کد خبر 1065864
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹
کرونا دمر

اصطلاح پزشکی روی شکم خواباندن (Proning) زمانی به کار می‌رود که به دلیل دریافت نکردن اکسیژن کافی توسط ریه‌ها، بیمار را چند ساعت روی شکم می‌خوابانند تا مایعات درون ریه که تنفس را دشوار کرده، خارج شود.

به گزارش مشرق، چنانچه می‌دانیم، کرونا یک بیماری تنفسی درگیرکننده ریه است و بیشتر کسانی که به نوع حاد این بیماری مبتلا می‌شوند دچار مشکلات شدید تنفس و دریافت اکسیژن خواهند شد.

اصطلاح پزشکی روی شکم خواباندن (Proning) زمانی به کار می‌رود که به دلیل دریافت نکردن اکسیژن کافی توسط ریه‌ها، بیمار را چند ساعت روی شکم می‌خوابانند تا مایعات درون ریه که تنفس را دشوار کرده است خارج شود.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا روی میمون‌ها با موفقیت عمل کرد

بلایی که کرونا بر سر مغز می‌آورد

به گفته پزشکان، این روش در مورد بیماران مبتلا به کرونا، زیاد در اتاق مراقبت‌های ویژه انجام می‌شود تا بدین صورت ریه‌ها منبسط و ظرفیتشان بیشتر شود.

با اینکه به این بیماران دستگاه اکسیژن متصل می‌شود، اما در وضعیت وخامت بیماری، مقدار اکسیژن همچنان کافی نیست و این مدل خوابیدن می‌تواند به توزیع متوازن فشار در ریه‌ها کمک کند.

پیش از این؛ سازمان بهداشت جهانی به بیماران مبتلا به کرونا که دچار «سندروم دیسترس حاد تنفسی» (ARDS) هستند، توصیه کرده بود روزی دوازده تا شانزده ساعت روی شکم بخوابند. البته این توصیه تنها برای بزرگسالان بود و این سازمان تاکید کرده است به دلیل وجود خطر برای کودکان، این کار برای آنها حتما باید زیر نظر متخصص انجام گیرد.

در تحقیقی که اخیرا بر روی دوازده بیمار مبتلا به این سندروم در «ووهان» چین انجان شده، مشخص شد ریه‌های بیمارانی که روی شکم خوابانده نشده بودند به مراتب کمتر از آنهایی که روی شکم بودند منبسط می‌شدند. این تحقیق توسط  انجمن متخصصان قفسه سینه آمریکا انجام گرفته است.

البته باید توجه داشت که این روش در عین مفید بودن، چالش‌های خود را نیز دارد. مثلا چرخاندن بیماران از حالت طاق‌باز به دمر، کار آسانی نیست و نیازمند پزشکان با تجربه است. برای انجام درست این کار باید چهار، پنج نفر افراد با تجربه حضور داشته باشند. انجام اینکار برای بیمارانی که به آنها دستگاه متصل است و یا بیماران چاق سخت‌تر نیز خواهد بود.

از سوی دیگر؛ دمر خوابیدن علاوه بر فایده هایش می‌تواند خطرناک هم باشد. افزایش خطر حمله قلبی و ریسک بسته شدن مجاری تنفسی از مخاطرات این مدل خوابیدن است.

با وجود این، در حال حاضر این روش درمانی روشی موثر در روند بهبودی بیماران کرونایی به حساب می‌آید و در نبود واکسن و دارو و نیز سرعت بالای شیوع کرونا که پزشکان برای درمان بیماران بر سیستم ایمنی بدن تکیه می‌کنند، روش‌های این‌چنینی می‌تواند در بالا بردن شانس زنده ماندن بیمارها در جنگ با کرونا و کم کردن خطر ایست تنفسی بسیار مفید باشد.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    5 2
    کاملا درسته. در حالت خوابیده معمولی، حتی نفس کشیدن هم سخت میشه. بیماران مبتلا به حملات تنگی نفس حتی ممکن است در این حالت خفه هم بشوند. برای آنها قبلا بهترین گزینه این بود که بشینند و اندکی رو به جلو خم بشند. شانس زنده ماندن در این حالت خیلی بیشتر می‌شد.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      4 0
      دقیقاااااااااااااااا. طاق باز خوابیدن حس خفگی رو تشدید میکنه. نمی دونم اون نادونی که به شما منفی داده چیو میخواد اثبات کنه.
  • فاطمه خسروی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    ازاینکه توضیحات علمی در دسترس همه قرار میدید،تشکر میکنم از شما . انشالله جزای خیر نصیبتان گردد.
  • فاطمه حسینی IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    ده روز کرونا دارم امروز سی تی دادم گفته بیست درصد از یه ها ت رو درگیر کرده اامپول زیر جلدی پنج داده ودوتا سر ودوتاسفتر باکسو داخل سرم اینارو بزن دیدی خوب نشدی برو بستریشو به نظرتون چگونه در خانه درمان کنم کارم به بیمارستان نرسه
  • فاطمه حسینی IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    ده روز کرونا دارم امروز سی تی دادم گفته بیست درصد از یه ها ت رو درگیر کرده اامپول زیر جلدی پنج داده ودوتا سر ودوتاسفتر باکسو داخل سرم اینارو بزن دیدی خوب نشدی برو بستریشو به نظرتون چگونه در خانه درمان کنم کارم به بیمارستان نرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس