چهره های مردمی سال 98

میرباقری:رسانه ملی از سال گذشته توسط آقای زین‌العابدین مدیر شبکه یک، سایر مدیران و علی ضیا این اقدام را شروع کرد. امسال حرکت بهتری را جلو می‌برد.

 سرویس فرهنگ و هنر مشرق- شب گذشته چهره های مردمی سال 97 طی مراسمی به همت برنامه «فرمول یک» با حضور مسئولان تقدیر شدند و طرح انتخاب چهره مردمی سال 98 کلید خورد؛ چهره هایی که تندیس سردار سلیمانی را دریافت خواهند کرد.

مراسم معرفی چهره‌های مردمی سال ۹۸ شب گذشته شنبه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور سیدعلی ضیا مجری و تهیه کننده «فرمول یک»، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، مرتضی میرباقری معاون سیما، سعید اوحدی دبیر شورای سیاست گذاری و هماهنگی انتخاب چهره مردمی سال، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، مجید زین العابدین مدیر شبکه یک، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، حجت الاسلام ارزانی مشاور وزیر ارشاد، مهراله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا شفیعی، جواد قارایی، سپند امیرسلیمانی و اهالی رسانه با اجرای مرتضی حیدری در سالن شقایق برگزار شد.

میرباقری در این مراسم درباره طرح انتخاب چهره مردمی اظهار کرد: رسانه ملی از سال گذشته توسط آقای زین‌العابدین مدیر شبکه یک، سایر مدیران و علی ضیا این اقدام را شروع کرد. امسال حرکت بهتری را جلو می‌برد و امیدواریم به عنوان یک حرکت بزرگ و مردمی آنطور که رهبر انقلاب مد نظرشان بود بروز و ظهور داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم رسانه ملی تمام ظرفیت خود را به صحنه بیاورد و تمام ابعاد این حرکت را تقویت کنیم، تاکید کرد: باید بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. نقش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه بسیار مهم است. در کنار انواع سرمایه‌های شناخته شده‌ای که در جهان داریم مثل سرمایه نیروی انسانی، سرمایه‌های طبیعی و اقتصادی، دانشمندان روی سرمایه‌های اجتماعی هم تاکید کرده‌اند که می‌تواند سرمایه‌های دیگر را در کنار هم قرار داده و حتی به آن‌ها ضریب دهد. رضایت، مشارکت، اعتماد و... از شاخص‌های سرمایه اجتماعی است.

بیشتر بخوانید:

روی نیمکت ذخیره نظام هستم/ سابقه اصلاح‌طلبان در سانسور و فیلتر کردن صدای مخالف از اصولگراها بدتر است/ آقای روحانی در برابر انتقاد بسیار عصبانی می‌شوند/ فضای مجازی آمده تا انقلاب اسلامی را نجات بدهد/ مستند انتخاباتی کروبی با مساعدت رهبری پخش شد

سرمایه هایی که از تبلیغ امتناع دارند اما وظیفه داریم معرفی شان کنیم

معاون سیما با ابراز امیدواری که این حرکت امسال و سال‌های آینده بالنده‌تر شود، یادآور شد: رسانه ملی بنا دارد زمینه های ظهور و بروز سرمایه عظیم اجتماعی موجود در کشور را فراهم کند. این سرمایه‌ها به شدت امتناع دارند که کارشان تبلیغ شود، ولی وظیفه ماست که آن‌ها را معرفی کنیم.

به علی ضیا کمک کنیم این حرکت را به مقصود برساند

میرباقری در پایان سخنانش گفت: یکی از مزایای طرح معرفی چهره مردمی تقویت سرمایه‌های اجتماعی خرد است و بر همین اساس باید مورد توجه قرار گیرند. این وظیفه حاکمیت بوده که برای انجام وظایف بنیادین خودش به این امر بیش از پیش توجه کند و زمین شکوفایی این حرکت عظیم را فراهم کند. پرچم این حرکت به دست علی ضیا افتاده و باید کمک کنیم تا این حرکت را به مقصود برساند. ما افتخار می‌کنیم چنین مسئولیتی را برعهده داریم و دست تمامی کسانی را که در این زمینه یاری‌مان می‌کنند می‌فشاریم.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دیگر مهمان حاضر در این مراسم در ادامه گفت: خدا را سپاس می‌گویم که در جمع چهره‌های مردمی هستم؛ چرا که نفس کشیدن بین انسان‌های نیکوکار توفیق می‌خواهد و از این بابت خدا را شاکرم.

کار ارزشمند «فرمول یک» برای همبستگی ملی و رواج خوبی ها

وی افزود: نخستین سوال این بوده که آیا انتخاب چهره مردمی درست بوده و ارزشمند است؟ جواب به این سوال مثبت بوده و بنده بر این باورم که این کار یک ضرورت است و نظام آموزشی و جامعه ما به این کار نیازمند بوده و از آن نیرو می‌گیرد. برای همبستگی ملی و رواج خوبی‌ها این کار ارزشمندی است.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فراگیرترین رفتار آدم‌ها یادگیری است، اظهار کرد: همچنان‌که تنفس حیات این جهانی ما را مهیا می‌کند، حیات اجتماعی و فکری و معنوی، شخصیت و هویت ما به جریان یادگیری وابسته است. تمدن و فرهنگ و هر آنچه اکنون می‌بینیم محصول یادگیری است. آدم‌ها را به تناسب یادگیری خود می‌توان دسته‌بندی کرد. همه تحولات جامعه مرهون یادگیری است.

وی با بیان اینکه ما آن‌گونه عمل می‌کنیم که آموخته‌ایم، افزود: یکی از مهم‌ترین انواع یادگیری از طریق مشاهده است که ما انتخاب می‌کنیم به چه چیز نگاه کنیم و از چه کسانی بیاموزیم. اسلام به این موضوع در چهره الگوها می‌توان میزان یادگیری را در نظر گرفت، بسیار پرداخت شده است. امروز ولادت حضرت فاطمه(س) است که الگویی حقیقی است که ما از او می‌آموزیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برگزاری چنین مراسمی نیاز جامعه است. با چنین مراسمی عرصه تربیت را تقویت می‌کنیم و به انسان‌ها مجالی برای یادگیری بیشتر می‌آموزیم. الگوها می‌توانند دل‌ها را به هم نزدیک کنند. سردار شهید سلیمانی نیز یک الگوی بی‌نظیر بود که شهادتش شور عجیبی ایجاد کرد که برای آن تمام ایران قیام کرد. الگوها نقش مهمی در حیات اجتماعی ما دارند و این کار نقش مهمی در جامعه ما دارد. جامعه ما خوب یاد گرفته که مطالبه‌گر باشد اما ای کاش کنار این موضوع روح مسئولیت‌پذیری نیز آموزش داده می‌شد. آنچه باقی می‌ماند عمل نیکوست که در چهره‌های مردمی وجود دارد و من با افتخار دست این دوستان را می‌فشارم و می‌بوسم.

آرزوی سلامتی برای چهره مردمی برتر سال 97 که در بستر بیماری است

در این مراسم سعید اوحدی دبیر شورای سیاستگذاری و هماهنگی نیز در سخنانی اظهار کرد: دیدن چهره‌های مردمی سال گذشته مجدد خاطره‌های خوب سال گذشته را زنده کرد. البته متاسفانه امروز شنیدم خانم کلباسی بیمار شدند و ما از ملاقات‌شان محروم شدیم. ان‌شالله سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام درباره شاخص شایسته‌ترین مردم فرموند" شایسته‌ترین افراد انسان‌هایی هستند که از ظرفیت وجودی خود در جهت رشد و تعالی انسان‌های دیگر استفاده می‌کنند". چهره‌های مردمی سال افرادی از همین گروه هستند که در جامعه ما ناشناخته بودند و نمی‌خواستند شناخته شوند. این کار ارزشمندی است که توسط برنامه فرمول یک انجام شده و شایسته تقدیر است.

اوحدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری برای معرفی خادمان مردمی تاکید کرد: همچنین رهبر انقلاب هم از صداوسیما درخواست داشتند تا چهره‌های ‌خادم مردم را به مردم بشناسند و معرفی چهره‌های مردمی سال نیز در همین راستا انجام شده است. یک جامعه نمی‌تواند ادعای فرهنگ کند، مگر آن‌که فرهنگ خود را در جامعه حاکم کرده باشد. یکی از اهداف اصلی چهره مردمی سال معرفی الگوهایی بود که خودشان به ساختن جامعه و حاکم کردن فرهنگ در جامعه پرداخته بودند.

تندیسی از سردار سلیمانی در دستان چهره های مردمی سال 98

وی افزود: همه مسئولان درخواست داشتند تا چهره مردمی سال به صورت ملی برگزار شود. همچنین این درخواست مطرح است که معرفی چهره مردمی پایان راه نباشد، بلکه آغاز راه باشد. همچنین همه می‌دانند که شهید سردار سلیمانی نیز الگو واقعی و چهره مردمی بوده و از این جهت تندیس چهره مردمی سال قرار است تندیسی از سردار سلیمانی باشد.

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ابتدا ۱۲۰۰ چهره برای این طرح به ما معرفی شدند که از این میزان بالای ۳۴۰ چهره به سازمان معرفی شده و بر اساس معیارهای موجود به ۱۰ چهره می‌رسیم که از بین آنها رای‌گیری شده و مردم چهره مردمی سال را معرفی می‌کنند. امیدوارم با برگزاری موفق طرح چهره مردمی سال در ایران بتوانیم در آینده نزدیک این طرح را در کشورهای فارسی‌زبان نیز برگزار کنیم. امیدوارم این اتفاق زمینه‌ای برای فتح تمدن اسلامی در چله دوم انقلاب باشد. همچنین امیدواریم رویکرد ما در سال ۱۴۰۰ طوری باشد که بتوانیم چهره مردمی جهانی را انتخاب کنیم.

کشور ما کشور قهرمانان است

مومنی شریف رییس حوزه هنری نیز در سخنانی تصریح کرد: در حالی که خبرهای بد زودتر می‌پیچد و مورد توجه قرار می‌گیرد، به صداوسیما و برنامه «فرمول یک» که بنا را بر این گذاشتند که خوب‌ها و قهرمانان را معرفی کنند تبریک می گویم. کشور ما کشور قهرمانان است که در معرفی آنها غفلت کرده‌ایم. سردار سلیمانی با شهادتش دنیایی را تکان داد. بنابراین معرفی قهرمانان کار بسیار شایسته ای است.

مومنی شریف تصریح کرد: مردم ما نیاز دارند که آدم‌های خوب و فداکار به آن‌ها معرفی شوند چون حالشان خوب می‌شود. 

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما نیز در ادامه این مراسم گفت: طرح انتخاب چهره های مردمی سال گذشته به واسطه گروه اجتماعی شبکه یک، برنامه فرمول یک و اجرای سیدعلی ضیا آغاز شد و طی آن با افرادی که گمنام بودند اما سرشار از انسان دوستی تقوا و خصایص نیک بودند آشنا شدیم. آنها بدون اینکه اراده ای برای دیده شدن داشته باشند خدا تمشیت کرد و از قاب تلویزیون دیده شدند.افراد گمنامی که نمی خواهند شناخته شوند

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما نیز در ادامه این مراسم گفت: طرح انتخاب چهره های مردمی سال گذشته به واسطه گروه اجتماعی شبکه یک، برنامه فرمول یک و اجرای سیدعلی ضیا آغاز شد و طی آن با افرادی که گمنام بودند اما سرشار از انسان دوستی تقوا و خصایص نیک بودند آشنا شدیم. آنها بدون اینکه اراده ای برای دیده شدن داشته باشند خدا تمشیت کرد و از قاب تلویزیون دیده شدند.

وی ادامه داد: وقتی سوابق و کارهای این عزیزان را نگاه می کردم احساس کوچکی می کردم که چطور در گمنامی قصد خدمت کرده بودند. آثار اقدامات آنها ساری و جاری است. خوشبختانه این اقدام به ثمر رسید و توانستیم با همت دوستان گروه اجتماعی فرمول یک و مجری توانمند آقای سیدعلی ضیا این کار کلید بزنیم خوشحالیم امسال این طرح در ابعاد برجسته تری شکل پیدا کرده است و به اذن الله آن را افتتاح می کنیم.

من کارگر خدام؛ نوکر مردمم

همچنین علی ضیا نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: خیلی خوشحالم در خدمت ۴۰ چهره برگزیده سال هستم و امیدوارم خدا عزت دهد تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم. بارها گفتم و بازهم می‌گویم: من کارگر خدام؛ نوکر مردم.در این مراسم همچنین از چهره های برتر مردمی سال گذشته همچون یوسف اصلانی، عصمت احمدیان، طناز بحری، نورالدین توسلی، حاج کاظم کبیر، مجتبی محمدی و ... تقدیر شد.اجرای استندآپ کمدی توسط مجید افشاری و اجرای قطعات موسیقی توسط امیر تاجیک از دیگر بخش های این مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس