کد خبر 1077249
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
آیت الله خامنه ای

اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد. نخستین‌ روزهای مجلس اول ناگفته‌های فراوانی دارد که بخشی از آن در این گزارش آمده است.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد اسلامی روایاتی در رابطه با اولین مجلس انقلاب اسلامی نوشت.

 اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد.  نخستین‌ روزهای مجلس اول ناگفته‌های فراوانی دارد که بخشی از آن در این گزارش آمده است.

احمد توکلی عضو هیأت رئیسه اولین دوره مجلس درباره افتتاحیه آن می‌گوید: در مجلس، هیأت رئیسه سنی انتخاب و مرحوم دکتر یدالله سحابی رئیس سنی مجلس شد و عده‌ای از جوان‌ها از جمله عطاءالله مهاجرانی و مجید انصاری منشی شدند. این دو نفر شاید یکی دو سال جوان‌تر از من بودند. در تصویب اعتبارنامه، حساسیت‌های زیادی وجود داشت. نماینده‌ها به ده شعبه تقسیم شده بودند و اعتبارنامه‌ها به ترتیب حروف الفبا بین آن شعب ده‌گانه تقسیم شده بود. 

حسن روحانی نماینده وقت مردم سمنان یادمانده‌های خود از رایزنی‌ها برای انتخاب ریاست مجلس را اینگونه روایت می‌کند: «ابتدا نمایندگان عضو فراکسیون حزب جمهوری اسلامی تمایل داشتند که مقام معظم رهبری ریاست مجلس را بپذیرد اما ایشان با استدلال و صحبت‌های خود نمایندگان را قانع کرد که آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند مناسب‌تر برای ریاست مجلس خواهد بود.»

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری سیزدهمین منتخب مردم تهران در مجلس اول درباره جناح‌بندی‌های سیاسی آن دوره می‌گوید: مجلس‌ به‌ دو دسته‌ تقسیم‌ شد. فراکسیون‌ حزب‌الله‌ که‌ انصافاً خیلی قوی بود و این‌ مجموعه‌ بیشتر نیروهای حزب‌ بودند که‌ انقلابی و قوی بودند. در مقابل‌ فراکسیون‌ لیبرال‌ها و نهضت‌ آزادی‌ها بودند که‌ آن‌ها هم‌ یک‌ اقلیت‌ قوی بودند. در انتخاب‌ آقای هاشمی رفسنجانی هیچ‌ مشکلی وجود نداشت‌. اکثریت‌ نمایندگان‌ مجلس‌ به‌ آقای هاشمی رفسنجانی رأی دادند و هیئت‌ رئیسه نیز همگی از دوستان‌ حزب‌ انتخاب‌ شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • آریا IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    54 8
    سنه قوربان آقاجان
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    44 7
    عطر تقوای آقا در میان بوی گند بی لیاقتی بعضی صاحب منسبها، به روح آدم آرامش میده خدا به حق بدن اربا اربای حاج قاسم سایه ی آقا جانمون رو تا ظهور روی سر ما نگه داره
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      5 0
      به حق حضرت زهرا سلام الله علیها الهی امین
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 2
    خدا رحمت کنه مرحوم هاشمی چقدر مرد نازنینی بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس