ارجاع بیش از ۷۰۰ متوفی به دلیل مسمومیت‌های‌ الکلی

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری ۷۲۸ متوفی به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این سازمان ارجاع شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در پی شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن افزایش مصرف ترکیبات الکلی در کشور، متأسفانه طی ماه‌های اسفند و فروردین شاهد افزایش قابل توجه تلفات ناشی از الکل (به ویژه متانول) بودیم به نحوی که استفاده نادرست از این ترکیبات موجب ارجاع ۷۲۸ نفر از هموطنان با علت مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف ترکیبات الکلی بوده است که از این تعداد علت مرگ ۴۷۱ نفر پس از انجام آزمایشات لازم به طور قطعی تعیین و علت مرگ ۲۵۷ نفر دیگر تحت بررسی می‌باشد.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته از ۴۷۱ نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف الکل در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، ۴۲۲ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین از میان ۲۵۷ مورد تحت بررسی، ۲۰۵ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بوده‌اند.

عدم گزارش مرگ ناشی از الکل در پنج استان

در این میان پنج استان خراسان شمالی و جنوبی، لرستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هیچ مورد مرگی بر اثر مصرف ترکیبات الکلی در دو ماهه اسفند ۹۸ و فروردین سال جاری نداشتند، بیشترین تعداد ارجاعات نیز مربوط به استان تهران با ۱۹۲ مورد بوده است.

بر اساس این گزارش سن درگذشتگان ناشی از مسمومیت با الکل در دو ماهه اخیر بین ۱۴ تا ۷۸ سال بوده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه افزایش چند برابری تلفات مصرف الکل در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و گزارشات واصله در خصوص چگونگی استفاده از ترکیبات الکلی و ناآگاهی برخی از هموطنان در مورد نحوه صحیح استفاده از ترکیبات الکلی و از طرفی انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی و نیز سودجویی برخی افراد در فروش محصولات غیر استاندارد و مضر، توصیه‌هایی را به هموطنان ارائه می‌کند که بدون شک به کار بستن این توصیه‌ها ضمن حفظ سلامت هموطنان همراه با رعایت اصول پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، موجب جلوگیری از وقوع آسیب‌ها و مرگ‌های ناشی از مصرف الکل خواهد شد.

کدام الکل خاصیت ضدعفونی دارد

درحال حاضر انواع مختلفی از الکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که موارد رایج آن شامل اتانول (الکل سفید یا الکل طبی)، متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)، ایزوپروپیل الکل و اتیلن گلیکول (ضدیخ) است اما در این میان تنها و تنها الکل طبی یا اتانول خاصیت ضدمیکروبی و ضد عفونی کننده دارد و سایر انواع الکل‌ها جهت مصارف مختلف صنعتی مانند حلال، سوخت، ضد یخ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ناشی از آن، متأسفانه برخی هموطنان تحت تأثیر مطالب غیر علمی و با تصور اثربخشی اتانول و یا حتی متانول در ضدعفونی کردن بدن و یا استفاده از متانول جهت ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها و مخاطات دچار عوارض جبران ناپذیری شده‌اند. باید توجه داشت که آنچه در میان الکل‌های موجود اثر ضدعفونی کننده مناسب دارد صرفاً اتانل می‌باشد و در عین حال استفاده از اتانل به صورت دهان شویه و یا غرغره کردن و حتی نوشیدن آن هیچ اثری در ضدعفونی کردن بدن و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کووید -۱۹ ندارد.

متانول ماده‌ای سمی است

این مسئله در مورد متانول کاملاً جدی تر است چرا که اثرات ضدعفونی کننده آن بسیار ناچیز است اما در عین حال ماده‌ای سمی است که هم از طریق جذب پوستی، تنفس و شرب می‌تواند موجب بروز مسمومیت، نابینایی موقت یا دائم و حتی مرگ شود و لذا این نوع الکل به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده نبوده و به دلیل اثرات سمی، هیچ نوع استفاده خوراکی ندارد.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده از همه هموطنان عزیز درخواست می‌شود تا نکات زیر را رعایت فرمایند:

- مطالب علمی و پزشکی را صرفاً از طریق منابع موثق و مراجع رسمی دریافت کنند.

- حتماً در بازنشر مطالب دقت بیشتری به خرج دهند تا خدایی نخواسته با بازنشر مطالب نادرست، موجب صدمه به سایر هموطنان و یا خدایی ناکرده از دست رفتن جان سایرین نشوند.

- مصرف الکل اتیلیک (اتانول) به عنوان دهانشویه و یا غرغره کردن آن در محوطه دهانی و یا نوشیدن آن هیچ‌گونه اثری در پیشگیری از عفونت کووید -۱۹ ندارد و در صورت استفاده نامناسب با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

- متانول خاصیت ضدعفونی کنندگی پایینی دارد و با توجه به خواص سمی آن، اکیداً توصیه می‌شود تا از متانول یا الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن دست‌ها و یا سطوح و وسایل و یا از خوردن آن برای ضدعفونی و از بین بردن ویروس کرونا استفاده نشود. متانول، خوراکی نیست و خوردن آن مسمومیت، کوری و مرگ را به دنبال دارد.

- محلول و ژل الکلی برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح از مراکز معتبر و مورد تأیید تهیه شود.

- هموطنانی که در قرنطینه به سر می‌برند، جهت شستشوی دست‌های خود بهتر است از آب و صابون استفاده و با روش صحیح دست‌ها را شستشو نمایند و نیازی به استفاده از محلول ضد عفونی کننده نخواهند داشت مگر در مواردی جهت ضدعفونی لوازم خریداری شده و یا پس از تماس با وسایل یا سطوح آلوده. توجه شود که در این موارد پس از شستشوی صحیح دست‌ها با آب و صابون نیازی به استفاده از محلول‌های الکلی نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    دورغه . در ایران اسلامی مصرف الکل نداریم . مشرق ضد انقلاب .
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    اخه چرا میخورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس