رونمایی از تقریظ کتاب آن مرد با باران می‌آید

در متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب آن مرد با باران می آید آمده: به گمان من همه‌ی جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله.

به گزارش مشرق، سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی ویژه رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» نوشته وجیهه سامانی برگزار شد.

همچنین در آستانه فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، امروز در سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر رمان «آن مرد با باران می‌آید» اثر وجیهه سامانی منتشر شد.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب به این شرح است:

«بسمه تعالی

بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ی جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله.

مرداد ۹۸»

رمان «آن مرد با باران می‌آید» به‌تازگی توسط نشر کتابستان معرفت منتشر شده و به داستان زندگی خانواده‌ای از طبقه متوسط می‌پردازد که در مقطع تاریخی هفدهم شهریور تا بیست‌وششم دی‌ماه ۱۳۵۷ درگیر مبارزات علیه رژیم ستمشاهی شده‌اند.

ایمان عطارزاده: تقریظ‌های رهبری بر آثار ادبی منتشر می‌شوند

«ایمان عطارزاده» رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک ایام ۲۲ بهمن اظهار داشت: سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را امروز با هدف معرفی کتاب و کتابخوانی برگزار می‌کنیم.

وی گفت: تقریظ بیش از ۱۰۰ کتاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان از اهتمام ایشان به مقوله کتاب و کتابخوانی است. یکی از اهداف انتشار تقریظ‌های رهبری بر کتاب‌ها، علاوه بر توسعه فرهنگ کتابخوانی و معرفی این آثار در جامعه، زنده نگه‌داشتن ادبیات و داشته‌های عظیم معنوی ملت بزرگ ایران است.

رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای تصریح کرد: تاکنون هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات مقاومت برگزار شده و ۵۵ تقریظ رهبری منتشر شده است که علاوه بر کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس، برنامه‌هایی تحت عنوان پاسداشت هنر و انقلاب را برگزار می‌کنیم که امروز سومین جلسه آن است و تلاش خواهیم کرد تمام تقریظ‌های ایشان را منتشر کنیم.

عطارزاده درخصوص کتاب «آن مرد با باران می‌آید» گفت: این کتاب برای بازه سنی نوجوانان نگارش شده که بخش مبارزات ملت ایران علیه حکومت ستم شاهی را در قالب رمانی جذاب به نگارش در آورده است. این کتاب ابتدا توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده بود که سپس به انتشارات کتابستان معرفت سپرده شد و هفتمین چاپ آن به بازار آمده است.

در ادامه این مراسم نمایشنامه‌ای اقتباسی از کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اجرا شد.

وجیهه سامانی: علاقه رهبر معظم انقلاب اسلامی به کتاب برای ما نویسندگان قوت قلب است

«وجیهه سامانی» نویسنده کتاب «آن مرد با باران آمد» در مراسم رونمایی تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این اثر ادبی در سخنانی با بیان اینکه علاقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به کتاب و کتابخوانی برای ما نویسندگان قوت قلبی است، اظهار داشت: سال ۸۹ بود که فراخوان سومین دوره داستان انقلاب حوزه هنری جرقه‌ای شد تا فکر کنم که برای این انقلاب چه کرده‌ام؟ انقلابی که احیای کرامت نفس را برای ما زنان به‌وجود آورد. انقلابی که به ما زنان به‌عنوان اشرف مخلوقات نگاه می‌کرد و جسارت اندیشیدن و نوشتن به ما داد، اما زیر سایه جنگی طولانی حقش بیان نشده بود لذا دست به قلم شدم تا سهم خودم را ادا کنم.

وی گفت: داستان نوجوان را انتخاب کردم چراکه نوجوانان زیادی را می‌دیدم که تصویری از انقلاب نداشتند لذا بالغ بر 9 ماه زمان صرف تحقیقات میدانی کردم؛ چیزی دوبرابر زمان نگارش کتاب کردم. بعد از اینکه کتاب من در این جشنواره انتخاب شد مرحوم امیرحسین فردی تماس گرفتند و گفتند به رغم بیماری، یک‌شبه کتاب شما را خوانده‌ام.

نویسنده کتاب «آن مرد با باران آمد» تصریح کرد: شبی که استادم امیرحسین فردی کتاب من را خواند و خبر آن را به من داد از شدت شعف احساس می‌کردم مزد زحمات‌ام را گرفته‌ام. حالا امروز با تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی حسی دارم که بیان آن از توان کلمات به‌دور است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری: باورپذیری «آن مرد با باران می‌آید» بخاطر میناکاری قصه است/ از نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در انقلاب غفلت شده بود

حجت‌الاسلام «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» امام جمعه موقت تهران در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» با بیان اینکه نوجوانان و جوانان مخاطبان این کتاب هستند، اظهار داشت: شخصاً از خانم سامانی تشکر می‌کنم چراکه خواندن این کتاب ما را وارد حال و هوای خاطرات مدرسه کرد.

وی تحرک و طهارت را ویژگی نوجوانی دوران رژیم ستمشاهی دانست و گفت: این رمان و قلم روان، کتاب قصه‌ی واقعی از نسل ما در سال‌های ۵۶ و ۵۷ و جلسات مخفیانه، شعارنویسی‌ها و کیف کردن از تعطیلی مدرسه و دلشوره پدران و مادران است.

امام جمعه موقت تهران افزود: آن روزها نسل ما خیلی زود بزرگ می‌شد و نویسنده در این کتاب خوب این مسئله را ارائه کرده است. سعادت‌مندی نسل ما این بود که شاهد بیداری ایرانی بود که احساس و تعلق خاطر دینی و حال و هوای انقلابی در کنار شخصیت امام (ره) داشت.

حاج‌علی‌اکبری ضمن تشکر مجدد از نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» ادامه داد: تشکر من بخاطر این است که نویسنده در این کتاب به سمت موضوع نقش آفرینی دانش آموزان در انقلاب اسلامی رفته است. موضوعی که در گذشته خوب تبیین نشده بود و آن را برجسته‌سازی کرده است. کتاب «از اینجا شروع می‌شود» کتاب مناسبی است که در گذشته در این زمینه چاپ شده بود.

وی گفت: جریان دانش آموزی از دهه ۲۰ با شهید نواب صفوی فعالیت داشته‌اند، این جریان دانش آموزی در دهه ۳۰ و ۴۰ ادامه داشت و در دهه ۵۰ به اوج می‌رسد و با گروه ابوذر نهاوند ادامه پیدا می‌کند. بعد از ۱۷ شهریور فضای سنگینی حاکم شد تا اینکه مدارس باز شد و دوباره حضور جامعه دانش‌آموزی انقلاب را حرکت مضاعف داد. هرجا دبیرستانی‌ها آمدند کار متفاوت دنبال شد؛ بچه‌ها بخاطر روح آزاد، بی تعلق بودن و تحوگرا دارند و بهمن دلیل آن‌ها کارها را متفاوت پیش می‌برند.

امام جمعه موقت تهران درخصوص ویژگی‌های کتاب «آن مرد با باران می‌آید» گفت: واقعا این اثر کتاب خوب و خواندنی است و ویژگی‌های داستان را در کوتاهی و اختصار و پردازش شخصیت‌ها را انجام داده است. در یک رمان زیبا محقق‌گری خوب انجام شده و وقایع از قلم نیفتاده است که بسیار جذاب و خوب و به انداز است. بعلاوه میناکاری‌هایی که در قصه انجام شده، قصه را باورپذیر کرده است و دست خیال خواننده را بازگذاشته است که برجذابیت موضوع افزوده است. این کتاب خانواده‌محور، مدرسه‌محور و مسجدمحور است که خیلی جذاب است. کنار هم بودن جریان دانش آموزی و دانشجویی در این کتاب خوب ارائه شده است.

حاج‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: طلایه‌داری روحانیت، جریان دین و محرم خیلی خوب، واقعی و دقیق در این کتاب آمده است. شیطنت‌ها و سربه‌هوایی بودن جوانانه کتاب را واقعی‌تر کرده و نشان می‌دهد جوانان نقطه پیش رو انقلاب بودند.

در ادامه این مراسم تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» رونمایی شد و نسخه اصلی آن توسط حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری به وجیهه سامانی نویسنده کتاب اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس