عین الاسد

۵۰ درصد موشک‌ها در دایره‌ای به شعاع ۷ متر از مرکز اهداف فرود آمده‌اند که تعریف دقیق و علمی مبحث CEP یا دایره خطای احتمالی نیز محسوب میشود.

سرویس جهان مشرق - حمله موشکی بامداد ۸ ژانویه سال جاری کشورمان به پایگاه هوایی عین الاسد که اصلی‌ترین و بزرگترین مرکز نظامیان امریکایی در خاک عراق محسوب میشد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشته و تا کنون چندین وبسایت و بنگاه تحلیلی معتبر در سراسر دنیا به تحلیل نتایج و جزییات این عملیات موشکی پرداخته‌اند.

طبیعتا با گذر زمان داده‌های بیشتر و نتایج دقیق‌تری از جزییات فنی این عملیات منتشر میشود؛ چه آنکه در روز نخست حمله با انتشار نخستین تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه عین الاسد اصابت ۷ موشک به محیط پایگاه اعلام شد اما در هفته‌های واپسین با بررسی‌های بیشتر مشخص شد تعداد اصابت‌های دقیق موشک‌های ایرانی به این ابر پایگاه نظامیان امریکایی بیش از برآورد اولیه بوده است.

چند موشک شلیک شد و چه تعداد به اهداف خود اصابت کردند؟

در کنفرانس خبری که عصر روز عملیات با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، ایشان با تشریح جزییات عملیات و اهداف نابود شده در پایگاه عین الاسد، از شلیک ۱۳ موشک در عملیات انتقام سخت به سمت پایگاه نیروهای امریکایی خبر دادند.

در نخستین تصاویر منتشر شده، کارشناسان مدعی اصابت ۷ موشک به اهداف خود در محیط شمالی پایگاه عین الاسد شدند. اما چندی بعد وبسایت‌های معتبر غربی با بررسی محیط جنوبی این پایگاه حداقل ۲ اصابت دیگر در باند اصلی نشست و برخاست و محوطه آشیانه‌های نگهداری جنگنده نیز پیدا کردند.

در آخرین و جدیدترین بررسی‌ها اما با کشف قطعی ۲ نقطه اصابت دیگر در این پایگاه کلید حل معما به دست آمد. در این میان سخنان سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران یک روز پس از کنفرانس خبری سردار حاجی زاده نیز حائز اهمیت است.

ایشان در توضیحات خود اعلام کردند که از ۱۳ موشک شلیک شده در این عملیات ۲ فروند دچار نقص فنی شده و موفق به رسیدن به اهداف خود نشدند اما ۱۱ موشک دیگر با دقت به اهداف خود در پایگاه عین الاسد اصابت کردند. این موضوع دقیقا با تعداد اصابت‌های موجود در آخرین تصاویر ماهواره‌ای موجود از پایگاه مورد نظر همخوانی دارد.

آخرین تصاویر تحلیلی از پایگاه عین الاسد و ۱۱ محل اصابت موشک

تاریخچه فعالیت پایگاه عین الاسد و توسعه آن توسط ارتش امریکا

این پایگاه هوایی در دهه ۱۹۸۰ توسط مهندسین اهل یوگوسلاوی سابق و بر اساس تجارب نیروی هوایی عراق از دو جنگ اعراب و اسراییل در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ ساخته شد. در جنگ‌های نامبرده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از جنگنده‌های اعراب را بر روی باند پروازی و یا آشیانه‌های ضعیف نابود کرد. بنابراین نیروی هوایی عراق که در آن زمان مشغول نبرد با کشورمان بود برای محافظت از جنگنده‌های خود تصمیم به ساخت آشیانه‌های بتنی مستحکم در این مکان میگیرد. این پایگاه به دستور صدام حسین دیکتاتور عراق، قادسیه که عنوانی نمادین برای اعراب محسوب میشد نام گرفت.

با اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ توسط ارتش امریکا و سرنگونی حکومت بعث، نظامیان امریکایی کنترل این پایگاه راهبردی را در اختیار گرفته و نام آن را به عین الاسد تغییر میدهند که برگرفته از چشمه‌ای با همین نام در نزدیکی این پایگاه بود که به معنای "چشمه شیر" است.

نوار آبی رنگ: مساحت اولیه پایگاه عین الاسد
نوار قرمز: پس از توسعه پایگاه توسط ارتش امریکا
نوار سبز: باندهای نشست و برخواست هوایی

ارتش امریکا در سال‌های حضور خود در خاک عراق اقدام به توسعه پایگاه و ساخت و سازهای گسترده در این محل کرد به طوری که مساحت مقر از ۵۰ کیلومتر مربع به حدود ۶۳ کیلومتر مربع می‌رسد. ترمیم و گسترش دو باند فرود اصلی پایگاه، احداث تجهیزات و آشیانه‌های مخصوص بالگردی و پهپادی و حتی استقرار سیستم‌های پدافندی پاتریوت در سال ۲۰۱۶ در این مکان از جمله اقدامات امریکا در گسترش توانایی عملیاتی بزرگترین پایگاه خود در خاک عراق بود.

اجزای سامانه پدافندی پاتریوت در پایگاه عین الاسد در سال ۲۰۱۶

در حال حاضر این پایگاه به طور مشترک توسط ارتش امریکا و نیروی هوایی عراق (مستقر در بخش جنوبی) مورد استفاده قرار میگیرد.

موشک‌های ایرانی با چه دقتی به اهداف خود اصابت کردند؟

در حمله به پایگاه عین الاسد یگان موشکی کشورمان ترکیبی از موشک‌های بالستیک فاتح ۳۱۳ و قیام۲ را مورد استفاده قرار داد. خانواده موشک‌های فاتح به شکل ذاتی از دقت مناسبی برخوردار بوده و حتی میتوان گفت دارای کمترین دایره خطا در میان تمامی زرادخانه موشک‌های بالستیک کشورمان هستند. موشک قیام۲ نیز به مدد استفاده از کلاهک جداشونده، بالچه‌های کنترلی و بهینه‌سازی های انجام گرفته بر روی نسل اول این موشک از لحاظ دقت اصابت تا حد زیادی بهبود یافته است. به شکل دقیق مشخص نیست چه تعداد موشک از هر مدل شلیک شده است اما در تصاویر منتشر شده حداقل شلیک ۴ موشک فاتح ۳۱۳ دیده می‌شود.

سمت راست: موشک قیام۲
سمت چپ: بدنه موشک قیام۲ در نزدیکی عین الاسد پس از جدا شدن کلاهک جنگی


برای سنجش عملکرد و میزان دقت موشک از اصطلاحی به نام CEP یا دایره خطای احتمالی استفاده می‌شود. این فاکتور از طریق تست شلیک این موشک در چندین نوبت تعیین می‌شود. چند فروند موشک از یک مدل به سمت یک هدف ثابت شلیک می‌شوند و میانگین فاصله نقاط اصابت از هدف تعیین شده دایره خطای تقریبی موشک را تعیین میکند.

در فضای عملی نیز برای سنجش میزان دقت موشک‌ها بایستی فاصله نقاط اصابت تا اهداف احتمالی محاسبه شده و میانگین فواصل به عنوان دقت موشک محسوب گردد.

وبسایت TheSaker در بررسی محاسباتی خود بر اساس ۹ محل اصابت موشک‌های ایرانی، دقت، دایره خطا و شعاع انهدامی موشک‌های شلیک شده به پایگاه هوایی عین الاسد را تخمین زده است.

فلش آبی رنگ؛ مسیر پروازی موشک از شرق به غرب

در این محاسبات با توجه به اینکه اطلاعات دقیق و رسمی از اهداف مورد نظر وجود ندارد، بر اساس نقطه برخورد موشک‌ها دو سناریو در نظر گرفته شده است که شامل کمترین و بیشترین فاصله تا اهداف در شعاع انفجار موشک و در نهایت میانگین گیری از داده‌های مورد نظر بوده است.

با توجه به اینکه اکثر اصابت‌ها به سازه‌های نگهداری پهپاد یا مراکز کنترل آنها بوده است، نقطه مرکز سازه به عنوان هدف، و مرکز دایره محل انفجار به عنوان نقطه اصابت موشک در نظر گرفته شده و فاصله این دو مرکز از یکدیگر به عنوان میزان خطای موشک در نظر گرفته می‌شود.

بررسی هر ۹ نقطه اصابت و در نظر گرفتن دو سناریو محتمل و دور، میانگین گیری از فواصل و اعمال فاکتور انحراف استاندارد داده‌هایی را شامل می‌شود که در جدول زیر به طور کامل ذکر شده است:


سخن پایانی

تمامی مطالب ذکر شده و تحلیل ارائه شده بر اساس اطلاعاتی است که تا این لحظه در دسترس قرار دارد. طبیعتا به مانند سیر تکمیل اطلاعات در ۶ هفته اخیر در آینده نزدیک نیز ممکن است این محاسبات با ورود داده‌های جدید دستخوش تغییراتی شود.

با توجه به پنهانکاری شدید مقامات امریکایی در خصوص جزییات حمله انتقامی کشورمان به پایگاه عین الاسد و حتی اجتناب از ارائه آمار رسمی از تلفات نظامیان امریکایی در این حمله، انتظار می‌رود طبق وعده فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران در آینده نزدیک با ارائه اسناد جدید و شاید فیلم‌های ضبط شده توسط پهپادهای شناسایی خودی از محل حادثه به جزییات بیشتر و دقیق‌تری از ابعاد حمله موشکی روز ۸ ژانویه به بزرگترین پایگاه نظامیان ابر قدرت نظامی شماره یک دنیا در خاک عراق دست یابیم.

طبق آمار منتشر شده در جدول فوق موشک‌های بالستیک ایرانی در این عملیات عملکردی فوق العاده و در حد دقت ادعا شده برای بهترین موشک ایرانی یعنی خانواده موشک فاتح با خطای کمتر از ۱۰ متر بر جای گذاشته‌اند.

میانگین خطای ۹ مورد اصابت موشک‌ها بر اساس هر دو سناریوی محتمل و دور عدد ۱۱ متر را نشان میدهد. با اعمال فاکتور انحراف استاندارد به میزان ۸.۵ متر مشخص می‌شود موشک‌ها در بهترین حالت با ۲.۵ متر و در بدترین حالت با ۱۹.۵ متر فاصله به اهداف خود اصابت کرده‌اند.

مقایسه داده‌های دقت موشک با ابعاد یک فروند پهپاد
با کمترین میزان خطای موشک در عملیات عین الاسد حتی میتوان یک پهپاد کوچک را نیز به شکل دقیق هدف قرار داد.

همچنین ۵۰ درصد موشک‌ها در دایره‌ای به شعاع ۷ متر از مرکز اهداف فرود آمده‌اند که تعریف دقیق و علمی مبحث CEP یا دایره خطای احتمالی نیز محسوب میشود.

شعاع انفجاری موشک‌ها نیز میانگین ۲۱ متر را نشان می‌دهد که با توجه به استفاده از موشک‌های کوتاه برد نظیر فاتح ۳۱۳ (به نسبت موشکی نظیر قدر یا سجیل با برد ۲۰۰۰ کیلومتر) و همچنین فاصله حداقل ۴۲۵ کیلومتر برای کرمانشاه (به عنوان یکی از مقرهای شلیک) تا پایگاه هوایی عین الاسد، شعاع انفجاری به دست آمده در حد کاملا مطلوب به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    119 0
    دقت موشکها خیلی خوب بود کاش در مورد پایگاه امریکا در اربیل هم مشرق مطلب بزاره که مورد حمله موشکی قرار گرفت
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      29 1
      اکثر اصابت‌ها به سازه‌های نگهداری پهپاد یا مراکز کنترل آنها بوده است، نقطه مرکز سازه به عنوان هدف، و مرکز دایره محل انفجار به عنوان نقطه اصابت موشک در نظر گرفته شده
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      6 178
      مشرق احمق بی شرف نام آن را به عین الاسد تغییر میدهند پایگاه به معنای "چشمه شیر" است.
    • محمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      22 1
      ۲۳:۳۱ دانشمند عین الاسد عربی کلمه چشم شیر هست نه چشمه شیر ، در ضمن مشرق کاملا درست گفته عین الاسد و چشم شیر هر دو یکیه!!!!
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      3 0
      eyes of lion ؛چشم شیر(جعلی) ؛عین اسد
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      20 2
      جا داشت هرچی موشک تاریخ مصرف گذشته روی سرشون خالی می شد و این پایگاه غیر قابل استفاده می گردید.
    • یک ایرانی آریایی اصیل IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      4 19
      مشرق احمق بی شرف نام آن را به عین الاسد تغییر میدهد پایگاه نام اصلی اش "چشمه شیر" است.
    • بسوزی آریایی ایرانی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      3 0
      آریایی ایرانی !!!! بدجوری تو می سوزی عین الاسد نام پر افتخار تاریخ حماسی ماست
    • BE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      5 0
      درود بر آریایی اصیل با ادب ، اگر چشمه هم بود خشکید
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    122 8
    مرگ بر امریکا
  • CZ ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    66 2
    فکر کن این 7 متر رو هم مجبور بودن بگن، حتی کمتر از این مقدار هست
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    129 5
    یکی از معدود چیزهایی که با جمهوری اسلامی سرش موافقم و فکر میکنم مخالفان جمهوری اسلامی اکثرا حماقت میکنن که باهاش مخالفن، پیشرفت تسلیحات نظامی خصوصا موشک هامونه. بودجه ی نظامی مون هم نسبت به بیشتر کشورها کمتره و مشکلات اقتصادی مون ربطی به هزینه های دفاعی و نظامی مون نداره. دم همه ی کسایی که تو این حوزه فعالیت میکنن گرم
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      15 0
      راستی این رو هم بگم من این رو به عنوان مخالف جمهوری اسلامی گفتم. به نظرم ما ایرانیها چه طرفدار و چه مخالف جمهوری اسلامی باید سر ایران اتحاد داشته باشیم و یک سری مسائل رو باهم قاطی نکنیم خصوصا در عرصه ی نظامی. شاید ما موافقان و مخالفان نظام سر اینکه کجا و چطور باید این قدرت نظامی استفاده بشه اختلاف های شدیدی داشته باشیم ولی دیگه سر اینکه اینها باید تولید بشن یا نه نباید اختلافی باشه. قطعا که باید طراحی و تولید بشن و توان دفاعی و تهاجمی و بازدارندگی کشور رو بالا ببرن. ایران کشوریه که جمهوری اسلامی هم نباشه باز یه تعداد کشور هستن که به خاکش چشم دوختن و ممکنه روزی از سمتشون مورد حمله قرار بگیریم. پس همیشه باید این آمادگی بیشتر و بیشتر بشه و نباید این یه مورد رو دیگه سیاسیش کرد. این یک مسئله ی ملی هست. آمادگی هرچقدر هم بیشتر باشه احتمال جنگ هم کاهش پیدا میکنه و امنیت کشور حفظ میشه. در دنیایی که تکنولوژی و تجهیزات نظامی هم با سرعت در حال پیشرفته ما اگه بخوایم عقب بمونیم و اهمیت زمان رو دست کم بگیریم در آینده خیلی ضربه ها خواهیم خورد از کوتاهی امروزمون. صنایع نظامی ایران و پیشرفتشون برای حفظ ایران حیاتی ان
  • محسن نوروزی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    64 1
    درود بر سربازان وطنم ایران که مایه غرور و عزتند برای هر ایرانی ...اما باید تا میتوانیم در جهت توسعه و پیشرفت کشور اقدام کنیم تا از جهانیان عقب نمانیم ....با امید به انروز ...
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    45 5
    این ها خوب است الان مدتی است fatf بعد از برجام استقلال و امنیت کشور را به خطر انداخته و هر روز باعث نگرانی بیشتری می شود و تن ما را می لرزاند و می رود تا نهایتا تیر خلاص به وحدت ارضی کشور باشد بهتر است سپاه به عنوان حافظ انقلاب و کشور درممانعت این امر فکری بکند اگر از این امر جلوگیری نشود شاید دیگری فرصتی برای شلیک هیچ موشکی فراهم نشود
    • DE ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      5 1
      بخدا که درد دل منو گفتی .نمیدونم مسئولین دلسوز وانقلابی وهمینطور عزیزان سپاهی ووکلای واقعی ملت چرا کاری نمیکنن که دیگه به پیشنهادها وخاستهای شیطانی شیطان بزرگ هرگز حتی درحد یک بحث هم ارزشی قائل نشده وبرای همیشه انقلابو اسلام وایرانو ازین خطرا ت نجات بدن. بقول سردارشهید عزیزدلهامون. که فرمود این جام زهر جان امامو وجان ایرانو وجان اسلامو میگیره .بخدا راضی بمرگم تا راضی بقبول دستورات شیطان بزرگ امثال اف ای تی اف وووووو باشم.خدایا اون روز برامون نیار.امین یارب العالمین
  • علی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    78 4
    هیچ چیز معادل خون سردار شهید نیست حتی حمله به خود کاخ سفید،خونبهای او فقط و فقط نابودی اسرائیل است.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    24 4
    سامورایی وار موشک شلیک کنین.
    • محمد IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      7 2
      چشم حسود کور چشم شیر پاکتی رو زدیم شیر واقعی ما هستیم یعنی ایران ایران مهد شیرانی مثل سردار سلیمانی و اصغر آقا
  • ناراضی وضع موجود IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    15 4
    آقا از پایگاه اربیل چرا هیچ خبری نیست؟
  • مطلع IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    24 3
    دقت فاتح حدود 2 متر است برید حال کنید
  • لک لکستان IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    31 11
    اگه من جای فرمانده این تیم بودم به جای ۱۳ موشک ۱۰۰۰ موشک می زدم کاری میکردم که یک آمریکایی زنده نمونه همه رو به درک می فرستادم خوک های نجس رو
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      32 4
      خوب دقیقا به همین دلیل تو نباید باشی 1000 تا موشک برای یک پایگاه ؟
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      4 6
      حالا ن ۱۳ تای اونا ن هزار تای شما باید ۳۰ موشک بهش میزدند . کم کاری کردن متاسفم متاسفم متاسفم
  • محمد حسین IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    8 3
    با سلام و عرض خسته نباشید طبق گفته شما ۱۳ موشک شلیک و ۲ تای آن مشکل فنی پیدا کردن و ۱۱ نقطه را مشخص کرده اید در عین السد پس پایگاه اربیل چی هیچ موشکی نخورده لطفا اصلاح کنید
    • محمد حسین IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      0 0
      در ادامه صحبت هایم باید بگم که من دوباره فیلم سرادر حاجی زاده رو دیدم و گفتند (تمام موشک ها یه هدف خورده و جالبه که یک تیر هم اونها شلیک نکردند) پس مقاله مشکل داره و جای گفته نشده دو موشک نقض فنی کرده
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    21 2
    سرداران مسئولان و... قاره پیما.. افزایش دقت و کیفیت و افزایش تعداد کوتاه و میان بردها. افزایش سرعت و مانور جهت مقابله با پدافندهای غربی و عبری. فلاخن داوود. ختس ۳. تاد و پک ۳. و استاندارد و سامانه ایجیکس. کیفیت و شعاع تخریب. یا سرجنگی نفوذگر. و کمیت و برد موشکها را بالا ببرید‌. کارهای سخت در پیش دارید. یاعلی
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      0 0
      کروز هایپر سونیک را از قلم انداختید
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    8 0
    آن چیز که بدون خطا مورد اصابت قرار گرفت هیمنه پوشالین آمریکا بود. حیثیت آمریکا لگد مال شد. خاک پای همه سپاهیان و بویژه هوا فضا و نیروی قدس هستم.
  • ایرانی IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    3 0
    سلام آفرین بر جسارت وغیرت ایرانی وآفرین بر اقتدار نیروهای سپاه ایران که با درخواست مردم حمله را عملی کردند
  • DE ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    3 1
    این بچه های هوافضای عزیز توقع آدمو یه جوری بالا بردن که الآن من شاکیم چرا سه چهار متر خطا دارن اینا؟!
  • تاج IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    4 19
    مملکتو سیل و زلزله و بی تدبیری و گرانی و کرونا و تورم و رشد منفی اقتصاد ووووو با خودش برده هرروز از ده تا موشک پرانی تیتر میزنی جمع کن بابا. میدونم غیر قابل انتشاره الکی خوش ها
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      2 3
      رای و طرزفکر امثال تو باعث دولتی شد که این مشکلات برای مملکت پیش بیاد. بیکفایتی دولت اصلاحات رو نباید به پای تمام مجموعه کشور نوشت. هرکی وظیفه خودشو ونجام میده.
  • یک جانباز IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 1
    چون خود ترامپ هم تا کنون از پایگاه اربیل صحبتی نکرده ممکن است تلفات زیادی داده باشد و حتما ایران از کشته های هر دو پایگاه فیلم دارد و سردار گذاشته برای انتخابات ترامپ که میتواند آن یکصد و پنجاه میلیارد دلارطلبکاری ما را که به دولت فشل ندادند با نمایش فیلم ترامپ التماس کنان آنرا بدهد و اگر ندهد دیگر روی ریاست جمهوری را نخواهد دید
  • حسين DE ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    2 2
    روزگارى شيخ سياسى (يعنى سياستمدار)كه بعدها به شيخ مغروق ملقب شد ميگفت دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك،البته آنزمان ايشان فكر ميكردند كه در كره مريخ زندگى ميكنند نه در منطقه خاورميانه .
  • محسن IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    10 1
    زنده باد ایران و ایرانی مرگ بر آمریکا واقعا دمتون گرم و خسته نباشید دلاور مردان
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    9 1
    جالبه همه شون هم ضربه مغزی شدن . مثلا یک نفرشون ناخنش نشکسته یا مثلا دست و پاش . همه ضربه مغزی شدن !.
    • حسين DE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      2 0
      البته تعداد كمى هم ضربه فنى شدند.
  • محمد انور مجاور IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    9 1
    احسن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
  • آریایی اصیل IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    2 11
    مشرق احمق بی شرف نام آن را به عین الاسد تغییر میدهد پایگاه نامش "چشمه شیر" است.
    • حسين DE ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      2 0
      آقا ويا خانم محترم "آريائى اصيل" ميتونستى محترمانه و مودبانه نظرت را بگى.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    3 5
    یعنی کل انتقام سختتون ۱۰ تا موشک بود و به اندازه فتوحات هیتلر در جنگ جهانی اول و دوم دربارش حرف زدین بعد زورتون به کنترل بازار مرغ و گوشت و میوه و ماسک و مواد ضد عفونی کننده تو یه بیماری نمیرسه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 1
    حیف که با این همه کار فنی و بودجه و کار شناسایی، با یک کلاهک ضعیف همه به باد میره. به عکس دقت کنید اگر قدرت انفجار قویتر بود تمام ۵ سوله یکجا نابود میشد و نه یه سوله. تو که زحمت میکشی ۵ تا سوله رو باهم نابود کن.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    3 2
    مردم نابود شدن تو هنوز تو فکر موشک بازی هستی؟
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    1 3
    بزودی ۱۲ پایگاه هوایی ایران پایگاه آمریکا خواهد شد .
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    0 2
    دوستانی که در مرحله کرونا، گیم آور نشدند، مرحله بعدی حمله ملخهاست. فعلا برای ساختن آینده، دست‌هایتان را مرتب بشورید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس