کد خبر 1055753
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
وعده «الزرفی» به سفرای5 قدرت؛ بغداد «سیاست خارجی متوازنی» در پیش خواهد گرفت

مأمور تشکیل کابینه عراق در جریان دیدار با سفرای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه، ادعا کرد که اگر کابینه وی رأی اعتماد بگیرد، سیاست خارجی متوازنی اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه عراق چهارشنبه هفته جاری میزبان سفرای ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت بود.

یک منبع سیاسی نزدیک به الزرفی درباره محتوای این دیدار گفت که الزرفی به وضوح در برابر سفرای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه گفت که هدف سیاست خارجی وی، تضمین استقلال عراق است و بغداد، سیاست خارجی متوازنی در پیش خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

شبکه خبری الفرات به نقل از این منبع گزارش داد، این مسئول عراقی به سفرای مذکور گفت که سیاست خارجی عراق، بر اساس، فاصله یکسان بغداد با همه کشورها خواهد بود؛ به گونه‌ای که منافع مشترک این کشورها و عراق تأمین شود.

منبع مذکور ادامه داد: «[وی] نمایندگان این کشورها را تشویق کرد تا برای اجرای تعهدات متقابل با عراق، تلاش کنند».

الزرفی این تعهدات را این‌گونه بر شمرد، دور کردن عراق از درگیری ایران و آمریکا و پایان دادن به این درگیری از مسیرهای دیپلماتیک و بر اساس قوانین بین‌الملل و اهمیت اجرای تعهدات انگلیس در برابر عراق مبنی بر وام ۱۰ میلیارد دلاری که قرار بود، لندن به بغداد اعطا کند.

وی در ادامه نیز تصریح کرد، فرانسه نیز تعهداتی درباره اجرای پروژه مترو بغداد داده بود و توافقنامه عراق و چین باید اجرایی شود.

این منبع در پایان خاطر نشان کرد، اگر کابینه الزرفی رأی اعتماد بگیرد، سیاستی در پیش خواهد گرفت تا عراق را از سایه تحریمهای احتمالی دور کند.

الزرفی به محض معرفی شدن به عنوان مأمور تشکیل کابینه، با مخالفت فراکسیونهای سیاسی مختلف عراق به ویژه فراکسیون‌های شیعه مواجه شد.

این فراکسیونها اخیرا نشستی برگزار و تأکید کردند که سه نفر را تعیین کرده‌اند تا جانشین الزرفی کنند و این مسئله را نیز به برهم صالح رئیس جمهور عراق ابلاغ خواهد کردند.

مخالفت فراکسیونهای شیعه با الزرفی به این خاطر است که برهم صالح بر خلاف قانون اساسی عراق، نخست وزیر این کشور را از بزرگترین فراکسیون پارلمانی انتخاب نکرده است. این فراکسیون «البناء» نام دارد که متعلق به احزاب شیعه در عراق است.

افزون بر این مسئله، ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی عراق، الزرفی را شخصیتی وابسته به آمریکا می‌دانند و تأکید دارند که وی، مجری طرح‌های واشنگتن در این کشور خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    23 1
    همه این حرفها سند مزدوری این ادم بی کس کار است- یک کاسه لیس انگلیس عراق خودش انقدر نفت دارد می تواند به کل دنیا وام دهد
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    11 0
    سیاست متوازن یعنی رفتن طرف عربستان و امارات که عامل ویرانی عراق و حامی اصلی تروریستها و داعش و دنبال تحزیه عراق هستند
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      2 2
      خخخخخخخ
  • علیرضا IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    7 0
    شیعیان با غیرت عراق باید یک فرد با شرف و بدور از القائات شیطانی بدخواهان شیعه و فردی که عشق اهل بیت ع را در سینه داشته باشد برای نخست وزیری معرفی کنند، و لا غیر
  • NZ ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 0
    چقدر یک نفر باید مزدور باشد که چنین جلسه ای بگذارد! اگر مزدور نبودی بدنبال وام گرفتن از یکی از عوامل مستقیم تجزیه کشورت نمی افتادی! همسایه تو از تمامیت ارضی تو دفاع کرد و در فروش نفت کمکت هم کرد در برق هم کمکت کردیم حال رفتی برای ساخت مترو که ایران در آن تخصص دارد التماس به دشمن بردی؟!
  • عامل آمریکا هستش IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    «توازن» از نظر اون یعنی دعوت نکردن از سفیر ایران در اون جلسه... یعنی فاصله با ایران
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 0
    فکر نکنم خون ناحق ریخته شده شهید مهندس آن قدر به تو فرصت بدهد که به نوکری آمریکا و سگ وهابی‌اش برسی.
  • LB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    1 0
    الزرفی یک مهره بی تخصص و کم توان و فاسد است. ۵۰۰ میلیون دلار فقط یکی از فسادهای وی است. اما چون مهره آمریکا است هیچ اشکالی ندارد!
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    0 0
    اینها نتیجه راهپیمایی های مقتدا الشیطان نفهم و برکنار کردن عادل المهدی بود
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    عادل المهدی بهترین گزینه برای عراقست
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      متاسفانه اکثریت مردم نمیخانش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس