به گزارش مشرق، مهدی نصیری در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

توییت من در مورد مهندس بازرگان در شرایطی موجب دلخوری برخی نیروهای انقلابی شد که رهبر انقلاب در پیامهای تسلیتشان به مناسبت در گذشت ایشان (سال ۷۳) و در گذشت مرحوم دکتر یدالله سحابی جانشین بازرگان در نهضت آزادی(سال ۸۱) از دیانت و خدمات هر دو آنها با تعابیر بسیار بلندی تجلیل کرده اند و این در حالی بود که در همه این سالها این دو مرحوم با جمهوری اسلامی  تقابل سیاسی داشتند.

آنچه من در باره ضرورت انصاف ورزی با بازرگان و امثال این چهره ها گفتم دقیقا ناظر به همین شیوه برخورد منصفانه و بزرگوارانه بود اما سئوال این است که چرا باید بین این منش دینی - عقلانی رهبری با نحوه مواجهه طیفی از نیروهای حزب اللهی و انقلابی با چنین مسائلی شکافی عظیم باشد؟ قاصر یا مقصر کیست؟

متن دو پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای جهت اطلاع کسانی که آنها را ندیده اند، این است:

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر یدالله سحابی

درگذشت مرحوم آقای مهندس مهدی بازرگان را به جناب‌عالی و خانواده‌ی محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم. ایشان یکی از مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهی و نیز از جمله‌ی پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی با زبان و منطق و شیوه‌ی نوین بود و از این رهگذر بی‌شک در چشم همه‌ی علاقه‌مندان به گسترش و رواج ایمان اسلامی در میان طبقات تحصیل‌کرده در دوران خفقان و دین‌زدایی رژیم پهلوی، دارای شأن و ارزش بخصوص بود.
خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاشهای ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد.
لطفاً مراتب تسلیت این‌جانب را به همسر و فرزندان محترم ایشان ابلاغ فرمایید.
سیّد علی خامنه‌ای (۷۳/۱۱/۵) 

پیام تسلیت در پی درگذشت‌ دکتر یدالله‌ سحابی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

درگذشت‌ مرحوم‌ مبرور آقای‌ دکتر یدالله‌ سحابی‌ (رحمه‌ الله‌ علیه) را به‌ همه‌ فرزندان‌ محترم‌ و به‌ خاندان‌ گرامی‌ ایشان‌ تسلیت‌ می‌گویم. این‌ شخصیت‌ کهن‌ سال‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی، سالهای‌ درازی‌ را با مجاهدت‌ و جدیت، به‌ تلاشی‌ صادقانه، در راه‌ آنچه‌ بدان‌ باور داشت، مصروف‌ کرد. همت‌ اصلی‌ او گماشته‌ شده‌ بود اولا بر زدودن‌ تهمت‌ ناسازگاری‌ دین‌ و علم، که‌ انگیزه‌های‌ منحرفی‌ موجب‌ طرح‌ مکرر آن‌ از سوی‌ عناصری‌ می‌گشت‌ و نیز بر مردود شمردن‌ پندار جدایی‌ دین‌ از سیاست. در بخش‌هایی‌ از سالهای‌ متمادی‌ این‌ مجاهدت‌ طولانی، وی‌ به‌ شیوه‌های‌ فرهنگی‌ و در بخش‌های‌ دیگری‌ به‌ شیوه‌های‌ سیاسی‌ روی‌ می‌آورد و سالها زندان‌ در رژیم‌ ستمشاهی، هزینه‌ی‌ این‌ اقدام‌ با اهمیت‌ بود.

مرحوم‌ دکتر سحابی، مردی‌ با ایمان، با حقیقت، خوش‌ روحیه‌ و مقاوم‌ بود. در دوران‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ پس‌ از مقطعی‌ که‌ وی‌ از قوای‌ مجریه‌ و مقننه‌ خارج‌ شد، اختلاف‌ برخی‌ از دیدگاههایش‌ با مسؤولان‌ کشور، وی‌ را به‌ وادی‌ بی‌انصافی‌ و غرض‌ ورزی‌ سوق‌ نداد. او مردی‌ دیندار و متعبد و درست‌ کردار بود.

از خدای‌ متعال‌ مسئلت‌ می‌کنم، که‌ رحمت‌ و فضل‌ خود را بر روح‌ او ارزانی‌ فرماید و دورانی‌ را که‌ او اکنون‌ در آن‌ به‌ سر می‌برد، برای‌ او دوران‌ آسایش‌ و برخورداری‌ از مغفرت‌ الهی‌ قرار بدهد.

بمنه‌ و کرمه‌ ـ سیدعلی‌ خامنه‌ای‌ ـ ۱۳۸۱/۰۱/۲۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    19 6
    نگه داشتن جانب انصاف و در عین حال دیدن نیمه پر لیوان هنر میخواهد .
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    22 4
    تاریخ تا سال های بسیار دوری رهبری مثل آقای خامنه ای رو به خودش نخواهد دید.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    5 19
    جایگاه رهبری با دیگران فرق می کند. بازرگان بسم الله در نامه اش نمی نوشت و امام نامه اش ار پاره می کرد.
  • عبا دالله IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    3 1
    سلام عزیزان مشرق نیوزی تنها چیزی که شما ندارید انصاف است تا می توانید می تازید خدا رحم کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس