کد خبر 1072250
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

 مسائل و مشکلات حقوقی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌هایی است که هرکسی در زندگی خود حتما با آن مواجه خواهد شد. دعاوی ملکی یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های درگیری‌های حقوقی است. زیرا مسکن و املاک یکی از بخش‌های اساسی سرمایه‌گذاری مردم ایران محسوب می‌شود و حساسیت روی آن بالاست. به همین دلیل شناخت و آگاهی نسبت به نکات حقوقی و مناسبات قانونی بخش خرید و فروش، معامله املاک و انتقال آن، اهمیت زیادی دارد.

از میان دعاوی ملکی حقوقی، موضوعات مربوط به اسناد ملکی، فسخ معامله و انحصار وراثت از مهم‌ترین مواردی است که حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی دادگاه‌ها را تشکیل داده است. بنابراین آشنایی با این موضوعات ضروری است. اینپین که یک پلتفرم هوشمند جستجوی ملک است، علاوه بر اینکه به شما در جستجوی ملک دلخواهتان کمک می‌کند، روی مسائل و موضوعات متنوع ملکی نیز تمرکز دارد و به دقیق‌ترین و جامع‌ترین شکل ممکن به بررسی این موضوعات پرداخته است.

صلح عمری، روشی مسالمت‌آمیز و بی‌دردسر به جای انحصار وراثت

اسم "انحصار وراثت" که به میان می‌آید، یاد درگیری‌ها و اختلافات خانوادگی و فامیلی می‌اُفتیم. تقسیم ارث یا انحصار وراثت پروسه‌ای طولانی و پیچیده است که می‌تواند به بروز نارضایتی و اختلاف بین وراث بینجامد، مگر اینکه متوفی مثلا پدر و مادر یا کسی که قرار است مالی از او به ما برسد، قبل از مرگ در مورد مال و اموال خود وصیت کرده باشد و تکلیف آن را مشخص کرده باشد. حال سوال این است، راه جایگزین چیست؟

مجله اینپین در بخش حقوقی به خوبی به این موضوع پرداخته و "صلح عمری" را به عنوان بهترین راه جایگزین برای انحصار وراثت معرفی می‌کند. با توافق صلح عمری علاوه بر اینکه می‌توانید تا وقتی زنده هستید، مال و اموال خود را تقسیم یا واگذار کنید، در عین حال صاحب اموال خود نیز هستید.

صلح عمری هم مانند هر صلحی شرایط خاص خودش را دارد که بهتر است قبل از هر اقدامی با آن‌ها آشنا شوید. مثلا اینکه برای عقد همچین صلحی چه شرایطی باید رعایت شود؟ مواد قانونی صلح عمری چیست؟ آیا صلح عمری امکان فسخ دارد یا خیر؟ تفاوت صلح عمری با وصیت چیست؟ اصلا چه تضمینی وجود دارد که با عقد این صلح، بعد از مرگ مشکلی برای تقسیم اموال بین بازماندگان به وجود نیاید؟ پاسخ دقیق و کامل این سوالات را در مجله اینپین می‌توانید پیدا کنید.

فسخ معاملات ملکی، بدون ضرر و زیان

حتما برایتان این سوال‌ها پیش آمده است که فسخ معامله ملک چه شرایطی دارد؟ قوانین فسخ معامله چیست؟ چگونه معامله را فسخ کنیم که طرفین ضرر کمتری متحمل شوند؟ آیا فسخ یک‌طرفه قرارداد امکان دارد؟ قرارداد اجاره ملک هم می‌توان فسخ کرد؟

فسخ قرارداد می‌تواند در موارد متفاوتی چون فسخ قرارداد خرید و فروش ملک، رهن یا اجاره ملک یا قرارداد مشارکت در ساخت، اتفاق بیفتد. به پایان دادن به یک توافق یا معامله ملکی، از طرف هریک از طرفین معامله و یا توسط هر دو نفر، فسخ قرارداد ملک گفته می‌شود.

فسخ قرارداد ملک مانند هر قراردادی شرایط و قوانینی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید کمتر ضرر کنید. پس حواستان را جمع کنید و هرگز بدون خواندن تمام بندهای قرارداد و بررسی شرایط ملک مورد معامله، آن را امضا نکنید. هر آنچه که باید در مورد فسخ معامله ملک بدانید، را در مجله اینپین بخوانید.

 پیش‌نیاز یک معامله بی‌خطر

سند ملکی انواع مختلفی دارد، که اگر با آن‌ها و موارد حقوقی آن آشنا نباشید، ممکن است سرتان کلاه برود و به مشکل بخورید. انواع سند ملکی چیست و چه کاربردی دارد؟ اسناد ملکی رسمی و غیررسمی با هم چه تفاوتی دارند؟ بهترین نوع سند ملکی کدام است؟

به هر نوشته مکتوبی که در مقام دعوا یا دفاع از دعوا بتوان به آن استناد کرد، سند گفته می‌شود. سند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: سند عادی، سند رسمی. یکی از تفاوت‌های مهم سند عادی و سند رسمی این است که همواره می‌توان نسبت به اسناد عادی ادعای انکار و تردید کرد؛ اما در مورد اسناد رسمی چنین امری امکان‌پذیر نیست.

بی‌تردید بسیاری از مسائل حقوقی در زمینه املاک، حول سند می‌چرخد و سند، نقش تعیین‌کننده‌ای در برد و باخت یک معامله ایفا می‌کند. سند هویت هر ملک هست. از همین رو لازم است تا نهایت دقت را در خرید خانه یا ملک به عمل آورید، چون با یک اشتباه ممکن است تمام سرمایه زندگی و ماحصل یک عمر زحمتتان به سادگی از دستتان برود.

به طورکلی هرچه قدر در مورد مسائل حقوقی و قانونی در هنگام معاملات املاک بدانید، کم است. با افزایش رونق خریدوفروش مسکن، بازار کلاهبرداری هم داغ است و اگر بدون اطلاعات بر سر معامله بروید، ممکن است ضرر کنید. علاوه بر مشکلاتی که ممکن است هنگام معاملات ملکی با آن روبرو شوید، خرید و فروش ملک نیز پروسه‌ای زمان‌گیر و طاقت‌فرسا است. پیدا کردن مسکن یا ملک دلخواه کار آسانی نیست. اگر تمایل دارید بدون استرس و تلف کردن وقت، ملک موردنظر خود را پیدا کنید، پلتفرم هوشمند اینپین به شما کمک خواهد کرد و ملکی که آرزوی آن را داشتید، برایتان پیدا می‌کند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس