سوریه

پاکسازی جاده بین‌المللی حلب (پایتخت اقتصادی سوریه) به دست نیروهای مقاومت سوریه از اشغال هفت‌ساله تروریست‌ها٬ تاثیر بسزایی در ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور دارد.

به گزارش مشرق، روز گذشته (جمعه ۱۴ فوریه ۲۰۲۰) پس از اینکه یگان‌های ارتش عربی سوریه جاده بین‌المللی حلب را به طور کامل از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند؛ قلب همه سوری‌ها و به ویژه اهالی این استان و بازرگانان و صنعتگران این استان آکنده از شادی شد.

از نظر اقتصادی٬ جاده بین‌المللی حلب٬ یک شریان مهم و حیاتی برای متصل کردن این استان به سایر استان‌های سوریه به منظور مبادله کالا و تجارت ترانزیت و نیز انتقال مسافران به شهرهای سوریه به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

ترکیه درصدد اعزام نیروهای ویژه نظامی به ادلب سوریه

فیلم/ درگیری لفظی افسران ارتش سوریه و آمریکا

روسیه ادعای ترکیه درباره تلفات ارتش سوریه در ادلب را رد کرد

خبرگزاری رسمی سوریه درباره آثار مثبت و بازتاب‌های اقتصادی این دستاورد و تامین امنیت جاده بین‌المللی حلب با چندتن از دانشگاهیان و بازرگانان و صنعتگران این استان گفتگو کرد. در همین راستا دکتر حسن حزوری استاد دانشکده اقتصاد در دانشگاه حلب تصریح کرد که بازگشایی این جاده بازتاب‌های مثبت قابل توجهی بر اقتصاد سوریه از نظر تجارت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل دارد. حلب در واقع پایتخت اقتصادی سوریه به شمار می‌رود و بازگشایی جاده بین‌المللی آن به تسریع در روند چرخش چرخه اقتصادی کشور و تامین مواد اولیه و رساندن تولیدات به دست شهروندان کمک زیادی می‌کند.

در همین راستا دکتر «رائد حاج سلیمان» استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل در دانشگاه حلب نیز به نوبه خود اظهار داشت که بازگشایی جاده بین‌المللی حلب که به همت قهرمانان ارتش عربی سوریه به انجام رسید٬ هزینه‌های اقتصادی حمل و نقل کالاها از حلب به سایر مناطق را کاهش داده و علاوه بر کوتاه کردن مسافت به این منظور٬ صادرات داخلی و خارجی را نیز برای این استان احیا می‌کند.

«مصباح موصللی» صنعتگر سوری نیز خاطرنشان کرد که بازگشایی جاده مذکور در تسهیل صادرات وکاهش هزینه‌های حمل و نقل تاثیر بسزایی داشته و مشکل بازرگانان را در انتقال کالاها با مسافتی طولانی حل می‌کند.

«حسان المصری» کارشناس اقتصادی سوری نیز در زمینه آزادسازی کامل جاده بین‌المللی حلب اظهار داشت که این امر موجب کنترل نرخ ارز و بهبود ارزش لیره سوریه و نیز تسهیل فعالیت‌های تجاری داخلی و کنترل فعالیت های تجاری زمینی خارجی می‌شود.

 جاده بین‌المللی حلب که این استان را به دمشق٬ پایتخت سوریه وصل می‌کند٬ از جهات زیادی دارای اهمیت بوده و همه برای بازگشایی آن پس از چند سال تلاش کردند.

این جاده همچنین طولانی‌ترین راه سوریه به مسافت ۴۳۲ کیلومتر بوده و به عنوان جاده اصلی واردات و صادرات حلب و نیز کشور سوریه به شمار می‌آید که مهم‌ترین شهرهای سوریه را به یکدیگر متصل می‌کند؛ از حلب که پایتخت اقتصادی سوریه است تا حماه و حمص و سپس دمشق و درعا و بعد از آن به مرزهای این کشور با اردن می‌رسد.

«خورشید علیکا» محقق امور اقتصادی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که بازگشایی جاده بین‌المللی حلب٬ مسافت این استان را با دمشق حدود ۱۷۵ کیلومتر کاهش می‌دهد و به دنبال آن٬ فعالیت‌های تجاری این استان در ابعاد گسترده‌تری با همه شهرهای سوریه از سر گرفته می‌شود. همچنین تامین امنیت این جاده تاثیر بسزایی در روند بازسازی و سرمایه‌گذاری به عنوان دو رکن اصلی برای ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور خواهد گذاشت.

وی در همین راستا ادامه داد که بازگشایی این جاده همچنین میزان تعامل تجاری میان سوریه و اردن به ویژه از گذرگاه مرزی آن را افزایش می‌دهد. بعد از این صادرات سوریه می‌تواند با تردد ترانزیت و با حجم بیشتر و هزینه کمتر نسبت به حمل و نقل هوایی و دریایی به بازارهای مصر برسد.

این جاده همچنین از اهمیت راهبردی بالایی برای طرف‌های درگیر در بحران سوریه برخوردار است. ارتش سوریه کنترل بر این جاده را هدف مهمی برای خود می‌داند و گروه‌های مخالف سوری تحت حمایت ترکیه از این جاده برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه در شمال این کشور استفاده می‌کردند. این جاده از طولانی‌ترین جاده‌های سوریه است. کنترل مجدد این جاده بین‌المللی به معنای محرومیت مخالفان سوری از یک منطقه مستحکم به عنوان محل اجرای عملیات علیه ارتش سوریه است.

جاده بین‌المللی حلب به حسکه در شمال سوریه در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ بعد از تسلط کامل ارتش این کشور بر آن و استقرار واحدهای نظامی در طول مسیر برای رفت و آمد انواع خودروهای باری و مسافری بازگشایی شده بود که روز گذشته یگان‌های ارتش سوریه این جاده را به طور کامل از لوث وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کردند.

خبرنگار سانا گزارش داد که ارتش سوریه پس از برقراری امنیت در ضلع شرقی این جاده٬ دیروز توانست پس از نابود کردن آخرین گروه‌های تروریستی باقی‌مانده در این منطقه٬ امنیت را به دو طرف این جاده و به ویژه منطقه باقی مانده در نزدیکی دروازه غربی حلب بازگرداند.

بر اساس این گزارش٬ یگان‌های ارتش سوریه پس از هدف قرار دادن تروریست‌های النصره و سایر گروه‌های تروریستی هم‌پیمان آنها در روستای « اروم الصغری» در غرب جاده بین‌المللی حلب٬ این روستا را نیز آزاد کردند و به عملیات خود ضد تروریست‌ها در «اروم الکبری» و اطراف آن در حومه غربی این شهر ادامه دادند.

یگان‌های ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود پس از حمله به تروریست‌ها در منطقه "راشدین ۴" و بیرون راندن آنها از این منطقه، تونل‌های زیر زمینی و تاسیساتی را که مورد استفاده تروریست‌ها قرار می‌گرفت ، کشف و منهدم کردند.

استان ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد و نیروهای سوری در ماه‌های اخیر بیش از ۶۰۰ کیلومتر از جنوب آن را آزاد کرده‌اند و اکنون در نزدیک ادلب مرکز این استان مستقر هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس