حدیث روز

ای بسا بنده‌ای که قصد گناه می‌کند، امّا به یاد آن دو فرشته موکّل بر خود می‌افتد و از گناه خودداری می‌ورزد و خویشتن را نگه می دارد و می‌گوید: پروردگارم مرا می‌بیند و فرشتگان مراقب من هستند.

مشرقامام جعفر صادق علیه‌السلام ـ در پاسخ به زندیقی که پرسید: چرا خداوند که خود دانای نهان و نهانترهاست، فرشتگان را گماشته است؟ـ فرمودند:

خداوند با این کار فرشتگان را به بندگی گرفته و آنان را گواه بر خلق خویش قرار داده است تا بندگان به خاطر همراه بودن فرشتگان با آنان نسبت به طاعت خدا مواظبت بیشتری نشان دهند و از نافرمانی او بیشتر خودداری و اجتناب کنند.
ای بسا بنده‌ای که قصد گناه می‌کند، امّا به یاد آن دو فرشته موکّل بر خود می‌افتد و از گناه خودداری می‌ورزد و خویشتن را نگه می دارد و می‌گوید: پروردگارم مرا می‌بیند و فرشتگان مراقب من بر این گناه من گواهی می‌دهند.
و خداوند نیز از سر لطف و رأفت خود فرشتگان را بر بندگانش گماشته است تا شیطان‌های سرکش و حشرات موذیِ زمین و بسیاری از آسیب‌های دیگر را به اذن خدا، به طوری که خودشان هم متوجّه نشوند، از ایشان دفع کنند، تا آن گاه که فرمان خداوند عزّ و جلّ در رسد.


متن حدیث:

الإمامُ الصّادقُ علیه‌السلام ـ لمّا سألهُ زِندیقٌ عن علّةِ الملائکةِ المُوَکَّلینَ و اللّه ُ عالِمُ السِّرِّ و ما هو أخفی! ـ : استَعبَدَهُم بذلکَ و جَعلَهُم شُهودا علی خَلقِهِ، لیکونَ العِبادُ لمُلازَمتِهِم إیّاهُم أشَدَّ علی طاعَةِ اللّه ِمُواظَبَةً، و عن مَعصیَتِهِ أشَدَّ انقِباضا، و کَم مِن عَبدٍ یَهُمُّ بمَعصیَةٍ فذَکَرَ مَکانَهُما فارعَوی و کَفَّ، فیقولُ: ربِّی یَرانی و حَفَظَتی علَیَّ بذلکَ تَشهَدُ. و إنّ اللّه َ بِرأفَتِهِ و لُطفِهِ أیضا وَکَّلَهُم بعِبادِهِ یَذُبّونَ عنهُم مَرَدَةَ الشَّیطانِ و هَوامَّ الأرضِ و آفاتٍ کثیرَةً مِن حیثُ لا یَرَونَ بإذنِ اللّه، إلی أن یَجیءَ أمرُ اللّه عَزَّوجلَّ.

"احتجاج، جلد 2، صفحه 223"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    26 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    2 12
    مشرق ضربه مغزی نشوی
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    9 0
    موکل ملت و موکل خداوند متعال. این کجا و آن کجا
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    18 0
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    11 0
    به به

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس