کد خبر 1049480
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
وایتکس

برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری های ریوی بهتر است به میزان لازم از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

به گزارش مشرق، خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر حسن امیری، فوق تخصص مسمومیت، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده است و در خصوص روش های پیشگیری از آسیب های مواد ضد عفونی کننده که این روزها به دلیل شیوع کرونا مصرف بالایی پیدا کرده و تفاوت الکل متانول و اتانول به بحث و گفتگو پرداختند؛

تماس کمتر با محیط اطراف؛ استفاده کمتر از مواد ضدعفونی کننده

وی گفت: استفاده زیاد از مواد شوینده و ضدعفونی کننده مانند الکل و وایتکس شاید افراد را دچار مسمومیت نکند اما امکان دارد در طولانی مدت دچار مشکلات ریوی  و پوستی خفیف تا شدید شوند.

او افزود: برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری های ریوی بهتر است به میزان لازم از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند. به این منظور هرچه تماس با اجسام آلوده و محیط اطراف کمتر باشد نیاز به استفاده از این مواد نیز به مراتب کمتر می شود.

دکتر امیری در اینباره گفت: البته در شرایط فعلی به دلیل انتشار سریع ویروس و احتمال آلودگی زیاد، نمی گوییم به دلیل مسمومیت و بیماری های دیگر نیازی به ضدعفونی نیست بلکه می گوییم تماس با محیط اطراف و بیرون را کم کنید تا کمتر از این مواد استفاده کرده و کمتر آسیب ببینید.

وایتکس را فقط با آب حل و رقیق کنید!

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران  اظهار داشت: الان علاوه بر بحث شیوع کرونا،  فصل خانه تکانی هم است و خانم ها نباید برای نظافت وایتکس را با مواد دیگری چون جوهر نمک و محلول های جرم گیر مخلوط کنند. رقیق کردن وایتکس با آب مشکلی ندارد اما کسانی که مشکلات ریوی چون آسم دارند نیز باید با احتیاط از وایتکس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تناسب وایتکس به آب هم باید یک به پنج باشد یعنی ۱ پیمانه وایتکس را در ۵ لیوان آب بریزیم و حل کنیم. همچنین افراد پس از استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای نظافت، از کرم های مرطوب کننده برای نرم شدن پوست می توانند استفاده کنند.

خوردن الکل تأثیری بر کرونا ندارد

این فوق تخصص مسمومیت در پاسخ به این سؤال  که آیا خوردن الکل در پیشگیری و درمان کرونا مؤثر است هم گفت: اگر قرار بود خوردن الکل باعث پیشگیری شود، چرا در بسیاری از کشورها مانند چین و آمریکا که مصرف الکل در آن ها رایج است و ممنوعیت ندارد، میزان  ابتلا به کرونا بالاست؟ بنابراین مصرف الکل هیچ تأثیری بر پیشگیری و در بیماری کرونا ندارد و شاید اثر منفی هم داشته باشد.

متانول یا اتانول؛ کدام برای نظافت کاربرد دارد؟

رئیس اسبق بیمارستان رسول اکرم ادامه داد: متانول، الکل صنعتی و الکل چوب است و  مصرف خوراکی آن سمی و کشنده است و در صورتی که غلظت آن کم باشد و کشنده هم نباشد استنشاق آن باعث اختلالات عصبی شدید چون کوری می شود و به هیچ عنوان استفاده از آن توصیه نمی شود. حتی اگر از متانول به طور موضعی و برای دست و نظافت سطوح استفاده شود،  بخارات آن هر چند غلظت کمی داشته باشد، می تواند اثرات سوء بر بدن بگذارد.

او در آخر تأکید کرد: توصیه ما در این روزها استفاده از الکل طبی یا اتانول برای نظافت سطوح آلوده است و در صورت عدم دسترسی به اتانول، مردم می توانند از وایتکس رقیق شده برای نظافت سطوح استفاده کنند که ضرر کمتری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • minax IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 1
    خود نمک میکروب کشی قوی است اما خب افرادی در داخل مدام بدنال سوئ استفاده از مردم هستند و این سوئ استفاده در این موقعیتها هم فقط احتکار ماسک و.. نیست قبل از ترغیب بیمارستانها و... مخصوصا مردم برای استفاده از وایتکس که توسط بعضی شرکتهای تولید مواد شیمیایی در داخل تولید میشود انقدر ارزش سهام شرکتهایشان بالا نبود و همینطور سود فروششان به این اندازه نبود این نوع سوئ استفاده از نادانی مردم و مسئولین که فقط به سود زیاد کردن خودشان فکر میکنند و با تبلیغ گسترده همه را گول میزنند از احتکار کردن ماسک و.... جرمش کمتر است؟ بعد هم نهایت میایند میگویند حتما باید با درصد کم وایتکس و اب زیاد محلول درست کنیم تا ضرری نداشته باشد اینها عجب موجودات پستی هستند این مواد شیمیایی که با ان وایتکس درست میکنند حتی با درصد کم هم نباید در دسترس مردم و داخل زندگی مردم باشد این جدای از اسیبهایی که بشکل همیشگی در انسان بجا میکزارد کاملا هم سرطان زا هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس