کد خبر 1058633
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
خانواده

مدیریت خشم از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی است، یکی از مهم‌ترین علل عصبانیت و خشم ما از دیگران این است که توقعات و انتظاراتی از دیگران داریم که اطرافیان نمی‌توانند آن‌ها را برآورده کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمد تقیان امروز  با اشاره به روایاتی در تقدسِ ماندن در کنار خانواده برای مرد و زن، بر ضرورت یادگیری مهارت‌های گفتن و شنیدن در دورهمی‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: برای کنترل خشم باید توقعات خود از اطرافیان را کاهش دهیم، این روزها صحبت بسیاری از ماندن در خانه می‌شود و اصطلاح قرنطینه را هم برای آن به کار می‌برند، شاید برای اولین بار باشد که در تاریخ جهان این میزان به ماندن در خانه سفارش می‌شود و به نظر می‌رسد که این جریان می‌تواند کمی سبک زندگی‌ ما را تغییر دهد.

مبلغ تخصصی خانواده، ادامه داد: ولی باید به این نکته توجه کرد که اتفاقاً یکی از مهم‌ترین سفارشات اهل‌بیت(ع) در روایات، ماندن در خانه و هم‌نشینی با خانواده بوده و اهل‌بیت(ع) برای هم‌نشینی با خانواده قداست خاصی را قائل هستند، تا جایی که پیامبر اسلام(ص) در حدیثی می‌فرمایند که نشستن مرد در کنار خانواده نزد خداوند، محبوب‌تر از اعتکاف در مسجدالنبی(ص) است.

وی افزود: بعضی از مؤمنین از بسته شدن مساجد شکایت و گله دارند، درصورتی‌که در روایت‌های ما نشستن کنار خانواده نیز ثواب یکسان با عبادت در مسجد پیامبر اسلام(ص) دارد و در حدیثی داریم که رفتن شما به‌طرف مسجد و برگشت شما به‌سوی خانواده ثواب یکسان دارد.

ضرورت نگاه عبادی به مقوله «در خانه ماندن»

تقیان در مدح ماندن زنان در خانه و کنار خانواده بودن، عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص) نیز با بیان این‌که مسجد زن، خانه اوست، برای خانم‌ها نیز مکانی را معرفی می‌کنند که ماندن در آن مکان و فعالیت درون آن مانند فعالیت در مسجد است، یعنی هر کاری که خانم در منزل انجام دهد، عبادت محسوب می‌شود.

مبلغ تخصصی خانواده با بیان این‌که باید نگرش خود را نسبت به در خانه ماندن تغییر دهیم، تصریح کرد: اسلام یک نگاه عبادی به ماندن در خانه، دور هم نشستن خانواده سر یک سفره و صحبت کردن دارد و به نظر می‌رسد که اگر ما نگاهمان را به این ماندن در خانه تغییر بدهیم، دیگر احساس نمی‌کنیم که حوصله‌مان سر رفته، وقتمان تلف‌شده و یا دچار خسران شده‌ایم.

«توسعه نیت»، راهکار اسلامی تسهیل در خانه ماندن

وی با تأکید بر ضرورت یادگیری مهارت‌های گفتن و شنیدن در دورهمی‌ و هم‌نشینی‌ها، بیان داشت: با توجه به سخنان امام علی(ع) که می‌فرمایند «همان‌طور که می‌بایست یاد بگیریم چگونه صحبت کنیم، باید یاد بگیریم که چگونه خوب گوش دهیم»، لذا توجه به مهارت‌های گفتن و شنیدن، موضوع بسیار مهمی است.

تقیان، توسعه نیت را یکی از راه‌های تسهیل در خانه ماندن دانست و گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به در خانه ماندن کمک کند، خدایی کردن نیت است، یعنی هر کاری که در خانه انجام می‌دهیم، برای خدا و نیت آن برای رضای خدا باشد که اصطلاحاً به این کار «توسعه نیت» گفته می‌شود.

مبلغ تخصصی خانواده خاطرنشان کرد: ما عادت کرده‌ایم فقط نماز، عبادت و روزه را برای خدا انجام بدهیم، ولی می‌توان این نیت را در تمام لحظات زندگی گسترش داد؛ غذا پختن، ظرف شستن، لباس شستن‌، خانه‌تکانی کردن، خوش‌اخلاق بودن ،کمک کردن به همدیگر، کنترل خشم، کنترل زبان و گذشت کردن نمونه‌هایی از اِعمال توسعه نیت در زندگی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر این‌که نزدیک‌ترین امت به ایشان خوش‌خوترین و خوش‌اخلاق‌ترین‌ها با خانواده است، اظهار داشت: این روایت نشان‌دهنده این موضوع است که خوش‌اخلاقی در خانواده می‌تواند ما را به خدا نزدیک کند، درگذشته که خانواده‌ها خیلی در کنار هم نبودند، احساسات و هیجانات منفی کمتری را کنار یکدیگر تجربه می‌کردند، اما در شرایط کنونی می‌بینیم که در طول شبانه‌روز اعضای خانواده از دست یکدیگر عصبانی شده و گاهی کار به دعوا و درگیری نیز کشیده می‌شود.

کاهش توقعات از اطرافیان، راهکار مهم در کنترل خشم

تقیان کنترل نکردن خشم و هیجانات منفی را یکی از معضلات امروز خانواده‌ها دانست و بیان داشت: مدیریت خشم یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در زندگی است، یکی از مهم‌ترین علل عصبانیت و خشم ما از دیگران این است که توقعات و انتظاراتی از دیگران داریم که اطرافیان نمی‌توانند آن‌ها را برآورده کنند.

مبلغ تخصصی خانواده اذعان کرد: انتظار تشکر، احترام، جبران خدمات، درک احساسات و فهم افکار ما توسط دیگران را می‌توان به‌عنوان فهرستی از توقعات نام برد، تمام این توقعات اگر در زندگی ما پررنگ شود، سبب عصبانی شدن ما از دیگران شده و در نهایت ارتباط ما با دیگران را کم‌رنگ خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: اولین کاری که باید برای درمان علت این خشم و عصبانیت انجام داد، این است که تصمیم بگیریم توقعات، انتظارات و امیدمان را از دیگران در زندگی قطع کنیم و همان‌طور که امام علی(ع) می‌فرمایند، اگر می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم، باید تمام انتظارات و توقعاتمان را از خدا بخواهیم و اگر بخواهیم به مردم نزدیک شویم نیز باید تمام توقعات و انتظارات خود را از مردم قطع کنیم.

تقیان در پایان گفت: در روایتی از امام علی(ع) آمده که «اگر خواستی بزرگ شوی، باید از هر آن‌چه در دست دیگران است، ناامید شوی»، بنابراین هرچه شخصیت انسان بزرگ‌تر شود، توقعات و انتظارات او از دیگران کمتر خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    زنها نیمذارن مردان درخانه باشن انقد گند اخلاق شدن که حد ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس