کد خبر 1070373
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
حق این دانش‌آموزان صفر است یا ۲۰؟/ محرومیتی از جنس اینترنت و تلوزیون

در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی مدارس شده است و آموزش دانش‌آموزان از طریق اینترنت و تلویزیون انجام می‌شود هستند دانش آموزانی که به هیچ کدام از این دو دسترسی ندارند.

به گزارش مشرق، پس از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش از راه دور در اولویت مدیریت آموزشی کشور قرار گرفت. همزمان با صداوسیما که شبکه آموزش را پای کار معلمان و دانش‌آموزان آورد، مسوولان از راه‌اندازی برنامه شاد در بستر اینترنت جهت آموزش دانش‌آموزان خبر دادند. 

با تداوم تعطیلی مدارس اهمیت این دو بستر جهت تکمیل پرونده‌ آموزشی امسال مدارس اهمیت بیشتر پیدا کرد. اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد دسترسی دانش‌آموزان مناطق روستایی و یا مناطق روستایی به شبکه‌ آموزش و اینترنت است که اغلب دارای مشکلات زیادی هستند.

بیشتر بخوانید:

بررسی شرایط برخی از مناطق محروم و روستایی در برخی از استان‌ها را در زیر بخوانید:

گلایه دانش‌آموزان محرومی که هیچکس صدای آن‌ها را نمی‌شنود

یکی از دانش‌آموزان منطقه محروم «چناررود» در چادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره عدم ارائه امکانات آموزشی از راه دور در این منطقه می‌گوید: کرونا که آمد ما هم نگران شدیم، گفتند در خانه بمانید، رفتیم در خانه ماندیم؛کم‌کم به فکر درس‌هایمان افتادیم؛ همه چیز داشت فراموشمان می‌شد که اعلام کردند شبکه آموزش تدریس می‌کند ولی  شبکه آموزش در چنارود پوشش نداشت؛ گفتند در فضای مجازی درس بخوانید، اما اصلا اینترنت نداریم که بخواهیم به تدریس‌ها گوش بدهیم.

دانش آموزان ۶۰۰ مدرسه در استان ایلام، محروم از آموزش‌های مجازی 

امیر مهردادی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: در ۶۰۰ مدرسه روستایی و عشایری شاهد عدم آنتن دهی تلفن همراه و همچنین عدم پوشش شبکه‌های دیجیتال هستیم که این آمار به ادارات زیرساخت و مخابرات جهت حل مشکلات ارائه شده است.

وی افزود: برای رفع مشکلات این دانش آموزان اقداماتی انجام شده که از آن جمله میتوان به ارائه پک‌های آموزشی، حضور راهبران آموزشی و ... اشاره کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام اظهار کرد: در تلاشیم با اخذ مجوزی مبنی بر برگزاری کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  و در زمان‌های معین کلاس‌هایی جهت رفع اشکال دانش آموزان برگزار شود.

آمارها درباره استان خراسان شمالی چه می‌گوید؟

می‌توان به آمار تفکیکی چند شهرستان‌ استان خراسان شمالی نیز نگاهی انداخت. به‌عنوان نمونه مدیر آموزش‌وپرورش فاروج گفته است: هزار و ۲۲۰ دانش‌آموز روستایی این شهرستان به دلیل محرومیت از دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از آموزش‌های مجازی و شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) را ندارند.

وی افزود:  از این تعداد هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز در ۳۰ مدرسه ابتدایی تحصیل می‌کنند و ۱۲۰ دانش‌آموز دیگر نیز در ۳ مدرسه متوسطه در حال تحصیل هستند.

همچنین کارشناس فناوری اداره آموزش‌وپرورش شیروان گفت: تنها ۴۰ درصد دانش‌آموزان این شهرستان به سامانه شاد دسترسی دارند و ۶۰ درصد دیگر از آن محروم هستند.

مدیر آموزش‌وپرورش راز و جرگلان نیز که ازجمله محروم‌ترین نقاط خراسان شمالی است، اظهار کرد: فقط 10 درصد دانش آموزان این شهرستان وارد سامانه شاد شده‌اند و از مجموع 12 هزار دانش‌آموز این شهرستان، 90 درصد آنان به سیستم شاد دسترسی ندارند.

دانش‌آموزانی خوزستانی هم محروم از اینترنت و آموزش

دانش‌آموزان مناطق محروم خوزستان هم به مانند سایر دانش‌آموزان مناطق محروم کشور از خدمات آموزشی اینترنتی و تلویزیونی محروم هستند.

جنوب سیستان و بلوچستان هم محروم از آموزش از راه دور

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص دانش‌آموزانی که امکان بهره بردن از امکانات آموزش از راه دور ندارند به خبرنگار فارس گفت: همچنان در شرایط کرونایی بیش از 42هزار دانش آموز استان از طریق معلمان بومی و 57هزارو 718 دانش آموز هم از طریق توزیع بسته‌های آموزشی توسط راهبران آموزشی، آموزشهای لازم را فرا میگیرند.

به گفته دهقان معاون فنی صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، در حال حاضر حدود 300 روستا در سیستان و بلوچستان فاقد پوشش دیجیتال هستند که تمام این روستاها در جنوب استان است.

معاون صداوسیمای این استان همچنین به خبرنگار فارس گفت: در منطقه سیستان به سبب کویری بودن و اینکه نقاط کوهستانی نداریم یک فرستند تمام منطقه را پوشش می دهد اما در بلوچستان به سبب کوهستانی بودن و پراکندگی روستاها، بیشتر با مشکل مواجه هستند، این 300 روستا 6 درصد پوشش جمعیتی استان را تشکیل می دهند.

سوالی پایانی آن است که حق این دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی از برگه امتحانی چند است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    1 0
    این که ظالمانه هست اما از این ظالمانه اینه که در مدارس خصوصی که بچه های مسولین هم تحصیل می کنن اموزش های مهارت اینترنتی و فناوری داده می شه اما به دانش اموزان مدارس دولتی این اموزش ها داده نمی شه. در نتیجه فارغ التحصیل پولدار مهارت های بیشتری رو نسبت به فارغ التحصیل مستضعف داره. آیا این عدات اجتماعی جزو حقوق شهروندی نیست که اقای روحانی پز می ده؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    بعد ادعا هم داریم، امکانات کشورهای افریقایی بیشتر از بعضی دانش آموزان ماست خجالت آوره در دنیایی که از نور آفتاب برق تولید میکنن یه سقف بالا سره این بدبختا نیست تازه نه سیل آمده نه زلزله واقعن نمیدونم به چه چیزی اعتقاد دارید اما بدونید حق این مردم خیلی بیشتر از اینهاست. فقر باعث جهل نادانی خشونت میشود و بر سرخودتان آوار میگردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس