کد خبر 1044387
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
حکم بازداشت رئیس جمهور سابق بولیوی

رئیس‌جمهور سابق بولیوی و وکلای او اقدام دولت کودتای این کشور درخصوص اعلام ممنوعیت شرکت وی در انتخابات را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی ممنوعیت شرکت کردن خود در انتخابات سنای این کشور را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مورالس روز جمعه گفت: «شما هر کاری که بخواهید می‌توانید علیه من انجام دهید اما حقوق دموکراتیک و دیوان عالی انتخابات را نابود نکنید. بولیوی را نابود نکنید».

بیشتر بخوانید:

مورالس: به بولیوی برمی‌گردم و در انتخابات سنا نامزد می‌شوم

«یوجینیو رائول زافارونی» یکی از وکلای مورالس نیز در این باره گفت: «اوو مورالس به خواست خود خارج از بولیوی به سر نمی‌برد بلکه از روی ناچاری است. شرایط برای ایشان به گونه‌ای بود که اگر در بولیوی می‌ماند کشته می‌شد».

«گوستاوو فریرا» وکیل دیگر مورالس گفت: «به اوو مورالس توصیه کرده‌ایم به سراغ مقامات ملی و بین‌المللی برود تا از گسترده‌ترین حمایت از حقوق خود اطمینان یابد».

ستاد انتخابات بولیوی روز پنجشنبه اعلام کرده بود مورالس برای شرکت در انتخابات سنای این کشور که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود فاقد صلاحیت لازم است.

مورالس پیش‌تر در مصاحبه با روزنامه شیلیایی «لا ترسرا» بر خواست خود برای شرکت در انتخابات سنا و همچنین تاثیرات «امپریالیسم آمریکا» بر استعفایش از ریاست جمهوری و خروجش از کشور تأکید کرده بود.

مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی بود، با وجود پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که پاییز امسال برگزار شد، از سوی مخالفین به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هرچند با برگزاری دوباره انتخابات موافقت کرد، اما نهایتا ۲۱ آبان تحت فشار مخالفین مورد حمایت آمریکا، بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. او برای «انجام امور درمانی» راهی کوبا شد و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست «جنین آنز» که از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی است، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده است و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.

شمار آمار رسمی کشته‌شدگان در بولیوی از آغاز اعتراضات به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. همچنین ده‌ها نفر مفقود، بیش از ۷۰۰ تن زخمی و نزدیک به هزار نفر بازداشت شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس