کد خبر 1058366
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
1

در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده برهان نوشت: «نفرین منابع» به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کشورِ دارای منابع طبیعی فراوان، توانایی مدیریت و بهره مندی درست از درآمدهای حاصل آن منابع را نداشته و در نتیجه نه تنها پیشرفت و رشد حاصل نمی‌گردد که بخش‌های تولید با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. ریچارد اوتی در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند رشد اقتصادی پایین در کشورهای دارای منابع طبیعی نسبت به کشورهای فاقد این منابع بلای منابع یا نفرین منابع نام دارد.

در واقع درآمدهای حاصل از فروش مواد منابع طبیعی خام و یا حتی فرآوری شده به اقتصاد کشور وارد شده و این حجم ارز وارده موجب تمرکز در بخش‌های غیر رقابتی مثل صنعت و کشاورزی می‌گردد. در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد.

در نفرین منابع یا بیماری هلندی وقتی که ارز حاصل از صادرات منابع طبیعی به کشور وارد می‌شود با افزایش تورم نرخ واقعی ارز نیز افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود که دستمزدها بالا رود. بر این اساس بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی قابلیت رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند و طبیعی است که کشور روز به روز وابستگی بیشتری به درآمدهای رانتی پیدا کرده و #اقتصاد کشور در برابر تغییر قیمت منابع طبیعی مثل نفت شکننده و آسیب پذیر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زینال US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    با سلام جرایم مالیاتی بخشوده شود کشور توسعه میکند.ممنونم
  • تولید کننده IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    قوانین با تولید هماهنگ نیست
  • FR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    اقتصاد بنفش هم میشه نامگزاری کرد
  • DE ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    راهش فقط قطع انگشتان اختلاس گران کلان و مصادره اموالشون به نفع مردم هستش. با حقوق بشر امریکایی اگر به پلنگ تیز دندان ترحم کنیم باید شاهد فقیرشدن میلیون ها خانواده ایرانی ,و فروپاشی این خانواده ها باشیم. بخشش جرایم مالیاتی شکم گنده ها !!!!!!!!!!!! زبونت رو گاز بگیر! مگه تو یار غار دزدان هستی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس