افشاگری گاردین درباره معاملات بزرگ اسلحه میان انگلیس و عربستان از ابتدای جنگ یمن

یک رسانه انگلیسی طی گزارشی به افشاگری درباره معاملات بزرگ و گران‌قیمت اسلحه میان انگلیس و عربستان از زمان آغاز جنگ یمن پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین روزنامه انگلیسی گاردین امروز یکشنبه 29 مارس 2020 طی گزارشی نوشت که عربستان سعودی حدود 5.3 میلیون پوند (6 میلیادر دلار) از انگلیس سلاح خریداری کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده که دولت انگلیس قصد دارد تا بی‌سرو صدا٬ مصوبه‌ای را به تصویب برساند که طبق آن برای خرید سلاح‌ها و بمب‌های هوشمند و سیستم‌های ردیابی انگلیسی٬ به سایر کشورها وام بدهد که این موضوع انتقادات زیادی از جانب فعالان و همراهان حقوق بشری به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:

گاردین گزارش داد که فعالان خواهان آن هستند که پول‌های مالیات‌دهندگان کشور برای چنین معامله‌هایی که موجب رساندن سلاح به دست کسانی می‌شود که آنها را در جنگ و نقض حقوق انسان‌ها استفاده می‌کنند٬ خرج نشود.

گاردین نوشت که این جزئیات از یک عبارت مختصر در بیانیه بودجه ماه جاری که حاکی از اضافه کردن دو میلیارد پوند برای پروژه‌های وام ونیز اضافه کردن یک میلیارد پوند به بودجه مالی خریداران خارجی سلاح‌های انگلیسی کشف شده است.

به گزارش این روزنامه از ابتدای جنگ یمن در مارس 2015 سلاح‌های انگلیسی به ارزش حدود 5.3 میلیارد پوند٬ وارد عربستان شد و نگرانی‌های زیادی وجود دارد مبنی براینکه ائتلاف متجاوز سعودی آنها را در تجاوزات و نقض حقوق بشر در یمن با تخریب زیرساخت‌های این کشور و کشتار غیرنظامیان آن به کار برده باشد.

روزنامه مذکور تصریح کرد که فروش اسلحه یکی از منابع درآمد انگلیس بعد از خروج آن از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و همین امر موجب شده تا یک تیم ویژه برای ترویج سلاح‌های انگلیسی در وزارت تجارت بین‌المللی مامور شود.

شایان ذکر است که طبق آخرین آمار٬ انگلیس قراردادهای بزرگی به ارزش 14 میلیارد پوند (15 میلیارد دلار) در فروش اسلحه امضا کرده؛ همانطور که در سال‌های 2008 تا 2018 انگلیس رتبه دوم جهانی در زمینه صادرات سلاح و نیز 19 درصد از سهم کل ارزش فروش سلاح در جهان را در اختیار داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس