کد خبر 1086268
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
فوتبال

اطلاعیه اخیر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در شرایطی منتشر شد که هنوز بحث های زیادی پیرامون ادامه یا تعطیلی رقابت های فوتبال در ایران وجود دارد.

به گزارش مشرق، جمعه ۹ اسفندماه سال ۱۳۹۸ بوده که رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران به یکباره به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمد. پیش از این تنها برخی کشورهای آسیای شرقی نظیر چین و کره جنوبی اقدام به تعطیلی لیگ های خود کرده بودند و رفته رفته این ویروس جهانی به سایر کشورهای دنیا هم کشیده شد و لیگ های معتبر فوتبال هم یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده شدند تا مردم دنیا تازه به معنای دهکده جهانی پی ببرند و وارد فازی از زندگی شوند که پیش تر در این حد وسیع تجربه اش نکرده بودند.

از ۹ اسفندماه ۹۸ تا امروز که اولین روز تیرماه ۹۹ را پشت سر می گذاریم، نزدیک به ۴ ماه سپری شده و مسابقات رسمی فوتبال در ایران تعطیل بود و تمرینات چند هفته ای می شود که آغاز شده؛ اما لیگ های معتبر دنیای فوتبال کارشان را به صورت رسمی آغاز کرده اند. 

ببینید:

عکس/ فاصله‌گذاری در نیمکت ذخیره‌های ورزشگاه آزادی

آلمان که یک رده پایین تر از کشور ایران، رتبه یازدهم مرگ را در اثر ویروس کرونا تجربه کرده، خیلی زود مجوز تمرینات تیم‌هایش را صادر کرد و رقابت های بوندسلیگای ۱ و ۲، چند هفته ای می شود که بدون مشکل خاصی دنبال شده است. در ایتالیا، انگلیس، روسیه و اسپانیا که از نظر میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، به مراتب آمار بالاتری از ایران دارند نیز در نهایت تصمیم مشابهی اتخاذ شد و رقابت های لیگ برتر، سری آ و لالیگا هر هفته با کیفیت بهتری دنبال می شود. 

سوال اساسی اما همچنان در ایران باقی است؛ چند باشگاه و عده ای از اهالی فوتبال دنبال شروع دوباره لیگ هستند و چند باشگاه دیگر به همراه هوادارنشان به صورت جدی پیگیر تعطیلی رقابت های فوتبال هستند.

دیدگاه مخالفان از سرگیری رقابت های فوتبال در ایران 

این ها برخی از دلایلی است که مخالفان حقیقی و حقوقی فوتبال ایران درباره شروع دوباره رقابت های لیگ برتر ارائه می کنند و معتقدند تعطیلی رقابت ها در این برهه خاص به سلامت بیشتر جامعه کمک خواهد کرد.

بخشی از این دلایل (مخالفان شروع لیگ)را در ادامه می خوانید:

*سلامتی مردم جامعه از بازی فوتبال مهم تر است و اولویت بالاتری دارد.

*کشور ایران امکانات و تکونولوژی لازم برای اجرای پروتکل های بهداشتی را ندارد.

*سازمان لیگ باید برای شروع مسابقات و اینکه کسی در حین ادامه مسابقات به کرونا مبتلا نمی شود، تضمین بدهد. 

*فوتبال در ایران صنعت به شمار نمی رود و چرا باید فوتبالی که درآمد ندارد، فعالیت هایش در این شرایط پرخطر از سر گرفته شود.

*بازیکنان مدت ها است که در شرایط فوتبال قرار نداشته اند و میزان مصدومیت ها بیشتری از چیزی خواهد شد که این روزها در تمرینات می بینیم.

* در فوتبال بازیکنان با یکدیگر برخورد فیزیکی دارند ولی هیچ یک از شغل های دیگر جامعه اینچنین نیست. 

*برای قهرمانی یک تیم خاص می خواهند لیگ را دوباره شروع کنند.

*سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای تعیین سرنوشت رقابت های فوتبال از باشگاه ها نظرسنجی نداشته و این یعنی باشگاه ها و سلامتی افرادشان اهمیتی برای مسئولان فوتبال ایران ندارد و آنها تنها به خودشان و منافع مالی‌ای  ( تبلیغات تلویزیونی، تبلغیات محیطی، بلیت فروشی و ...) می اندیشند که از شروع دوباره رقابت ها نصیبشان خواهد شد.

*مسئولان فوتبال باید برای شروع دوباره رقابت ها تضمین بدهند.

دیدگاه موافقان برگزاری رقابت های لیگ برتر 

مانند هر بسیاری از موضوعات جامعه، در مقابل مخالفان شروع دوباره رقابت های فوتبال در ایران، موافقانی نیز با شخصیت های حقیقی و حقوقی و با دلایل خاص خودشان وجود دارند و می گویند باید مسابقات فوتبال دوباره شروع شود.

در ادامه به برخی از دلایل (موافقان شروع رقابت‌ها) این گروه نیز اشاره می کنیم: 

*ویروس کرونا وجود دارد و هنوز واکسنی برای آن پیدا نشده؛ پس باید شیوه زندگی کردن با این ویروس را با رعایت موارد بهداشتی یاد بگیریم.

*رقابت های لیگ قهرمانان آسیا از روزهای انتهایی شهریور ماه آغاز می شود و باشگاه های ایرانی نمی توانند بدون حضور در رقابت های لیگ برتر در این مسابقات حضور پیدا کنند و اگر هم بدون مسابقه به این رقابت ها بروند، عملکرد بسیار ضعیفی خواهند داشت.

*رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در مهرماه و آبان ماه از سر گرفته می شود و با توجه به شرایط خطرناکی که تیم ملی ایران با دو شکست مقابل عراق و بحرین پیدا کرده، باید بازیکنان تیم ملی در آمادگی کامل باشند و این یعنی رقابت های لیگ برتر باید دوباره آغاز شود.

* وظیفه فوتبال تنها به عنوان یک صنعت مطرح نمی شود و علیرغم دولتی بودن فوتبال در ایران و ورشکسته بودنش، بسیاری از کارشناسان برای این پدیده اجتماعی، یک مسئولیت اجتماعی نیز قائلند؛ مسئولیتی که می تواند سبب بازگرداندن نشاط به جامعه در این شرایط بحرانی شود.

*آنهایی که برای شروع دوباره رقابت ها تضمین می خواهند، آیا خودشان می توانند تضمینی بدهند که در صورت برگزار نشدن مسابقات فوتبال فردی به کرونا مبتلا نخواهد شد؟

طبق برنامه قرار است رقابت های فوتبال ایران از تاریخ ۴ تیرماه یعنی سه روز دیگر از سر گرفته شود؛ اما ۴ باشگاه حاضر در لیگ برتر (ماشین سازی، تراکتور، شهرخودرو و نساجی مازندران) به شدت پای تعطیلی لیگ برتر ایستاده اند و از سوی دیگر نیز موافقان شروع لیگ در حسرت دیدن دوباره فوتبال از قاب تلویزیون هایشان در خانه هستند.

این نزاع تا همین امروز و همین لحظه هم ادامه دار بوده؛ سازمان لیگ ساعاتی پیش با اطلاعیه ای تاکید کرد که رقابت ها را طبق نظر مسئولان کشور برگزار می کند و ۴ باشگاه نمی توانند برای ۱۴۰ باشگاه فوتبال (رقابت های لیگ برتر، دسته یک، دو و سه) تصمیم بگیرند و از سوی دیگر هنوز دقایقی از آخرین مصاحبه زنوزی از روسیه علیه شروع دوباره فوتبال نگذشته است.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بینام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 2
    شروع 100 درصد...فوتبالیست که از دانشجو و دکتر جامعه انچنان جایگاه والاتری نداره که بخواد از این ماجرا سوء استفاده کنه...چه بسا منفعت و پولی که فوتبالیست ها دارن بدست میارن کاملا شخصی و به جیب خودشون میبره و فقط برای ادعا و شو رسانه ای اسم از هوادار و هواداری به زبان میارن
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 2
    برای ابد در این فوتبال فاسد و بیت المالسوز را گِل بگیرید
  • Reza IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 2
    قطعا شروع چون جون این عزیزا از پزشک و پرستار و پاسدار و اتش نشان و کارگر ... رنگی تر نیست، مطمئنا کسایی که میگن نه ترسشون از چیز دیگس
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 2
    کلا فوتبال برای همیشه تعطیل
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 2
    تعطیلش کنن پولش رو ببرن جایی که واقعا استحقاق هزینه کردن داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس