کد خبر 1054532
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
گزارش بلومبرگ از لجاجت ترامپ در لغو تحریم ایران با وجود شیوع کرونا

بلومبرگ با اشاره به لجاجت دولت آمریکا در لغو تحریم ها علیه ایران با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور نوشت: دولت ترامپ حتی طرف های خارجی را برای انجام کمک های بشردوستانه به ایران می ترساند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، گسترش ویروس کرونا در ایران و افزایش تعداد تلفات بیماری فشارها بر دولت ترامپ برای کاهش تحریم ها علیه تهران را افزایش داده است. اما دولت ترامپ تاکنون حاضر به کاستن از محدودیت ها علیه ایران نشده است.

تاکنون بیش از 1650 نفر در ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند و مقامات این کشور و برخی گروه های کمک رسان می گویند سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران در حال تشدید وضعیت بیماری در این کشور شده است. آمریکا ادعا کرده که آماده کمک به ایران است، اما در عین حال شیوع ویروس کرونا را به گردن نحوه مدیریت دولت ایران انداخته است.

بیشتر بخوانید:

هرچند برایان هوک، مسئول ویژه مسائل ایران در وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می کند که استثنائات گسترده ای در نظر گرفته شده تا امکان خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران فراهم شود، اما یافتن شرکت هایی که مایل به جدی گرفتن این استثنائات و فروش محصولات درمانی و پزشکی به ایران باشند دشوار است. به گفته تارا سپهری، محقق بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، تحریم ها سبب شده حتی تهیه کالاهای بشردوستانه توسط ایران نیز سخت تر شود.

سپهری افزود: «معافیت های ادعایی نتوانسته بی میلی شرکت های آمریکایی و اروپایی و همچنین بانک ها برای پذیرش ریسک تحریم ها و اقدامات حقوقی آمریکا را خنثی کند و آنها را نسبت به صادرات یا تامین مالی اقلام بشردوستانه به ایران متقاعد نماید... ما نامه هایی را دیده ایم که در آنها بانک ها و شرکت ها از انجام تجارت بشردوستانه با ایران خودداری می کنند.»

جارت بلانک، محقق موسسه بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی و هماهنگ کننده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور اشاعه هسته ای ایران در دولت باراک اوباما در این باره گفت، دولت های سابق آمریکا معمولا مقاماتی را به اروپا و آسیا اعزام می کردند تا از طریق ابهام زدایی از مقررات مربوط به معافیت ها، راه کمک های بشردوستانه را هموار سازند.

وی افزود، اما دولت ترامپ طرف های خارجی را برای انجام کمک های بشردوستانه می ترساند. پیامی که آنها ارسال می کنند این است که راهی وجود ندارد که شما بتوانید به صورت قانونی این کمک ها را انجام دهید.

با وجود شیوع کرونا در ایران، دولت آمریکا به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ادامه داده و در ماه جاری میلادی گروهی از شرکت های فعال در بخش پتروشیمی و چند دانشمند هسته ای این کشور را هدف تحریم های تازه خود قرار داده است.

گاردین گزارش کرده که دولت انگلیس به صورت بی سر و صدا از دولت ترامپ خواسته که به دلیل شیوع کرونا در ایران تحریم ها علیه این کشور را کاهش دهد. جولین بارنز دیسی، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «ناامیدی و احتمالا خشم فزاینده ای وجود دارد که آمریکایی ها برای رسیدن کمک ها به ایران موانع تحریمی را برطرف نخواهند کرد و اجازه نخواهد داد که این موضوع به ایجاد اعتماد مورد نیاز بین دو کشور کمک کند.»

سازمان های حقوق بشری نیز که تمایلی به مشاجره علنی با دولت آمریکا ندارند، به رغم تحریم ها تلاش می کنند تا اقلامی را به ایران برسانند.

مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما می خواهیم از سیاسی شدن این رویدادها جلوگیری کنیم.» به گفته وی هدف این سازمان فراهم کردن «دسترسی ایران به بازارهای مورد نیاز است» تا «بتواند منابع خود را آزاد کند و اطمینان (مالی) لازم را به شرکت ها و دیگران بدهد.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    25 17
    اینکه از دولت آمریکا خواسته شود به خاطر شیوع بیماری کورونا، تحریم های مردم ایران را بردارد مثل این است که در زمان حمله ارتش صدام به خاک کشورمان و شروع جنگ تحمیلی از صدام خواهش می کردیم که بمب و توپ بر سر مردم ایران نریز و بگذار زندگی کنند!! گاهی فراموش می کنیم که ما با آمریکا در یک جنگ بسیار سخت هستیم که تحریم همه جانبه و شیوع عفونت کشنده و اقدامات احتمالی دیگر اسلحه های این جنگ علیه ما هستند.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      3 1
      خوب اون هم اشتباه است. در جنگ بمباران مناطق غیرنظامی جنایت جنگی تلقی می شود.
  • ایرانی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    5 4
    به هر حال ترامپ فاسد ملت ایران رو تروریست نیشن میدونه...
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 1
    آمریکا کیست که این چنین جهان در دست اوست
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    34 7
    سفارتش را گرفتید، 24 ساعته میگید مرگ بر آمریکا و پرچمشم لگد مال میکنید، توقع کمکم دارید؟ مگه آمریکا مغز خر خورده بشماها کمک کنه؟
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      4 27
      هیچکس از آمریکا کمک نمیخاد تحریم هارو بردارن .کلی جانباز بی چاره کلی بچه ی معصوم و کلی ایرانی بی گناه بخاطر بیماری هاشون بخاطر تحریم های آمریکا نتونستن خوب بشن کنار خانواده هاشون باشن اینکه آمریکا میگه ما دارو رو برای ایران تحریم نکردیم همه اش دروغه پست فطرت ها
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      7 10
      راست می گویی. آره. ما بدجور جنگ طلبیم. آخر این ما بودیم که در آمریکا کودتا کردیم. این ما بودیم که یک دیکتاتوری بزرگ در آمریکا درست کردیم. این ما بودیم که حق توحش از آمریکا گرفتیم. این ما بودیم که آمریکا را تبدیل به خام فروش نفت کردیم. این ما بودیم که حق کاپیتولاسیون در آمریکا برقرار کردیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم هواپیماهای ما را بخرد و به نیابت از ما برود با شوروی و یا شورشیان ظفار بجنگند و صدها کشته بدهد. این ما بودیم که بی اجازه و اطلاع مقامات آمریکا هواپیماهای آنها را برای بمباران ویتنام می بردیم. این ما بودیم که فرهنگمان را بر آمریکا تحمیل کردیم. این ما بودیم که وقتی شاه آمریکا در خال قتل عام مردمش بود از او حمایت کردیم. این ما بودیم که بعد از انقلاب آمریکا از تجزیه طلبان آمریکایی حمایت اطلاعاتی و مالی و تسلیحاتی کردیم. این ما بودیم که صدام را به حمله به آمریکا تشویق کرده و از او حمایت کردیم. این ما بودیم که قرارداد الجزایر را تبدیل به کاغذ پاره کردیم. این ما بودیم که سلاح شیمیایی به صدام دادیم و همه نوع حمایت اطلاعاتی و مالی از او به عمل آوردیم و حتی خلبانان عراقی را با ناوهایمان نجات می دادیم. این ما بودیم که ناوهایمان را به خلیج مکزیک فرستادیم و هواپیماهای مسافری آمریکا را هدف قرار دادیم. این ما بودیم که آمریکا را زیر شدید ترین تحریمهای فلج کننده قرار دادیم. این ما بودیم که بمب اتمی خودمان داشتیم اما آمریکا را به دلیل داشتن برنامه صلح آمیز اتی مجازات کردیم. این ما بودیم که هر روز آمریکا را تهدید کردیم. این ما بودیم که با تاسیس شبکه های متعدد ماهواره ای به امنیت و فرهنگ آمریکا حمله کردیم. این ما بودیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن کشور فتنه راه انداختیم. این ما بودیم که به آمریکا دستور دادیم دستاورد دانشمندانش را بتن ریزی کند. این ما بودیم که خودمان برجام را بر آمریکا تحمیل کرده و خودمان هم نقض کردیم. و.. می بینید ما چقدر بد هستیم؟ آمریکایی های بیجاره در کشورشان نشسته بودند و ما رفته ایم آن طرف کره زمین اینهمه ظلم به آنها کردیم و هنوز هم دست از سرشان بر نمی داریم! تازه پرچم آمریکا را هم آتش می زنیم! البته که نشان دادیم دوستی طلب نیستیم!
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      باید دید اول کی دشمنی رو شروع کرده. نمیشه که امریکا بیاد با لگد دکتر مصدق رو بندازه بیرون بعد ما بیایم بهش کارت ۱۰۰ آفرین بدیم.
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 19
    نباید سایت شما وارد بازی نشریات خود فروخته غربی شود. این که نشریات غربی دلار گرفته و در عوض پز دلسوزی برای مردم ایران را می دهند تا ساده لوحان مثلا دیپلمات ما "هی" از تحریم و لغو ان صحبت کنند.در حالی که رقتار جهادی ملت مسلمان ایران با رهبری امام خامنه ای باطل السهر همه تحریم هاست.
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      1 0
      باطل السحر درست است/
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 14
    انتظار بیجایی از شیاطین دارید. دیگر چه کاری باید انجام دهند تا قانع شوید که شیطان بزرگ دشمن است. مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    روایتی از قدرت بالستیک ایران
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    9 16
    ترامپ و دولتش حالا با هر نوع سیاستی که در پیش گرفته اند در تمامی موارد موفق شدند و هیشکی تو دنیا نتونست یا نخواست در برابر این سیاستها بایسته و مخالفت بکنه.تنها جایی که شکست خورده و هر چی زده به در بسته بوده ایران جمهوری اسلامی ست.بنابراین به قول معروف گردن بارش شده.از این به بعد تا انتخابات ریاست جمهوری به هر خریتی هم شده دست میزنه.اگه برنده شد که فبها نشد هم وایساده پا حرفش.اما اگه برنده شد دو احتمال هست.یا اینکه سیاستش در قبال ایران رو بکلی تغییر میده و از در مسالمت وارد میشه چون دیگه براش مهم نیست و نگرانی واسه دور دوم نداره.هرکی هرچی میخواد بگه.یا اینکه وضع رو به طریقی دیگه که فقط نظامی مونده اقداماتی میکنه. فکر میکنم روش اول رو عملی میکنه.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    من میگم با موشک بزنیم، ترامپ بکشیم.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    6 0
    امریکا تحت هیچ شرایطی به ایران امتیازی نخواهد داد. دلتونم خوش نکنید، لاف هم نزنید. چیزی نداریم بدیم امتیاز بگیریم! خخخخخخ
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
      0 5
      این خخخخ آخرش یعنی الآن خوشحالی؟
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    عنبرالنسای الاغ توی دهن ترامپ و همفکراش
    • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      اون طوری خوبه براش کرونا نمیگیره
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    دیگه همه جنایت کار نیستن باید دید درخت کرمو مشکلش چیه
  • حسن IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    خدا این نرامپ حرومزاده رو لعنت کنه
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 0
    درسته که تمام ریس جمهور های امریکا که سر کار امدند همشون ازیک قماشن ولی پست تر وبی شرف تر ودروغ تر از این دونالد الاغ ندیدم!بیشرفامیگن حقوق بشر ولی به مریض ها ی ما را رحم نمی کنند !تررویست های کثافت-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس