایرانی ها استاد مهندسی معکوس هستند. قطعا نه تنها این کار رو خواهند کرد بلکه بهتر از اون رو تولید خواهند کرد
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      5 14
      مهندسی معکوس مثل رمز می مونه ولی اختیار دستگاه در اختیار سازنده هست
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      18 7
      سلام، اوجب واجبات، آواکس هست، از نان شب واجبتره (مغز متفکر اصلی)
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      6 6
      دانش تولید سلاح های چینی؟خخخخخخخخخ مگه دانشی هم پشتش نهفتست؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    76 8
    باید از این فرصت برای خرید زیرسیستم ها از قبیل انواع پیشران یا موتور استفاده کرد. خرید مستقیم محصولات نظامی موجبات ضعف صنایع نظامی خواهد بود.
    • سعید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      27 5
      احسنت
    • DE ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      11 1
      بابا ما که در تمام اقلام به دست نیروهای مومن بومی کلیه سلاحهای چینی رو می سازیم دیگه نیازی به اینها نیست.
  • امیر IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    29 1
    اگه به درستی تحلیل اندیشکده ها رو ارزیابی کنیم حتما متوجه عدم درک درست از واقعیت های موجود خواهیم شد وهمچنین پیچیدگی روابط بین الملل
  • LT ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    29 19
    تا زمانی که ایران خودش رو بعنوان عنصری موثر و مثبت در منطقه و جهان اسلام و جامعه جهانی اثبات نکند حتی در صورت ملغی شدن همه تحریم ها ! طرف های منطقه ای و جهانی با اکراه در مورد همکاری با ایران حتی فکر میکنند
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    42 12
    دشمنان خرید سلاح توسط ایران از دیگر کشورها را بزرگ کردند ولی ایران در عرصه نظامی صنایع پیشرفته ای دارد و نیازی مبرمی به خرید سلاح مثل گاوهای شیرده خلیج فارس نداره،آنها نگران فروش تسلیحات ایرانی به کشورهایی مثل سوریه و ونزوئلا و لبنان و...هستند.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    33 20
    ان وقت ما می فروشیم سلاح هایمان را به همین چین وروسیه وترکیه چون برخی از سلاح های ما از نظر دقت برتر از این کشورها هست
  • F_16 sufa NL ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    25 65
    دلم برایتان می سوزد ....
    • ایران IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      32 9
      دلت برای گاو شیرده بشوزه بوزینه
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      37 10
      هر روز از یه سوراخ کامنت میزنی!!!
    • احمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      19 3
      جای دیگه ات داره می سوزه. بشین تو تشت آب سرد. بزودی روزی میاد که تسلیحات ساخت ایران در دست متحدان ایران در دنیا پخش بشه. همونهایی که آمریکا و سعودیها و صهیونیستها رو ادب کرده. اون وقت دیگه تشت آب سرد هم فایده نداره.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      21 1
      اف ۱۶ سوفا همونی نیست که با اس ۲۰۰ سوری سرنگون شد؟خخخخخ منم دلم برای شما کوچولو ها میسوزه چون خیلی هاتون شنا در دریا رو بلد نیستید و باید منتظر فرود سهمگین موشک های ما بر اراضی اِشغالیتون باشید و...ان شاءالله
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      7 2
      دلت برای عمت بسوزه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    19 4
    در اخر لغو تحریم تسلیحاتی فقط برای دولت روحانی خوب است !؟تااز هیچ کوه بسازد که ما با برجام به چه ها رسیدیم!
  • KR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    9 34
    جالبه که بعد از این همه شعار بومی شدن ساخت تسلیحات در کشور و بی تاثیر بودن تحریم ها در این مورد, کاربران چقدر ذوق زده شدن !
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      21 1
      کره ایها که اینهمه پز تکنولوژی خودشون رو میدن میدونن که اگه آمریکا ساپورتشون نکنه هیچ پٌخی نیستن و ریزه خوار آمریکائیها هستن و در تحریمها برای خوش خدمتی و دم تکون دادن برای اربابشون همیشه قبل از آمریکا ضد ایران وارد عمل شدن! میبینم روزی رو که ایران تو این زمینه ها خودش حرفی برا گفتن خواهد داشت و وابسته به هیچ کشوری نخواهد شد.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      4 0
      17:24 آفرین
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    9 69
    ایران و ترکیه و عراق و افغانستان و ... تجزیه و کشورهای کوچک خوشبخت تاسیس خواهد شد .
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      47 5
      جوری کامنت بزار که عمه ات مورد سرزنش قرار نگیره
    • US ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      26 35
      ۱۴:۳۴ معلومه شما تجربه بسیاری در مورد سرزنش قرار گرفتن دارید. من خود شما رو مورد سرزنش قرار میدهم.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      13 5
      16:09 تو خفه شو برو تو آلبانی و رومانی مزدوریتو اگه هم نظر بدی تو طرفداری نظر بده بدبخت روانی بی وطن تجزیه طلب مرگ سختی در انتظارتون خواهد بود اینو بدون آمریکا و اربابات اگه جرات داشتن خیلی وقت پیش حمله میکردند ولی هیچ غلط اضافی نمی تونند بکنند اگه دوست دارین تجربه ویتنام را ببینین یاالله برای چه معطلین ما بدتر از ویتنام شما را داغ و نفله میکنیم در آتش خشممون می سوزونیم
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      15 2
      این آرزو رو بگور خواهید برد و تمام دسیسه چینیهای شما ضد ایران برای همینه که نمی تونید این کار رو بکنید چون ایران اینو نمیخواد!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      9 4
      شما با اون پرچم تروریستی کلا سرزنش هستی
    • US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      6 0
      ۱۷:۴۹ این که فقط یه آی پی هست. ولی اونطور که تو میگی سرزنش واسه اون مسئولا و بچه هاشونه که تو آمریکا هستن و ویزاشو دارن، پولاشون اینجا نیست اونجاست.
    • پژمان IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      6 17
      گرچه من در مورد تمام سیاستهای نظام با او همراه و همعقیده نیستم.ولی تجزیه طلبان بدانند اگر حتی صحبتی از تجزیه ایران به میان آید با همین حکومت پر مشکل زیر یک درفش ایستاده و ایران را یکپارچه نگه می داریم و با یقین می گویم که همفکران من بی شمارند . به تجزیه حتی فکر هم نکنید که برایتان خطرناک است
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    30 1
    ما باید تولید داخل را تقویت کنیم.اگر تحریم تسلیحاتی پایان یافت باید هرآنچه به تولید بیشتر و ارتقای تکنولوژیکی تولیدات تسلیحاتی داخلی کمک میکند وارد کنیم.هر آشکار نخواهد بود چی می خریم چون سلاح آماده نمی خریم هم اینکه خیال دشمنانمون یه جورایی پرت و راحت میشه ما هم به کار خودمون میرسیم. از قدیم گفتند : تا نشان سُم اسبت گم کنند ترکمانا نعل را وارونه زن !
  • US ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    32 2
    ما نیاز به موتور توربوفن سنگین داریم که می تونیم از این فرصت در خرید تکنولوژی اون از روسیه و چین اقدام کنیم... همچنین دیگر تکنولوژی های نظامی. وگرنه واردات صرف مثل سم هست اون هم تجهیزات نظامی که خیلی از کدها و امکانات بسته و ناقص صادر میشه.
    • US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      24 22
      فکر میکنی خریدی و فردا به تکنولوژیش دست پیدا کردی؟ اگه زیر ساخت ها هم وجود داشته باشه حداقل 20 سال طول میکشه بومی سازی صورت بگیره.
    • احمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      19 5
      احتمالا بزودی موتور توربوفن در ایران رونمایی بشه. چون همین الان نمونه هاش در کشور وجود داره و سالهاست متخصصین دارن روش کار می کنن. درسته بدست آوردن دانش فنی ممکنه بیست سال یا بیشتر طول بکشه. ولی این داستان از دهه هفتاد شروع شده، نه الان. امسال سال شگفتی های نظامی ایرانه. سال دیگه سال شگفتی های اقتصادی و سیاسی.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    27 5
    جوری صحبت کردن انگار ایران بورکینافاسو هسش
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      5 4
      مطمئنا اگه نفت نداشت همون بورکینافاسو بود. مگه الان عربستان یا کویت یا عراق بجز نفت چیزی دارن؟جهان سوم همینه برادر
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    9 4
    مقاله بسیار خوب و آموزنده ای بود، تشکر از مشرق نیوز و هشداری برای مسئولان و برنامه‌ریزان مملکت، انشاالله با آگاهی مسئولان مربوطه، روابطمان با دیگر کشورهای جهان بر اساس واقعیات و نه توهمات پایه ریزی و باعث سربلندی مملکت و مردممان گردد.
    • ساعد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      3 3
      جسارتا ، اصلا مقاله تحلیلی در حد و اندازه یه اندیشکده نبود تو دنیای الان که اخبار و اطلاعات (مبنای تحلیل) به وفور یافت میشه .. چنین تحلیلی قابل توجه نیست و ضعیف هست.
  • F_35 FR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    19 49
    این بود قدرت تولید داخلی تان ؟؟ از اول هم مشخص بود توانایی ساخت یک هواپیمای ملخی را هم ندارید ولی بدا به حالتان اگر خرید کنید البته پول تان کجا بود برای خرید ؟؟
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      22 7
      داداچ ای پی اشتباهی زدی خخخخخ
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      13 4
      ما هنوز به تسلیحات پیشرفته دسترسی پیدا نکرده اینقدر از ما میترسید ، خوش به حال خودمون که این همه سگ و گربه به در و دیوار چنگ میزنند ، اینهمه دشمنی حیواناتی که به ما چنگ و دندان نشان میدهند به خاطر فرهنگ برتر ما و به حق بودن دین و مذهب گذشته و آینده ای عست که در انتظار ماست و برای آن میجنگیم
    • US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      12 3
      آی پی رو که همون بسیجی هاتون هم میزنند. شما به من اینو توضیح بده که با چه استدلالی شما شدی آدم و دشمن شد حیوان؟ برو ادب یاد بگیر بعد اینجا سخنرانی کن.
  • دکترای روابط بین الملل IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    13 8
    به نظر میرسه حتی یک نفر از دوستانی که کامنت گذاشتن متن مقاله رو نخوندن!!! این مقاله داره میگه چین و روسیه بازار کشورهای رقیب ایران که چند برابر ایران بودجه نظامی دارن رو به یک بازار تنها یعنی ایران نخواهند فروخت!!...حتی اگر ایران مثل برجام یک باج سنگین نظامی در کوتاه مدت به چین و روسیه بده اما آینده بلند مدتی نداره...
  • بچه گوساله نوپا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    34 38
    شما رو چه به خرید جت جنگی . شما برید پراید تون سوار بشید بابا
    • ناشناس IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      8 3
      حقا که فرزند گاو شیرده هستی
  • علی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    16 1
    تحلیل ضعیف داشت ایران بیشتر از روسیه می خرد تاچین حتا نظامیان ایران هم اینرو گفته اند که تمایل به سوخو و میک دارند
    • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      7 0
      سوخو 30 و میگ 35 و شاید میگ 31 برای ارتش اما برای نیروی هوا و فضا سپاه از چین و شاید پاکستان خرید کنند.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    15 9
    داستان طنز زیبایی بود.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    14 10
    انتشار این مطلب در راستای اهداف عملیات روانی امریکاست و متاسفانه مدیران مشرق اشتباه کردند و مطالبی که در نقد رسانه مشرق است سانسور میشود. مطلب قبلی بنده را هم منتشر نکردید
  • Reza.kh IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    18 2
    روسیه وچین دراین رابطه ازمهره ایران استفاده میکنند تابه امریکا فشار می اورند یا از این کشور امتیاز بگیرند پس ما باید درهمه سطوح هم اقتصادی وهم نظامی خودکفا شویم هیچ کشور ابر قورتی برای ما تره هم خورد نمیکنه
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    22 7
    بزرگترین نگرانی امریکا خرید جنگنده توسط ایران و مهمتر از اون امکان صادرات تسلیهات ایرانی به سوریه و عراق و دیگر همپیمانان هست. فرض بگیرید سامانه های پدافندی کوتاه برد و میان برد مثل سوم خرداد به سوریه فروخته شه، اونوقت به نظرتون برتری هوایی اسراییل به چه شکلی ادامه پیدا خواهد کرد...
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      7 11
      متأسفانه اگر که سامانه های پدافندی ایران در برابر اسرائیل کارساز بود آنطور نیروهای سپاه و نیروهای شبه نظامی سازمان دهی شده به توسط سپاه مداوماً در سوریه مورد حملۀ نیروی هوایی اسراییل قرار نمیگرفتند. حتی سامانۀ دفاع موشکی اس-300 نیز که روسیه آنرا به ایران فروخت، به احتمال زیاد بر طبق سندی از ویکی لیکس، کدهایشان با اسرائیل مورد معامله قرار گرفته اند.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    21 17
    ما نیازی به سلاح نداریم ما قادریم تمام تسلیحات منطقه را تامین کنیم، آمریکا از این ناراحته که ما بازار اسلحه آمریکا را در اختیار بگیرییم
  • AT ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    1 11
    نباید هیچ گونه سلاحی به دست حکومت سفاکان تروریست برسد‌
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      9 0
      16:25 موافقم ولی این مقاله راجع به فروش سلاح به اسرائیل و عربستان نبود!!
  • پویا نوری IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    5 3
    اینهمه دشمنی حیواناتی که به ما چنگ و دندان نشان میدهند به خاطر فرهنگ برتر ما و به حق بودن دین و مذهب و فرهنگ و تمدن گذشته درخشان و آینده ای درخشان تر هست که در انتظار ماست که برای آن می جنگیم، و عرعر و واق واق کردن آمریکا و اعوان و انصارش و یه عده وطن فروش خللی در عزم ما ایجاد نمیکند ....
  • پویا نوری IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 2
    ینهمه دشمنی حیواناتی که به ما چنگ و دندان نشان میدهند به خاطر فرهنگ برتر ما و به حق بودن دین و مذهب و فرهنگ و تمدن گذشته درخشان و آینده ای درخشان تر هست که در انتظار ماست که برای آن می جنگیم، و عرعر و واق واق کردن آمریکا و اعوان و انصارش و یه عده وطن فروش خللی در عزم ما ایجاد نمیکند ....
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    12 9
    مزخرف محض گفته اینا هنوز قدرت ایرانو نشناختن ما دیگه داریم نزدیک به ساخت سامانه ای مثل اس ۵۰۰ میشیم اس ۴۰۰ شوخیه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    12 5
    تحلیل واقع بینانه ای بود اس ۳۰۰ را فراموش نکردیم.ایران الان برگ خوبی برای روسیه برای معامله با آمریکا است. چین هم که به هیچ وجه دنبال ناراحتی خاطر و کدورت آمریکا نیست. به معنای واقعی کلمه تو دنیا تنها هستیم و بیشتر دنیا در دشمنی با ما همراه آمریکا هستند و کسانی که همراه آمریکا نیستند فقط نظاره گر ظلم آمریکا هستند. در چنین شرایطی است که خداوند با امدادهای خود مومنین را یاری می کند به شرطی که ما با خدا باشیم و به نصرت ویاری خدا اعتقاد داشته باشیم
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    9 4
    آمریکا اگه توانایی زدن ایران رو داشت تا حالا صدبار این کار رو کرده بود!!
  • DE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    5 2
    مقاله بسیار ضعیفی بود خیلی نیازی به دقت نداشت که متوجه بشیم نویسنده واقعیت های منطقه رو درست نمیدونه
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    7 1
    پیش فرض مقاله حول این محور استوار است که اگر چین به ایران سلاح بفروشد روابط تجاری گسترده خود با آمریکا را به خطر انداخته است! سوال اصلی اینجاست که آیا امریکا حاضر است تجارت صدها میلیارد دلاری خود با چین که عموما به نفع سرمایه داران این کشور است را بخاطر فروش تسلیحات چینی به ایران نابود کند؟!
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    6 1
    در موارد کمی ایران نیاز به تامین سلاح دارد هواپیمای جنگی بعضی تجهیزات دریا پایه و ماهواره در سایر موارد نیاز چندانی به واردات نداریم
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    11 3
    امام خمینی گفت حتی اگه تانکتون روفروختین نباید بزارین مردم گرسنه بمونن گیریم شما کلی تسلیحات هم خریدن کشوری که پشتوانه مردمی نداشته باشه زیاددوام نمیاره
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      2 0
      جمله ی جالبی از خودت در آوردی! آفرین! کلا این سیستم "امام گفت" خوب جواب می‌ده.
  • ناشناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 5
    با برداشتن تحریم های تسلیحاتی نه تنها چین و روسیه بلکه کشورهای اروپای شرقی و حتی احتمالا بلژیک و اتریش و ایتالیا و شاید فرانسه و انگلیس و آلمان هم به ایران سلاح و تجهیزات بفروشند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    6 0
    بسمه تعالی نگاه به داخل بایدمنبع اصلی تامین تسلیحات مان باشد هرگزبه چین وروسیه نبایدتکیه کرد. ومن الله التوفیق
  • علی خدایی US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    7 1
    هر کی این تحقیق را کرده خیلی دروغ گو است آخه بدبخت ما سلاح احتیاج نداریم که چه باور کنید چه نکنید ما احتیاج نداریم خودمان میسازیم و بیش از ۹۷'۹۸ درصد تجهیزات خودمان میسازیم و شما باور نکنید بگید دروغه عیبی نداره همین طور فکر کنید چین و روسیه ما میشناسیم روابط ما با این کشور ها روابط تجاری اقتصادی است همین مگر نه در نظامی روی خودمان حساب میکنیم
    • US ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      13 1
      عه اینم با پرچم تروریستی. حتما بچه یکی از مسئولانه تو آمریکا.
  • علی خدایی US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    4 2
    این واقعیت را میدانند که ایران عربستان و دیگر کشور ها نیست که منتظر اینو اون باشه که گدایی کنه سلاح بفروشن بلکه ما توان و توانایی داریم که هر نوع سلاحی بسازیم و البته ساخته ایم هم منتها دروغ پراکنی میکنند که ما را ضعیف نشان دهند
  • نوید IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    3 0
    سلام.مطالبی که اندیشگده آمریکایی نوشته در واقع نظر آن اندیشگده آمریکایی و پیش بینی نسبت به موضوع در آینده هست مانند دهها نظریه و مطالبی که در سایت های مختلف نوشته میشه و تحقق آن تحلیل منوط به آینده میشه که اصولا باتوجه به اینکه مسایل سیاسی و منطقه ایی هر رور تغییر میکنه پیش بینی درستی هر تحلیلی و تحقق آن در آینده مشکل است. ولی آنچه باعث تعجب است اینکه برخی دوستان و هم وطنان بعضا در نظرهای ابرازی خود چنان با خصومت به مسایل مربوط به گشورشون نگاه میکنن که در ایرانی بودنشون جای شک و تردید است .
    • سیدمحمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      0 0
      رفیق از آلبانی پیغام میدن :D
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    4 1
    اول باید دعا کنیم و اقداماتی رو انجام بدیم که تحریمهای تسلیحاتی توسط آمریکا از طریق فعالسازی مکانیسم ماشه تمدید نشود، بعدا باید به فکر خرید تسلیحات از فلان کشورها باشیم. اصل قضیه اینه که این تحریمهای تسلیحاتی در مهرماه امسال لغو شوند.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    15 3
    ترس امریکا بیشترفروش سلاح توسط ایرانه نه خرید آن این تحلیلها را می کنند برای اینکه ایران راتحقیر کنندیعنی ایران فقط وارد کننده است در حالی که ایران از نظر نظامی یکی از بهترین هاست
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      3 4
      جوک سال رو گفتی ایران فقط ماکت تولید می‌کنه سلاح برای صادرات نداره
  • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 3
    نیازی نیست شما خارجی ها برامون تحلیل کنید ترسو ها.ملت.میخوان بزنن تو روحیتون.اشتباه نکنید.حتی اگر به ایران بفروشن کسی نمیتونه کاری کنه.چون کسی نیست به این عرب پاپتی ها یا آفریقا یا ترکیه صلاح بفروشه.چین روس و ایران خودشون میدونن که چکار میکنن
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    3 0
    دلت برای اونجای سوختت بسوزه f16 که تا دوروز پیش با کامنت f15 اراجیف می نوشتی بعد از اینکه عمو ترامپت تو آمریکا بدجوری شاخشو شکوندن تغییر هویت دادی معلومه خیلی جاهات داره می سوزه نکبت.
  • ali IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 3
    امیدوارم روزی مردم کشور ترکیه و عراق بفهمند نژادشون ایرانیه
  • 56 IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 2
    تو بحث نظامی چون مدیران لایق وسالم امثال حاج قاسم داریم نیاز ب خرید نیست فقط تو اقتصاد چون موگیران فاسد ودزد و چموش داریم پدرمون دراومد
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    4 4
    روسها هرگز قابل اعتماد نبوده و نیستند تاریخ گواه است چین هم اجناس بونجول میده بجاش طلا ووووو میبره ..مردم ایران دو سر باخت هستند ..و اموال مملکت به تاراج میرود
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    3 5
    ترکیه غلط و بیخود کرده از مجهز شدن ایران به سامانه های دفاعی یشرفته اعلام نگرانی میکند ، اون از حق ایران است که از حضور و توسعه طلبی های ترکیه در منطقه و خلیج فارس ک اعلام نگرانی کند بخصوص بعد حضور گسترده ای در خلیج فارس و ایجاد کردن پایگاه نظامی در کشور قطر همجواری ایران.......
  • م IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 0
    تمام تحلیل ها برپایه منافع ملی یاهمان بهتربگییم منافع پولی..صورت گرفته..که این نمیتواند وربرگیرنده رقابت های چین و امریکا درعرصه جهانی باشد..درسته که چین..سودچندانی باازدست دادن سایرشرکایش نخواهد برد اما ایران قدرتینوظهوراست..که چنین پیمانهایی بخاطرمنافع اقتصادی نخواهد بود..داشتن ایران برای چین..مساوی است باداشتن همه اعراب..دربرهه خطرناک جنگی...و این مهم است
  • CA ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 5
    حماقتهای درهای باز اقتصادی و سیاسی اروپا و امریکا طی 25 سال اخیر با چین، این کشور خطرناک کمونیستی را به بزرگترین تهدید جدی برای کل دنیا تبدیل کرده است.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    4 4
    روسیاهی موند به ذغال و ثابت شد تسلیحاتتون هم همه متکی به قطعات وارداتیه و اثری از خودکفائی کامل نیست!
  • US ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    2 3
    فتحعلی شاه روحت شاد!!!! خدا پدر ویلیام دارسی بیامورزه حداقل لیره میداد اینا یوان میدن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس