کد خبر 1057939
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
میل گاردان چیست؟

در خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آن‌ها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد، این وظیفه به عهده میل گاردان است.

به گزارش مشرق، در خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آن‌ها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد، این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد.

میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست، این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد، البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود.

بیشتر بخوانید:

وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود.

دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله ۷ ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست.

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند، این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست، وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود.

برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود، در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند، به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد، سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود.

به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    مناسبت این خبر چی بود؟ امروز روز جهانی میل گاردان بوده؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • DE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    نقش میل گاردان در خودرو چیست؟ خودرو خاموش یا خودرو درحال حرکت؟ تا زمانیکه خودرو خاموش است میل گاردان هیچ نقشی در خودرو بازی نمیکند. اولا بسیار ممنون از زحمات شما بالاخره بایستی افراد کم کم به امورات فنی آشنا شوند و این خود سطح سواد عمومی مردم ایران را بالامیبرد.ضمنا هر ازگاهی باپوشش دادن نظرات شوخ کاربران فضای جنگی اینترنت کمی دوستانه تر میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس