المپیک ۲۰۲۰

لمپیک ۲۰۲۰ ژاپن برای این کشور یک هدیه بود آن هم یک هدیه تاریخی برای زنده شدن بخش های مرده صنعتی اما کرونا این پیکره تازه امیدوار شده را به کما فرو برد.

سرویس ورزش مشرق - وقتی کشور ژاپن موفق شد میزبانی المپیک ۲۰۲۰ را به دست بیاورد جشن خیابانی و میزان شادی مردم ژاپن کم‌نظیر بود. بسیاری از غول‌های صنعتی در این کشور به آینده امیدوار شدند ژاپن تصمیم گرفت از المپیک ۲۰۲۰ برای معرفی تاریخی خود به جهان استفاده کند. نسل تازه اپراتورهای تلفن همراه و آخرین تکنولوژی ها در این عرصه که حتی به ادعای ژاپنی ها بیش از نیم قرن جلوتر از کشورهای دیگر هستند تصمیم گرفت خود را باشکوهی بی‌نظیر به جهان به اثبات برساند. 

گفته می شود که حداقل ۵۰ کمپانی غول پیکر ژاپنی و دست کم ۱۰۰ برند جهانی به عنوان حامیان مالی اصلی المپیک ۲۰۲۰ تا سه ماه پیش ثبت نام رسمی به عمل آورده بودند. اما پس از نازل شدن بلای تاریخی کرونا بر سر ژاپن و البته بر سر جهان، المپیک برای حداقل یک سال به تعویق افتاد. سوال مهم این است که ژاپن در این میان متحمل چه میزان شکست و ضرری شده است؟

بیشتر بخوانید:


فواید و مضرات تعویق یکساله المپیک برای ایران/ ملی پوشان اعزامی به توکیو تغییر می کنند؟

طبق موافقت کمیته ملی المپیک ژاپن و البته حکومت این کشور که در رأس آن شینزو آبه قرار دارد با کمیته بین‌المللی المپیک، مقرر شد تا المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ در توکیو با توجه به همه گیری جهانی ویروس کرونا در تابستان سال ۲۰۲۱ برگزار شود. به این ترتیب ژاپن که بیش از ۲ میلیارد دلار در عرصه امنیتی، نمایشگاه های بین المللی، فروش محصولات ورزشی و فرهنگی، تجهیز استادیوم ها و بازاریابی در عرصه جذب مشارکت‌های مردمی اسپانسر ها هزینه کرده بود ناگهان با موجی از شاکیان و تاجران خشمگین مواجه شد. چاره ای هم نداشت و باید به یک اختلاف یک سال تن می داد به این ترتیب تخمین زده می شود که کشور ژاپن بیش از ۳ میلیارد دلار در دو یا سه ماه آینده ضرر مالی داشته باشد و جبران آن برای کشوری که خود به خود در این روزها نیز درگیر بحران کرونا است بسیار سخت خواهد بود.

در این میان البته بعد از ژاپن می توان سایر کشورهای جهان را نیز در جدول ورشکسته ها وارد کرد به عنوان مثال کشور آمریکا به بهانه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ به میزبانی ژاپن معادل حدوداً ۸۰۰ میلیون دلار سود قطعی برای خود در نظر گرفته بود چرا که بیش از ۸۵ کارخانه و برند بزرگ آمریکایی در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن اردو زده بودند و قصد معرفی خود و فروش محصولات خود را داشتند که اکنون مجبورند به رکود اقتصادی در داخل آمریکا تن بدهند. کشورهای اروپایی نیز تا حدود زیادی به رونق اقتصادی خود به بهانه میزبانی ژاپن از المپیک ۲۰۲۰ فکر کرده بودند و حالا دیگر خبری از نمایشگاه گل و گیاه هلند در قلب توکیو است و نه خبری از نمایشگاه بزرگ اتومبیل آلمان در توکیو. جدایی بریتانیا از اروپا باعث شده بود تا این کشور به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن حسابی توجه کند. بریتانیا می خواست در جریان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ ژاپن طبق قراردادی که از قبل تنظیم شده بود به تبلیغ قدرت اقتصادی خود بپردازد و یک نمایشگاه بزرگ و مشترک بین بریتانیا و ژاپن در حال شکل‌گیری بود اما اکنون تنها تابلوهای شکسته‌ای از این نمایشگاه برجا مانده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 2
    آفرین خدا
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 1
    یدالله فوق ایدیهم
  • DE ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    خدا چین رو نابور کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس