کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» - محمدجواد اخوان

این کتاب نه برای مخاطب ایرانی و یا مسلمان که برای مخاطب غربی نگاشته شده و مشاهدات عینی یک خبرنگار غربی است که برای اولین بار زنگ خطر « سقوط اسرائیل» را برای مخاطب غربی به صدا در می آورد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق،  این روزها در آستانه روز جهانی قدس ترجمه کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» که متن اصلی آن پیش‌تر از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده بود، رونمایی شد.

ترجمه کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» با موضوع بررسی چالش‌های درونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در انتشارات دیدمان آماده و منتشرشده است. ترجمه این کتاب که در سال ۲۰۱۷ از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده، در ۳۶۰ صفحه و به همت احسان محمدی و محمدجواد اخوان انجام شده است. انتشارات آکسفورد با بیش از ۵۰۰ سال سابقه از بزرگترین ناشران آثار علمی و آکادمیک و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان است. «نبرد برای روح اسرائیل»، «منازعه»، «نابرابری»، «انتخابات»، «تفرقه» و «دموکراسی» عناوین فصول‌ ۶گانه این کتاب هستند.

در آستانه روز جهانی قدس، با دکتر محمدجواد اخوان از مترجمان این کتاب،‌ گفتگویی کوتاه انجام دادیم که متن آن پیش روی شماست.

- چرا تا این اندازه منابع مکتوب فارسی برای شناخت جامعه و فرهنگ اسرائیل محدود و کم است؟
متأسفانه علی رغم آنکه موضوع فلسطین و آرمان رهایی قدس شریف یکی از مهمترین مولفه های گفتمان انقلاب اسلامی و اولویت‌های سیاست خارجی کشور بوده، در حوزه محافل علمی و دانشگاهی به این مهم به انداره کافی توجه نشده است. در بسیاری از کشورهای عربی که اتفاقا دولت‌هایی سازشکار در آنها بر سر کار است، موسسات متعددی چه در دانشگاه و چه بیرون آن با نگاه علمی به مسأله اشغال فلسطین و دشمن صهیونیستی می‌پردازند. جالب اینجاست که در برخی دولت های اروپایی که هنوز فلسطین را نه یک کشور، بلکه سرزمینی تاریخی قلمداد می کنند و به هیچ عنوان از منظر ارزشی به ماجرا نگاه نمی کنند، رشته های مطالعات فلسطین در حد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های معتبرشان برپا شده است. 

البته در سالهای اخیر اقدامات محدود اما امیدوار کننده ای انجام گرفته که از جمله آن تأسیس رشته « مطالعات فلسطین» در دانشگاه تهران است که بنده نیز توفیق دانش آموختگی در این رشته را داشته‌ام. به نظر می رسد با فعالتر شدن محافل علمی ایرانی در حوزه قدس و فلسطین می‌توان امیدوار بود که منابع بیشتری به زبان فارسی عرضه و ترجمه شود.

به سخنان و نوشته های افرادی مثل گرگ کارلستروم که تباری یهودی دارد، چقدر می شود اعتماد کرد؟
او برعکس ما با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالف نیست، بلکه تنها به برخی رویکردهای حاکمات تل آویو انتقاد دارد. این کتاب نه برای مخاطب ایرانی و یا مسلمان که برای مخاطب غربی نگاشته شده و مشاهدات عینی یک خبرنگار غربی است که برای اولین بار زنگ خطر « سقوط اسرائیل» را برای مخاطب غربی به صدا در می آورد. برای ایرانیان مسلمان که ۴۰ سال در حال مبارزه با رژیم اسغالگر قدس هستند، احتمال پایان این اشغال امر غریبی نیست. اما برای مخاطب غربی که سالها تنها ورودی اطلاعاتش رسانه های غربی جریان اصلی بوده اند، سخن گفتن از پایان اسرائیل امر جدید و فوق العاده ای محسوب می شود. نمی توان ادعا کرد که همه اظهارات نویسنده بی خدشه و بی غرض است، اما ناشر کتاب – انتشارات دانشگاه اکسفورد- بزرگترین و قدیمی ترین ناشر دانشگاهی جهان است و دست به انتشار هر کتابی نمی نزد.

شما چگونه و در چه روندی به نسخه اصلی این کتاب دسترسی پیدا کردید؟

در جریان جستجوهای رسانه ای، مطلع شدیم که کتابی با چنین مشخصاتی توسط دانشگاه اکسفورد به چاپ رسیده که اعتبار ناشر و نیز عنوان فوق العاده آن – آن هم به نسبت گفتمان حاکم بر غرب- ما را ترغیب به مطالعه کتاب کرد. در ادامه به این نتیجه رسیدیم کتاب ارزش خوانده شدن از سوی علاقه مندان ایرانی را دارد، از این رو ترجمه کتاب را آغاز کردیم که اکنون به لطف الهی کار به نتیجه رسیده است.

اوضاع کتاب‌های روشنگرانه درباره اسرائیل و جنایت هایش در جهان، چگونه است؟
متاسفانه به دلیل حاکمیت شبکه صهیونیسم بر نهادهای علمی و رسانه ای اصلی دنیا، ناگفته های بسیاری درباره واقعیت فلسطین و حقایق درون سرزمین‌های اشغالی است که به نظر می رسد لازم است نهضتی جهت تولید محتوا برای مخاطب غربی و بین المللی در این حوزه برپا شود. در عین حال البته آثاری حتی از برخی یهودیان منتقد رژیم صهیونیستی نیز در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است.

آیا شما و اندیشکده برهان، قبلا نیز کتاب‌هایی با موضوع اسرائیل شناسی منتشر کرده اید؟
مجموعه اندیشکده برهان تاکنون چند کتاب درباره مساله «فلسطین و رژیم صهیونیستی» تألیف نموده که کتاب های «از غره تا قدس» و «تروریسم دولتی اسرائیل» از جمله آنها هستند.

برنامه‌های آینده تان در این حوزه چیست؟
در چند محور از جمله حضور امریکا در منطقه، افول و تجزیه امریکا، نابرابری و بی عدالتی در غرب و شکاف ها و گسست های درونی رژیم صهیونیستی آثار معتبر و علمی را برگزیده ایم که در دست ترجمه و انتشار هستند و ان شاء الله در ماه‌های آتی به زیور طبع آراسته می شود و در اختیار خوانندگان فهیم ایرانی قرار می گیرند.

اگر نکته ای باقی مانده در خدمتیم...
نکته نخست آنکه کتاب «پایان اسرائیل» هرچند به قلم یک روزنامه‌نگار غربی نگاشته شده، اما تصویری نسبتا دقیق از رویدادهای زیر پوست سرزمین های اشغالی می دهد، بگونه ای که خواننده با تمام وجود چالش های درونی این رژیم را حس و فهم می کند. از این رو برای کسانی که به موضوع سرنوشت قدس شریف علاقه مند هستند و مایلند فراتر از نگاه رسانه ای، در این زمینه، مطالعات علمی ای نیز داشته باشند، توصیه می شود.

نکته دیگر و پایانی آنکه ما به دنبال ارائه آثار در خور اعتنایی از غرب به مخاطبان فارسی زبان هستیم که آن روی حقایق ناگفته غرب را به دور از بَزَک های رسانه ای ترسیم نماید. از این رو دست یاری به سوی همه پژوهشگران و مترجمان توانمند و علاقه مند برای همکاری در این زمینه دراز کرده و بی صبرانه منتظر ایده های آنان در این زمینه هستیم.

*گفتگو:‌ میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    11 10
    إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا (آن گاه بدیشان گفتیم: ای بنی‌اسرائیل!) اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می‌کنید (و سود آن در دنیا و آخرت به خودتان برمی‌گردد) و اگر بدی کنید (و از فرمان خدا سرکشی نمائید) به خودتان بدی می‌کنید. و هنگامی که وعده‌ی دوم فرا می‌رسد (دشمنانتان را نیرو بخشیده و بر شما مسلّط می‌گردانیم) تا شما را بدحال (و پریشان روزگار) سازند (و گرد غم و اندوه بر چهره‌هایتان بپاشند) و داخل مسجد (الاقصی) گردند، همان گونه که در دفعه‌ی اوّل بدان داخل شدند (و بار دیگر به تخریب بیت‌المقدّس دست یازند) و بر هر که و هرچه دست یابند بکشند و درهم کوبند. الإسراء 7 صفحه: 282 حزب: 57 جزء: 15 این وعدە خدا در مورد دولت دوم و آخر زمانی بنی اسرائیل است ،اگر خوب باشند ، حقوق بقیە را واقعا نە بصورت صوری و نمایشی رعایت کنند و ظلم و ستم نکنند بە خودشان خوبی کردەاند و دولتشان ماندگار خواهد بود ، ولی اگر دست بە اشاعە فساد و فحشا و بی ایمانی بزنند و ظلم و جنایت بکنند ، حتی اگر در خفا و برنامەریزی پنهانی باشد خدا بە آن آگاە است و حاکمیت شان نابود خواهد شد و وضعیت شان ٱشفتە تر از قبل خواهد شد .
  • حقجو IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    5 3
    زنگ خطر ه دیگه .یعنی نقاط ضعف و تهدیدات نظام صهیونی را نشون میده. از یک طرفی فرصتیست برای ملل آزاده و از طرفی فرصتی برای دول مستکبر که شکاف ها را پر کنند و مرگ را به تاخیر اندازند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 0
    خداریشه ظلم رانابودکندالهی امین
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 9
    اسرائیل 25 میلیون سال آینده را نخواهد دید
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 3
      اولا بیست سال دیگر را نخواهد دید (از زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند 5 سال گذشته حدودا) دوما این بیست و پنج سال حداکثر هم شاید نباشد یعنی اسراِیل کمتر از بیست سال دیگر زنده است انشاءالله سوما همان طور که سید حسن نصرالله فرمودند آنها باید تلاش کنند که سال 2028 را ببینند یعنی 8 سال ان شاءالله بزودی این ویروس کثیف نجس نیز از بین خواهد رفت مثل شوروی و بریتانیا و نمرود و فرعون
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 2
      خفه مزدور!
    • DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 2
      شرطِ میلیون , اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 2
      14:34 تو و بقیهٔ منافقین هم سلطهٔ آمریکا بر ایرانو تا 50 میلیون سال دیگه نمیبینین!!
    • CA ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      1 3
      مسخره کن ولی اینو بدون فرض محال 25 میلیون سال آینده رو هم اگه دید، دیگه 30 میلیون سال آینده رو قطعا نخواهد دید
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      3 0
      من از خدامه بیگانه ها بر ایران سلطه پیدا نکنن. ولی به حرفی که زدم ربطی نداشت!
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 4
    باسلام یک چیز را بدانید اگر اسراییل هم سقوط کند تحریم های آمریکا هم همگی با هم یک جا لغو شود تا زمانی که سیستم بانکی درست نشود همچنان مشکلات اقتصادی باقی خواهد ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس