محمد مداح

حجت‌الاسلام «محمد مداح» روحانی جوانی که همزمان با تلاش مجاهدانه در بیمارستان فرقانی قم همسر بیمار و باردار خود و فرزندان دوقلوی در راهش را از دست داد .

به گزارش مشرق، اواخر اسفند سال گذشته بود که خبری تأثربرانگیز منتشر شد. طلبه آذری‌زبان مقیم قم که سخت مشغول خدمت جهادی در بیمارستان فرقانی قم بود تا به همراه دیگر همسنگرانش کرونا را شکست دهند، همسر باردارش که در همان بیمارستان بستری بود را به همراه دوقلوهای به دنیا نیامده‌اش از دست داد.

بیشتر بخوانید:

دلنوشته‌های مردم برای طلبه جهادگرِ داغدیده +عکس و فیلم

طرح/ مجاهدت «علی‌وار» طلبه تبریزی

عکس/ ابراز همدردی با طلبه جهادگر قمی

ایستاده در قم؛ روایتی از مجاهدت‌های طلبه جهادگر

انتشار تصویر این روحانی جهادگر که پس از شنیدن این خبر ناگوار برای به هم نخوردن روحیه دیگر دوستانش به دور از چشم دیگران در گوشه‌ای از حیاط بیمارستان زانوی غم بغل کرده بود و ‌اشک می‌ریخت در آن ایام بسیار مورد توجه قرار گرفت. «محمد مداح» بعد از فوت همسر و دو فرزندش نیز دست از خدمت به مردم نکشید و در بیمارستان همچنان مشغول خدمت بود.

در روزهایی که بیش از ۴۰ روز از این اتفاق ناگوار می‌گذرد حجت‌الاسلام محمد مداح در گفت‌وگو با کیهان از روحیه و سیره جهادی طلبه‌ها گفت، به سهم و نقش همسران صبور و فداکار طلبه‌ها در ترویج و تبلیغ دین ‌اشاره کرد و از سنگینی داغ از دست دادن همسر و فرزندانش صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید.

طلبه‌ها جزئی از مردم هستند  و در انجام وظیفه تمام تلاش خود را می‌کنند

محمد مداح گفت: شغل طلبگی بسیار مقدس است چرا که مرتبط با امور معنوی و دینی جامعه است. مردم همچنان‌که در امور مربوط به سلامت جسم به پزشک مراجعه می‌کنند در امور دینی و معنوی خود نیز به روحانیت و طلبه‌ها مراجعه می‌کنند و از آنها استمداد می‌نمایند. مردمی بودن باید یکی ازخصوصیات یک طلبه باشد. طلبه‌ها جزئی از مردم هستند و در انجام وظیفه تمام تلاش خود را می‌کنند. این عمامه و لباس وسیله تبلیغ دین و خدمت به مردم است.

موقعیت‌شناسی طلبه‌ها  برای خدمت در عرصه‌های مختلف

مداح افزود: طلبه در تبلیغ دین گاهی بر منبر می‌رود، الان نیز خیلی از طلبه‌ها و علمای ربانی با وجود مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات طاقت‌فرسایی که دارند با هزینه شخصی خود به شهرهای دیگر برای امر تبلیغ دین سفر می‌کنند و برای مردم احکام دین و نصایح اهل بیت علیهم‌السلام را بیان می‌کنند. طلبه گاهی وظیفه را در این می‌بیند که در سیل و زلزله بیل دست بگیرد و به ترمیم و بازسازی خانه‌های مردم بپردازد و گاهی دیگر در این ایام به بیمارستان برود و به بیماران خدمت می‌کند.

مسئولان بیمارستان می‌گفتند  اگر طلبه‌ها به کمک کادر درمان نمی‌آمدند درمانده می‌شدیم

وی با ‌اشاره به حضور طلبه‌های جهادی برای خدمت در بیمارستان‌ها در این ایام اظهار داشت: بارها از مسئولین بیمارستان شنیدم که اگر شما طلبه‌ها در روزهای شیوع بیماری کرونا به کمک کادر درمان و پرستاری نمی‌آمدید واقعا نمی‌دانستیم چه اتفاقی می‌افتاد و واقعا درمانده می‌شدیم و شما طلبه‌ها فرشته‌های نجات ما و مردم بودید.

طلبه‌های گمنام و مظلوم با خدا معامله کرده‌اند

این روحانی جوان با ‌اشاره به برخی سوء‌برداشت‌های ناشی از بی‌اطلاعی درباره طلبه‌ها و روحانیون گفت: طلبه‌های زیادی هستند که به صورت گمنام در جاهای مختلف مشغول خدمت به مردم هستند. متاسفانه قشر مظلوم روحانیت توسط ضدانقلاب و بعضی از افراد ناآگاه مورد توهین و تهمت‌های ناروا واقع می‌شوند ولی آنها با خدا معامله کرده‌اند. طلبه‌های جهادی کسانی هستند که تمام زندگی خود را وقف کمک به مردم کرده‌اند و این کار را جزء وظایف دینی و تبلیغی خود می‌دانند.

در این اوضاع اکثر طلبه‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند

مداح ادامه داد: به طلبه‌ها تهمت زده می‌شود که شما بودجه از بیت‌المال دارید درحالی که این دروغ است. شهریه طلبه‌ها از طرف بودجه دولتی نیست بلکه از خمس و وجوهاتی است که همین مردم جهت فرهنگسازی و گسترش دین و... به مراجع تقلید می‌پردازند و مراجع عظام تقلید قسمتی از آن را به طلبه‌ها طبق پایه تحصیلی و تاهل اعطا می‌کنند. طلبه‌های پایه ششم به پایین، کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و طلبه‌های پایه ده کمتر از نهصد هزار تومان شهریه می‌گیرند که در این اوضاع اکثر طلبه‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با این حال این تهمت ناروا هم به آنها زده می‌شود.

الآن وقت عمل  به دروس دینی است

وی افزود: منِ مداح نیز یکی از طلبه‌های در حال تحصیل بودم که زندگی مشترک خود را با همین شهریه می‌گذرانید و بقیه طلبه‌ها هم همچنین زیر نظر سازمان خاصی نمی‌باشند و بلکه آتش به اختیار به میدان آمده‌اند که الان درس تعطیل است و الآن وقت عمل به دروس دینی است. حال در این تهاجم فرهنگی شدید که دشمن با ابزار رسانه مشغول لجن پراکنی علیه حوزه و دین است، باید اطلاعات دقیق و درست به مردم داده شود که این دروغ‌هایی که گفته می‌شود خنثی شود. البته طلبه‌ها عمامه خود را کفن خود کرده و وارد میدان‌های مختلف جهاد شده‌اند که در روایات می‌خوانیم که کمک به مردم ثوابش از فلان اندازه ثواب حج غیر واجب بیشتر است و هر جا که می‌توانیم باید انجام وظیفه کنیم و از هیچ کسی هم انتظاری نداریم چون با خدا معامله کردیم.

همسران طلبه‌ها با تحمل فقر و کمبودها در امر تبلیغ و ترویج دین یاور آنها هستند

این روحانی جوان یادآورشد: یک مسئله‌ای که در مورد زندگی طلبه‌ها وجود دارد و کمتر به آن پرداخته می‌شود مسئله همسران طلاب است. خیلی از همسران طلبه‌ها به معنای واقعی کلمه زحمت می‌کشند و هم پای مرد طلبه خود کمک کار هستند. با اینکه همان طور که گفتم وضعیت زندگی اکثر طلبه‌ها از لحاظ معیشتی بسیار پایین است ولی همسران طلبه‌ها فقر و کمبودها و... را تحمل می‌کنند و در امر تبلیغ و ترویج دین یاور مرد خود هستند و واقعا جهاد می‌کنند.

داغ همسر و فرزندان  به دنیا نیامده‌ام همچنان برای من  تازه و سنگین است

مداح‌اشاره‌ای به ماجرای از دست دادن همسرش کرد و گفت: در قضیه واقعه‌ای که برای همسرم و دو فرزندی که قرار بود به دنیا بیایند پیش آمد، خب واقعا مصیبت و داغ سنگینی بود و هنوز بعد از گذشت بیش از چهل روز، داغ این مصیبت همچنان برای من تازه است و غم آن بر دلم سنگینی می‌کند. وی با چشمانی‌اشکبار اظهارداشت: همسرم را بسیار دوست می‌داشتم و خیلی به من محبت می‌کرد. شرمنده‌ام که نتوانستم جبران زحماتش را بکنم و زود از پیش من رفت و دو نازدانه مان همراهش رفتند. قرار بود اسمشان را محسن و احسان بگذاریم.

روضه حضرت زهرا(س)  وگریه پنهانی

این طلبه جهادگر ادامه داد: در آن موقع که خبر فوتشان را شنیدم خب خیلی سنگین بود برای من، ولی با خود گفتم اگر بین طلبه‌های جهادگر که مشغول خدمت بودند، کادر پرستاری و بیماران کرونایی که حال مناسبی نداشتندگریه و بی‌تابی کنم روحیه این عزیزان از بین می‌رود. به خاطر همین به یک گوشه خلوت در حیاط بیمارستان رفتم و سرم را به پایین انداختم. یک روضه حضرت زهرا سلام الله علیها از گوشی خودم گذاشتم و آرام‌گریه کردم که یکی از بچه‌ها از دور آن عکس را از من گرفت و در رسانه‌ها منتشر شد.

سیل پیام‌های تسلیت  از داخل و خارج

مداح گفت: خب بسیاری از مردم لطف داشتند و به بنده تسلیت گفتند. بیش از پنج هزار پیام تسلیت از داخل و خارج از کشور برای من ارسال شده است که هنوز ادامه دارد. تعداد تماس‌های وارد شده به گوشی خودم از تمام نقاط کشور در دو روز اول بیش از ۱۵۰ تماس بود که نمی‌توانستم به همه پاسخ بدهم چون هم حالم بسیار نامساعد بود و هم تماس‌ها بسیار زیاد و پشت سر هم بودند و شرمنده شدم که نتوانستم پاسخ همه این عزیزان را بدهم و در اینجا و از همین تریبون از همه کسانی که نسبت به بنده لطف داشتند چه تماس تلفنی چه پیامکی و چه در فضای مجازی پیام تسلیت فرستادند تشکر می‌کنم و برای سلامتی همه این مردم عزیز دعا می‌کنم.

داغ سنگین همسر و فرزندانم باعث شد مردم بیشتر متوجه تلاش طلبه‌ها بشوند

وی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم که این مصیبت هرچند برای بنده سنگین بود ولی باعث شد مردم بیشتر متوجه بشوند که طلبه‌ها چه طور با جان و دل زحمت می‌کشند، البته منظورم خودم نیستم من کاری نکرده‌ام.

الگوی من حاج قاسم است،  هرگز میدان جهاد را خالی نمی‌کنم

این روحانی جوان تأکید کرد: من با اینکه این داغ سنگین را دیده‌ام اما تا آخرین نفس ایستاده‌ام و هرگز این میدان جهاد را خالی نمی‌کنم چرا که الگوی من حاج قاسم است که همه دیدند چطور برای این مردم خود را به دل خطر می‌زد و جانفشانی کرد.

مداح در پایان گفت: باز هم از همه هموطنان عزیزم که با بصیرت و انقلابی و با ایمان هستند و در چهره‌های گوناگون اما دوست داشتنی هستند، سپاسگزارم و برای شفای همه بیماری‌های روحی و جسمی حدیث کسا و نماز توسل به حضرت امام زمان(عج) را به نیابت از تمام هموطنان و آزادگان کل دنیا می‌خوانم و از خداوند توفیق شناخت وظایف و انجامش را خواستارم. امیدمان این است با ترک گناه و دقت بر انجام واجبات و گوش دادن به فرمایشات گوهربار رهبر معظم انقلاب و عمل تا حد توان به آنها و آگاه بودن از مسائل روز، این کشور روزبه‌روز به پیشرفت و سعادت دست یابد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    8 0
    خداوند انشاالله به این طلبه عزیز و گرامی صبر و استجابت دعا عنایت فرماید .
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    3 0
    مَرد بزرگ، من به احترام شما از جا بلند می شم. :)
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 0
    دمت گرم پهلوون خدا همسرتونو بیامرزه
  • علیرضا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    خدا شما را در پناه خود قرار گیرد و همسرت را بیامورزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس