گمرک

پیگیری وزارت اقتصاد و گمرک، برای ترخیص کالاهای گروه چهار، از جمله غذای حیوانات و خودروهای لوکس در دوره اخیر افزایش قیمت ارز سوال برانگیز شده است.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، پیگیری و تصویب دو مصوبه بسیار مهم برای ترخیص کالاهای گروه ۴ در گمرک مانده و همچنین ترخیص خودروهای لوکس سوالاتی را در ذهن ناظران اقتصادی ایجاد کرده است.

در حال حاضر حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات دپو شده است که این خودروها یا با مشکلاتی مثل نداشتن ثبت سفارش و یا پایان مهلت چندین ماهه ترخیص مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

معطلی‌ کامیون‌ها در مرز مهران مربوط به کرونا است؟

موافقت دولت با واردات «غذای سگ و گربه» و پوشاک +جدول

مصوبه رانتی دولت برای واردات 1100 خودرو

از سوی دیگر حدود ۶۰ میلیون دلار انواع کالای گروه چهاری از جمله غذای حیوانات، اسباب بازی، ژل تزریقی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ...در گمرکات وجود دارد که با تصویب نامه دولت مبنی بر عدم ترخیص کالاهای گروه چهار در گمرک دپو شده‌اند.

گفتنی است، جدای از کالاهای گروه چهار که با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی اطلاعات مشخصی از آنها در دست نبود موضوع خودروهای لوکس در گمرک مانده حواشی زیادی ایجاد کرده بود. تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی از منتقدان جدی اجازه ترخیص این خودروها بود و بعضا از لفظ مافیای خودرو نیز در این خصوص استفاده کرده بود.

چندی قبل، عبدالناصر همتی در گفت و گویی با محور بازار ارز، گریزی نیز به حوزه خودرو زد و واردکنندگانی را که از مسیر های قانونی در پی ترخیص خودروهای مانده در گمرک هستند، مافیا خطاب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی، گفت: «مافیای خودرو هر روز فشار می‌آورند و به ‌دنبال اجازه من برای ترخیص خودروها هستند و بعضاً تجمع هم برگزار می‌کنند.‌»

حالا با توجه به این موضع تند رئیس کل بانک مرکزی مشخص نیست دولت چگونه با پیگیری وزارت اقتصاد، مجوز ترخیص این حجم از کالا با محوریت خودروهای لوکس را آن هم در برره افزایش قیمت ارز صادر کرده است.

گفتنی است، جدای از خودروهای لوکس ماجرای عجیب صدور مجوز برای طیفی از کالاهای غیر ضروری مانند غذای حیوانات، اسباب بازی و لوازم آرایشی نیز به شدت سوال برانگیز شده و مشخص نیست چه کسانی با کدام انگیزه در پی ترخیص و ارائه این کالاهای لوکس در بازار هیجان زده این روزها هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس