چادر نانو

نمایشگاه محصولات نانو در فرهنگسرای رسانه افتتاح شد؛ این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ بهمن در این مرکز برقرار است.

به گزارش مشرق، نشست خبری و رونمایی از نمایشگاه محصولات حجاب و عفاف با فناوری نانو با حضور مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، مدیران شرکت نانو بنیتا و اهالی رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مرضیه شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس صحبت کرد و گفت: به عنوان دبیر کارگروه مد و لباس می‌گویم درست است که چادر عربی وارد کشور ما شده است اما ما چادر ایرانی هم داریم که از قدیم در ایران وجود داشته و بر سر زنان بوده است و البته چادرهای ساده رنگی نیز داشتیم که زنان ما از آن استفاده می‌کردند. باید بگویم که تولید پارچه چادر سیاه از کشورهای خارجی بوده است اما چادرهای سفید و رنگی در داخل تولید می‌شده است. با این حال باید اشاره کنم که چند سالی است چادر شهرکرد، چادر سیاه رنگ نیز تولید می‌کند و باعث افتخار است که تولید ملی داریم.

در ادامه برنامه سرکار خانم قاضی نماینده اتحادیه پوشاک صحبت کرد و گفت: اگر اشتباه نکنم، عمدتا تولید پارچه چادرهای ما در کشور ژاپن بوده است و همیشه به مزاح مطرح می‌شده است که چگونه چادر در ایران استفاده اما پارچه آن در ژاپن تولید می‌شود. در رابطه با موجودیت آن نیز باید بگویم همان‌طور که اشاره شد چادر ایرانی از قدیم بوده و با سبک و سیاق خود در هر دوره استفاده می‌شده است که البته از نظر بنده بهترین نوع آن همان چادرهای ساده است. عصر امروز می‌طلبد که چادر با مدل‌های جدیدی عرضه شود و پاسخگوی متقاضیان خاص خود باشد.

شفاپور در مورد استفاده از چادر نانو گفت: بسیار خرسند هستم که قرار است چنین مراسم رونمایی در این جا برگزار شود چرا که خود من به عنوان کسی که از چادر استفاده می‌کنم همیشه با این چالش روبه‌رو بودم که به دلیل شستشوی زیاد آن رنگ خود را از دست می‌داد. جالب است بدانید یکی از ایراداتی که همسرم از من می‌گرفت این بود که مصرف پودر لباسشویی تا چه اندازه بالا است. اکنون که این خبر را شنیدم بسیار خوش‌حال شدم و تصمیم گرفتم که در این مراسم حضور داشته باشم. اگر این اتفاق برای چادر رخ داده باشد و کمک کند که از بروز لکه‌ها جلوگیری شود اتفاق بسیار عالی رخ داده است و باید به این سمت حرکت کنیم که این تکنیک را در سایر ملزوت لباس نیز استفاده کنیم.

قاضی تاکید کرد: باید از بنیان‌گذار این صنعت یعنی آقای قاضی‌پور تشکر کنم چرا که این پدیده بسیار ارزشمند است و از هر لحاظ تاثیرگذار و حائز اهمیت است. بنده از طرف حجت‌الاسلام شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در خدمت شما هستم و از همین جا اعلام می‌کنم که اتحادیه در این زمینه آماده هرگونه همکاری با صنعتگن و تولیدکنندگان دارد.

شفاپور تاکید کرد: یکی از اهداف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حمایت و دفاع از آثاری است که طراحان ما انجام می‌دهند و قرار بر این است که آثار آنان به تولیدکنندگان عرضه شود. با توجه به آثاری که به دبیرخانه ما برای جشنواره مد و لباس ملی فجر رسیده است خیلی‌ خوش‌حال هستم که بگویم کیفیت آثاری که به دست ما رسیده است بسیار بالا است. به خصوص در زمینه حجاب و ملزومات آن یعنی روسری. بنابراین تنوع بسیار خوبی داریم که در جشنواره رونمایی خواهد شد. اینها از افتخاراتی است که طراحان ما رقم زدند. به هر حال به سمت این پیش می‌رویم که بتوانیم چادر ایرانی را رونق ببخشیم و به عنوان یکی از المان‌های برتر به سایر کشورها عرضه کنیم. موفقیت ما در این است که از طریق فرهنگ به ویژه فرهنگ مد و لباس به سایر کشورها ورود پیدا کنیم. اکنون به این سمت حرکت می‌کنیم که لباس اقوام را به عنوان رنگین‌کمانی از البسه ایرانی به کشورهای دیگر عرضه کنیم.

او در مورد برگزاری جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره مد و لباس فجر از ۲۴ تا ۲۹ بهمن ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و از همه دعوت می‌کنم که در این جشنواره حضور داشته باشند. تاکنون ۷۷۳۴ اثر به دست ما رسیده و به جرات می‌توانم بگویم که با کیفیت‌ترین آثار بوده است که به دست ما رسیده است. ۱۶ استان به صورت همزمان شاهد برگزاری این رویداد ملی خواهند بود. ما کیفیت را ملاک قرار داده‌ایم و این مساله برای ما مهم است. ما روی سنت‌هایی کار می‌کنیم که مغفول مانده است و در حال احیا آن هستیم. امیدوارم که با کمک رسانه‌ها بتوانم گام های بزرگی برای ایران برداریم. اتفاق بسیار خوبی که امسال داریم این است که تمام اتحادیه هایی که به نوعی در زمینه مد و لباس نقش دارند را کنار خود جمع کردیم. اتحادیه پوشاک بسیار به ما کمک کرد و بقیه نیز همین‌طور. 

در بخش بعدی برنامه حمید نیک‌طبع و مهدی قاضی‌پور به روی صحنه دعوت شدند. مهدی قاضی‌پور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: مساله حجاب و عفاف یک حکم الهی است که باید در کشور ما به عنوان یک کشور شیعی و برای زن ایرانی رعایت شود. علاوه بر این وقتی وصایای شهدا را مطالعه می‌کردم متوجه شدم که بسیاری از آنان راجع به امر حجاب و عفاف وصیت داشتند. باید اشاره کنم که چادر مشکی در قدیم نیز در ایران تولید می‌شد. به نظرم قبل از هر چیز باید به صنعت نساجی توجه کنیم و آن را به عنوان تکیه گاهی برای امر حجاب قرار بدهیم. نساجی ما نیاز به بازسازی و تفکر بهتر دارد. اکنون بالغ بر ۲۳۶ کارخانه داریم که یا تعطیل هستند و یا تولید کمی دارند. متاسفانه دولت و مسئولین در زمینه کوشا نبودند که اگر بیایند تجربه‌های خوبی داریم. البته نباید فقط صرف جلسات باشد بلکه باید بیایند و به صورت تخصصی کار کنند. نساجی مراحلی دارد که ما به راحتی از کنارش می‌گذریم. ما فرمول‌های زیادی در زمینه‌های مختلف داریم؛ برای مثال تعدادی از خانم‌ها آمدند و از درد آرتروز گلایه کردند. ما چادری که ۸۲۵ گرم بود را به ۱۴۵ گرم رساندیم. ما کشورمان را دوست داریم و به آب و خاک و شهدای آن متعهد هستیم. متاسفانه دولت در این زمینه کم بها می‌دهد، اطلاعات زیادی ندارند. اگر واقعا تعهد دارند ما امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهیم که کار کنند.

حمید نیک‌طبع، مشاور کارگروه مد و لباس صحبت کرد و گفت: اکنون در کنار اهالی فرهنگ و رسانه نشسته ایم و به نوعی کار به دست کاردان سپرده شده است. آقای قاضی‌پور سال ها زحمت کشیدند اما به نظرم رسانه های ما در معرفی این پیشکسوت‌ها کمی کم کاری کرده‌اند. آنان نام‌آوران صنعت هستند و باید بیش از این به آنان پرداخته شود. اکنون آقای قاضی‌پور که در فعالیتی دانش‌بنیان این محصول را تولید کرده‌اند بسیار دغدغه‌مند هستند و طرحی را ارائه کرده‌اند. حالا نوبت شما خبرنگاران است که جریان‌ساز شوید و این خبر را به دست مردم برسانید. این پدر و پسر در جشنواره نیز حضور دارند و به نوعی سورپرایز آن محسوب می‌شوند.

در بخش بعدی این مراسم و در حضور اهالی رسانه از محصولات با فناوری نانو رونمایی شد. سپس صابر قاضی‌پور که صاحب شرکت دانش‌بنیان نانو بنیتا است صحبت کرد و گفت: تولید این محصول نیازی بود که احساس می‌کردیم بی‌پاسخ مانده است. ما پیراهن‌های ضد لک تولید کرده‌ایم. پیراهن‌های سفید ایراد بزرگی دارند و آن هم این است که سریع لک می‌شوند. اولین کاری که انجام دادیم این بود که هرگونه تکمیلات نانو که موجود بود را روی لباس‌ها امتحان کردیم و چند مورد را انتخاب و سپس عمومی کردیم. در این بین ستاد نانو نیز بسیار حمایت کرد. چیزی که ما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند، نوع تکمیل است. یکی از تکمیل‌های جذابی که وجود دارد، تکمیل‌های ضد آب و لک است. این مواد آب‌گریز هستند. در این فضا کاری کردیم که از پارچه آب رد نشود اما هوا رد شود. به عبارت بهتر پارچه تنفس‌پذیر است. تکمیل بعدی، تکمیل آنتی‌باکتریال است. این مواد باعث می‌شود که پیراهن بوی عرق نگیرد. حتی در پروژه‌های دیگری کاری کردیم که در پیراهن مشکی سفیدک نزند. تکمیل بعدی، تکمیل خنک‌کننده است. این مواد باعث می‌شود که تعریق زودتر انجام شود. اینها جدیدترین کارهایی است که در شرکت‌های بزرگ لباس ورزشی در دنیا آن را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: باید بگویم که تولید این محصولات با راه‌اندازی یک خط تولید انجام می‌شود و در پروژه‌های بعدی پیراهن‌های ضد امواج تولید می‌کنیم. علاوه بر این چندین پروژه جذاب دیگر نیز در حوزه چادر آغاز کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به چادرهای خنک‌شونده اشاره کرد. در این پروژه فرآیند تعریق زودتر اغاز شده و دمای داخل چادر ۲ تا ۵ درجه کاهش پیدا کند. در نهایت چادری که در جشنواره حضور دارد، چادر ضد آب و لک است. محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود، چادر ضد آب و لک و پیراهن آنتی باکتریال است. اکنون تنها چند کشور معدود هستند که به این فناوری دسترسی دارند که پنجمین کشور ما هستیم.

در پایان این مراسم از نمایشگاه چادر و پیراهن نانو رونمایی شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید محصولات از این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ بهمن به فرهنگسرای رسانه مراجعه کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    1 3
    کجا از اینها میفروشن ، در دیگر شهرستانها نمایندگی فروش دارند ، خوب هست اطلاع رسانی شود ، بهترش از طریق تلویزیون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس