کد خبر 1060066
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
برنج گندم

قیمت گندم در بازارهای جهانی به دلیل تأثیر کرونا به بیشترین میزان خود در هفت سال گذشته رسید و گندم نیز رشد ۱۵ درصدی داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، ترس از کرونا و هجوم مردم برای خرید محصولات غذایی باعث شده قیمت محصولاتی مانند گندم و برنج در بازارهای جهانی افزایش یابد. واردکنندگان به منظور انبار و افزایش ذخایر خود حجم واردات را افزایش داده‌اند در مقابل صادرکنندگان حجم صادرات خود را کاهش داده‌اند. عدم تناسب بین عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تشدید کرده است.

شورای بین‌المللی غلات با پیش‌بینی رشد شدید تقاضا برای برنج و گندم اعلام کرد: قیمت برنج به بیشترین میزان ۷ سال گذشته رسیده و قرارداد آتی گندم در بازارهای جهانی نیز از نیمه دوم مارس تاکنون ۱۵درصد رشد کرده است.

بیشتر بخوانید:

ویروس‌های کشنده و مرگبار چگونه کشف شدند؟

ماجرای بازی جنگ بیولوژیک آمریکا و کرونا

همچنین اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند هم گزارش داده که قیمت برنج با ۵ درصد شکستگی که به عنوان شاخص قیمت‌گذاری صنعتی مطرح می‌شود در فاصله ۲۵ مارس تا یک آوریل ۱۲ درصد افزایش یافته است. آمارهای رویترز هم نشان می‌دهد که قیمت فعلی برنج بیشترین میزان از آوریل ۲۱۰۳ تاکنون را ثبت کرده است.

فیچ سلوشن اعلام کرده در حال حاضر وضعیت عرضه به دلیل تأثیر کوید ۱۹ کاهش یافته و همچنین تقاضا را بیشتر کرده است. از سوی دیگر پیش‌بینی شرایط آب و هوایی بد و نیز خشکسالی شدید در جنوب شرق آسیا و استرالیا هم شرایط را وخیم‌تر کرده است.

قیمت برنج از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع به رشد کرد چرا که شرایط خشکسالی شدید در تایلند حاکم بود از سوی دیگر تقاضا از سوی واردکنندگان آسیایی و افریقایی هم تشدید یافته بود. تایلند دومین کشور صادرکننده برنج پس از هند است و ویتنام در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در حال حاضر در کشور هند بازرگانان و تجار انعقاد قراردادهای جدید خود را به دلیل کمبود نیروی کارگری و نیز اختلال در حمل‌ونقل و لجستیک این کالا لغو کرده‌اند.

*شیوع کرونا بدترین زمان برای کشاورزان است

سماراندو ماهانتی، مدیر منطقه‌ای برنج آسیا در مرکز بین‌المللی پرو معتقد است که برخلاف دیگر بخش‌ها در حال حاضر بخش کشاورزی از موقعیت زمانی شیوع کرونا آسیب می‌بیند چرا که در حال حاضر فصل کشت در بسیاری از مناطق و البته فصل برداشت در برخی مناطق دیگر است و شیوع کرونا که موجب اختلال در عملیات کشاورزی شده بیشتر این بخش را تهدید می‌کند. 

وی همچنین توضیح داد که در شمال آمریکا، اروپا و چین بخش کشاورزی با کمبود نیروی کارگری و اختلال در خط عرضه و تأمین نهاده برای کشت بهاره مواجه شده است. «اگر این فصل کشت را از دست بدهیم هیچ محصولی برای تمام سال نخواهیم داشت».

اتحادیه‌ها و سازمان‌های غذایی به کشورها هشدار می‌دهند که تجارت آزاد داشته باشند.

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند کشور دیگر را در این دوران چالش‌زا به عدم تأمین مواد غذایی کشورش مقصر بداند اما کشورها باید بسیار مراقب باشند تا اقدامات و سیاست‌های غیر ضرور را که باعث ایجاد رعب و وحشت در بازارهای جهانی شود بپرهیزند.

ماهانتی گفت: کشورها باید از شرایط تولید و ذخایر غلات کشورشان باخبر باشند که حداقل ذخیره چهار ماه را داشته باشند و این ذخایر غلات حتی اگر کشورش با محدودیت‌های تجاری روبه‌رو شد نیز نباید استفاده شود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    کشورهای موفق باید ذخیره 2 تا 4 سالشان را داشته باشند. دولت ها زمین های بی مصرف و ملی رو بشکل موقت یک ساله بشکل قطعات 100 متری بشکل سهیمه یک خانوار دراودوبا دریافت اجاره کم به افراد کم درامد اجاره داده بشه تا دراون کشت و کار کنن و سیفی و تره بار ویا میوه های بوته ای بکارند و بخش مهمی ازنیاز غذایی خانوادشون تامین بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس