سردار سلیمانی نمایه

«ترور ژنرال ایرانی به قاطعیت بیشتر ایران و اتحاد بیشتر مردم ختم شد اما به نظر می‌رسد انتقام هنوز ادامه خواهد داشت و متأسفانه ممکن است به اخراج آمریکا از منطقه منتهی شود.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی که در لندن به روزرسانی می‌شود، ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: ترور ژنرال سلیمانی در بغداد به وسیله آمریکایی‌ها تا به حال دو نتیجه روشن داشته؛ اول این که مردم ایران علی‌رغم تمام نظرات متفاوتی که دارند، در مراسم عزاداری قاسم سلیمانی به صورت خودجوش شرکت کردند و نشان دادند در مقابل اقدام علیه کشورشان همه متحدند.

بیشتر بخوانید:

توصیه مقتدی صدر به معترضان عراقی

مطالبه ملت انتقام است نه مذاکره با قاتل شهید سلیمانی

دوم اینکه، آمریکا با چنین اقداماتی همچنان رتبه نخست خودش در انجام رفتارهای شرم‌آور را حفظ کرد، واشنگتن بار دیگر نشان داد که به شدت تمایل به آزار دیگران و همچنین ایجاد پیامدهای منفی ناخواسته برای منافع ملی خودش دارد. بزرگترین نتیجه ملموس ترور سلیمانی در حقیقت می‌تواند تحقق رویای دیرینه خود او یعنی وادار شدن آمریکا به ترک منطقه غرب آسیا باشد.

خروج آمریکا البته بیش از همه می‌تواند یک کابوس برای اسرائیل و برخی از حاکمان عرب باشد، آن هم در شرایطی که ایران در حال کنار گذاشتن محدودیت‌های هسته‌ای است.

همانطور که انتظار می‌رفت، ایران در انتقام ترور سلیمانی مواضع نظامی آمریکا در خاک عراق را موشک‌باران کرد.

با توجه به اظهارات سپاه پاسداران به نظر می‌رسد ایران گام‌های بعدی خودش برای انتقام خون سلیمانی را متوجه متحدان آمریکا در منطقه مثل امارات یا اسرائیل کند. حمله انتقام‌جویانه ایران تاکنون به دو هدف اصلی خود رسیده: اول اینکه، نشان داد اگر ترور سلیمانی با هدف بازدارندگی در مقابل تهران صورت گرفته قطعاً شکست خورده است. ثانیاً، این حمله مردم را تا حدی آرام کرد.

اگر داستان به همین جا ختم شود، خوب، ایده‌آل خواهد بود، اما متأسفانه هیچ بعید نیست که پاسخ ایران همچنان ادامه داشته باشد. همانطور که یکی از مهمترین شرکای منطقه‌ای تهران، رهبر حزب‌الله هم بیان کرد، احتمالاً ایران سال‌ها از طریق جنگ نیابتی سربازان آمریکایی را در خاورمیانه هدف قرار دهد تا مجبور به ترک منطقه شوند.

آنچه در هفته‌های آینده باید به دقت مورد توجه قرار گیرد وضعیت در حال تحول عراق است و این مربوط به دو رویداد خاص در این کشور می‌شود: پارلمان در بغداد به خروج همه نیروهای خارجی از این کشور رأی داده و شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به ایران نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند در انتقام از خون سلیمانی و ابومهدی المهندس خودشان مستقل از تهران عمل کنند.

انتقام حشدالشعبی ممکن است به اندازه تهران بزرگ و خطرناک نباشد، اما به هر حال مشکل‌آفرین خواهد بود. بعد از انتشار پیش‌نویس نامه وزارت دفاع آمریکا مبنی بر پذیرش خروج این نیروها از عراق حالا به نظر می‌رسد که واشنگتن از تصمیم خود برگشته و قصد ترک عراق را ندارد. اتفاقاً، انتقام حشدالشعبی هم تا حد زیادی بستگی به رفتار آمریکا با دولت عراق در آینده دارد. در این بین برخی اقدامات از سوی بغداد چون عدم صدور ویزا یا عدم اجازه عبور و مرور و پرواز نیروهای خارجی در خاک عراق، می‌تواند ماندن نیروهای خارجی در این کشور را به کابوسی بوروکراتیک تبدیل کند. چنین اقداماتی بدون شک نیروهای ائتلاف را خسته و فرسوده خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس