دانش آموزان همیشه در هنگام آمادگی برای آزمون های پایان ترم و یا آزمون های سراسری و بین المللی با مشکل عدم تمرکز مواجه می شوند. به همین دلیل ما در این مقاله برای گروه های متفاوت دانش آموزان، کنکوری ها و داوطلبان شرکت در آزمون های بین المللی راه های متفاوتی برای تقویت تمرکز پیشنهاد می کنیم تا آن ها بتوانند با خواندن این مقاله با تمرکز و قدرت بیشتری برای مطالعه دروس خود ادامه بدهند و با آمادگی کامل در جلسات امتحانی شرکت کنند.

1- مطالعه کتاب های کمک آموزشی ویژه دانش آموزان دبستانی

استرس روزهای قبل از امتحان همیشه برای دانش آموزان دبستانی مسئله ساز است زیرا آن ها تجربه کافی برای حضور در امتحانات را ندارند و اخذ نمره کامل را شدیدا مهم می دانند. همین استرس و تکاپو در بیشتر مواقع موجب می شود تا دانش آموزان در هنگام رویارویی با سوالات امتحانی تمرکز خود را از دست بدهند و توانایی پاسخ به سوالات را نیز نداشته باشند. حال با این معضل بزرگ چه باید کرد؟

تغذیه مناسب، کلید مهم کسب تمرکز

یکی از مهم ترین مواردی که والدین باید به آن توجه کنند این است که دانش آموزان حتما باید در روزهای قبل از امتحان در درجه اول تغدیه مناسب داشته باشند و ترجیحا از خوردن فست فود ها و غذاهای مضر دوری کنند.

در همین راستا خواب کافی در روزهای قبل از امتحان از استرس بی جای دانش آموزان جلوگیری می کند و رعایت این نکات موجب می شود تا تمرکز ذهنی آن ها برای مطالعه و شرکت در جلسات امتحانی بالا رود.

مطالعه کتب مناسب کمک درسی و آموزشی

بعد از توجه به تغذیه و خواب کافی مطالعه کافی شرط اول برای گرفتن نمرات کامل است. به همین منظور پیشنهاد می کنیم دانش آموزان دبستانی، خصوصا دانش آموزان استعداد برتر از کتاب های آموزشی به عنوان منبع مکمل استفاده کنند. برای مثال دانش آموزان دبیرستانی می توانند با مطالعه کتاب استعداد تحلیلی نهم گاج از آن به عنوان کتابی هدفمند و کاربردی استفاده کنند و به این صورت با مطالعه این دست از کتاب های کمک آموزشی به مرجع سوالات و تمرین های هدفمند و مهم اکتفا کنند.

2- تکیه بر منابع اصلی کنکور، کتب درسی آموزش و پرورش

گروه دوم از دانش آموزان که با مشکل عدم تمرکز مواجه می شوند. داوطلبان شرکت در آزمون های سراسری و کنکور است. این گروه از افراد با توجه به حجم بالای کتاب هایی که باید مطالعه کنند و همچنین زمان اندکی که دارند همیشه با استرس و عدم تمرکز مواجه هستند.

مطالعه کتاب های درسی را منبع اصلی بدانید

مهم ترین اصلی که دانش آموزان کنکوری باید به آن توجه کنند این است که علاوه بر مطالعه و تست زنی با کمک کتاب های کمک آموزشی، حتما مرور منابع اصلی یعنی کتاب های درسی را فراموش نکنند. چرا که منبع اصلی طرح سوال برای سوالات چهار گزینه های کنکور تنها همین کتاب های درسی است.

پس اگر هنوز به منابع اصلی امتحانی دسترسی کافی ندارید حتما با خرید کتاب درسی دبیرستان این دغدغه را برای خود حل کنید و از همین حالا مرور این دست از کتب آموزشی را در برنامه خود قرار دهید.

انجام این کار موجب می شود تا داوطلب در مورد کلیه موارد درسی آشنایی و احاطه داشته باشد و با دیدن نمونه سوالات تستی دچار استرس نشود.

ورزش و تفریح را در دوران کنکور فراموش نکنید

بسیاری از دانش آموزان کنکوری هنوز هم به روش سنتی مطالعه مداوم اعتقاد دارند. این دسته از افراد بدون توجه به خستگی و بیتابی ذهن خود، روزانه ساعات زیادی را برای مطالعه دروس خود قرار می دهند. این کار اشتباه موجب می شود تا ذهن داوطلب تمرکز کافی برای یادگیری مفاهیم درسی را نداشته باشد و خستگی مفرط بازدهی او را نیز کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم در خلال مطالعه و برنامه ریزی برای تست زنی در طول روز به انجام فعالیت های غیر درسی از جمله ورزش و تحرک فیزیکی و همچنین انجام تفریح های ساده و کوتاه مانند گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب و تماشای فیلم را از دست ندهید. این کار باعث می شود تا ذهن خسته نشود و بتواند با تمرکز بیشتر ادامه مطالعه و تست زنی را پیش ببرد.

3- مطالعه نمونه سوالات و شرکت در آزمون های آزمایشی

گذشته از عدم تمرکز دانش آموزان و داوطلبان کنکور، داوطلبان شرکت در آزمون های بین المللی از جلمه آیلتس و تافل نیز از جمله افرادی هستند که همیشه از مشکل عدم تمرکز رنج می برند. بسیاری از این افراد به جهت اینکه زمان طولانی از دوران تحصیلشان گذشته است تمرکز کافی برای شروع مطالعه مجدد ندارند.

همچنین بیشتر این افراد به دلیل مشغله هایی از جمله شاغل بودن و یا دانشجو بودن توانایی شرکت در کلاس های آمادگی قبل از ازمون را ندارند و به مطالعه خود خوان دروس اکتفا می کنند. حال برای رفع عدم تمرکز این دسته از عزیزان چه باید کرد؟

مطالعه با برنامه ریزی و استفاده از منابع معتبر

یکی از مهم ترین مواردی که داوطلبان شرکت در آزمون های آیلتس و تافل باید به آن توجه کنند این است که حتما مطابق با برنامه ریزی و استفاده از منابع معتبر آموزشی فرایند یادگیری و مطالعه را آغاز و ادامه دهند. بسیاری از داوطلبان در ابتدای مسیر یادگیری با انتخاب منابع غلط و اکتفا کردن به چند سایت راهنما برای مطالعه و یادگیری زبان و همچنین عدم برنامه ریزی برای مطالعه روزانه، استرس و عدم تمرکز را به ذهن خود وارد می کنند چرا که در این زمان ذهن هیچ مسیر مشخصی برای یادگیری پیدا نمی کند و مشاهده دروس نامنظم و نامتوالی مسیر یادگیری را کند تر می کنند.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا قبل از شروع جدی مطالعه حتما با اساتید و مشاوران متخصص در این حوزه مشورت کنید و برنامه مشخصی را برای مطالعه پیش ببرید. در همین زمینه و برای مطالعه مهارت های تخصصی و نمونه سوالات تکرار شده در آزمونی مانند آیلتس، مطالعه و خرید کتاب ielts listening ultimate را به شما پیشنهاد می کنیم.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا دلایل عدم تمرکز 3 گروه مخاطب، دانش آموزان، داوطلبان شرکت در آزمون های سراسری و متقاضیان شرکت در آزمون های بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم و راه مناسبی برای تقویت تمرکز و دوری از استرس برای این دسته از عزیزان ارائه دهیم. در  انتها از شما می خواهیم تا سایر دلایل از دست دادن تمرکز خود را در دوران امتحانات با ما به اشتراک بگذارید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس