AFC

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی از باشگاه‌های ایرانی می‌خواهد خواسته‌اش را قبول کنند که اعتمادی به قول‌های مهم‌ترین نهاد فوتبالی قاره کهن نیست.

به گزارش مشرق، کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتخاب شهرهای دبی و شارجه امارات برای برگزاری دیدارهای تیم‌های استقلال و شهر خودرو با الکویت کویت و الرفاع بحرین در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در روز ۵ بهمن ۹۸ عملاً باشگاه‌های ایرانی را در برابر عمل انجام‌شده قرار داده است.

قرار است امشب مدیران عامل ۴ باشگاه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو به کوالالامپور مالزی بروند تا فردا به دیدار مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌خصوص شیخ سلمان رئیس این کنفدراسیون بروند تا فردا در جلساتی که برگزار می‌کنند، موفق شوند محل میزبانی را از امارات به ایران تغییر دهند و همچنین در دور رفت مرحله گروهی هیچ‌یک از نمایندگان کشورمان میزبانی را از دست ندهند؛ چون امیدی نیست که در دور برگشت و با بررسی هیئت اجرایی AFC نمایندگان ایران موفق به استفاده از امتیاز میزبانی شوند و اگر تصمیم فعلی را قبول کنند، در دیگر موارد هم AFC به ضرر باشگاه‌های ایرانی رأی می‌دهد.

مقامات AFC در مالزی نیستند

نمایندگان ایران اعلام کرده‌اند که شخص شیخ سلمان به فدراسیون فوتبال دعوت‌نامه‌ای ارسال کرده که در آن با درخواست برگزاری جلسه موافقت شده است؛ اما حضور نفرات اول AFC در تایلند برای مراحل نیمه‌نهایی و نهایی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۰ بیانگر آن است که اعضای مهم AFC در مالزی نیستند؛ چون دیدارهای نیمه‌نهایی امروز برگزار می‌شود و دو روز دیگر هم زمان برگزاری مسابقات رده‌بندی و نهایی است و احتمال اینکه اعضای مهم AFC از تایلند به مالزی بازگردند و دوباره راهی تایلند شوند ضعیف است.

بیشتر بخوانید:

تلاش سعودی‌ها برای انکار عقب‌نشینی AFC

درصورتی‌که این جلسات به گفته نمایندگان ایران برگزار شود تا چه اندازه باید امیدوار بود که رأی هیئت اجرایی AFC برگردد. کمیته برگزاری مسابقات قصد داشت در ابتدا دیدارهای نمایندگان ایران را در قطر برگزار کند؛ اما وقتی باشگاه‌های استقلال و شهر خودرو حاضر نشدند در خارج از ایران به مصاف حریفان بروند و در واقع زمین بی‌طرف را انتخاب نکردند، AFC امارات را به‌عنوان میزبان برگزیده است.

هزینه‌های مازاد برای استقلال و شهر خودرو

در این میان مقامات AFC از باشگاه‌های ایرانی درخواست کرده‌اند که در مرحله پلی‌آف بازی‌ها در امارات برگزار شود تا در مرحله گروهی شرایط به حالت طبیعی بازگردد؛ اما مسئله اصلی اینجاست که اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد هم نمایندگان ایران با پذیرش آن متحمل خسارت می‌شوند؛ چون سفر به امارات و اقامت در این کشور خرج دارد و در صورت برتری تیم‌های استقلال و شهر خودرو، آن‌ها باید راهی قطر شوند و چون پرواز مستقیم از امارات به قطر به خاطر تنش‌های سیاسی وجود ندارد، نمایندگان ایران باید هزینه دو پرواز را پرداخت کنند درصورتی‌که اگر میزبانی امارات مورد قبول واقع نشود، استقلال و شهر خودرو فقط هزینه یک پرواز از ایران به قطر را خواهند پرداخت.

یکی از نکات جالب در خصوص سلب حق میزبانی تیم‌های ایرانی به گفته نشریه «البلاد» بحرین تصمیم کمیته امنیت و سلامت AFC برای محرومیت باشگاه‌های کشورمان از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیاست. محرومیتی که قطعی نیست و در آینده رفع می‌شود اما نکته مهم این است که اصلاً اعتمادی به رفع محرومیت نیست.

هزینه بالای انصراف از لیگ قهرمانان

یکی از موارد مهمی که باشگاه‌های ایرانی باید بپذیرند، این است که محرومیت از لیگ قهرمانان آسیا هزینه زیادی دارد. اینکه رقابت‌های مرحله گروهی هنوز شروع نشده تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار هزینه دارد، با واقعیت انطباق ندارد. سال ۲۰۰۹ با انصراف باشگاه شارجه از لیگ قهرمانان، این باشگاه اماراتی ۴۱۳ هزار دلار جریمه شد، چون جریمه تنها شامل AFC نمی‌شود و باید جرائم شکایت حامیان مالی و شرکت‌های پخش‌کننده تلویزیونی نیز پرداخت شود.

جلوگیری از ورود سیاست به ورزش

نکته مهم درباره هیئت اجرایی AFC این است که مهدی تاج یکی از اعضای آن بوده و اعضای دیگر از کشورهای استرالیا، بوتان، کره شمالی، هنگ‌کنگ، عراق، لائوس، لبنان، مالزی، عمان، فلسطین، ویتنام و یمن هستند. پس نمایندگانی که می‌تواند آرای آن‌ها به سود ما باشد، باید تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دهند و اجازه دخالت سیاست در فوتبال را ندهند.

به‌صورت کلی باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که در صورت صعود استقلال و شهر خودرو به مرحله گروهی، ۴ نماینده ایران در این مرحله باید در یکی از بازی‌هایی که میزبان هستند در زمین بی‌طرف بازی کنند و AFC قول داده میزبانی دور برگشت را پس از بررسی نهایی به تیم‌های ایرانی واگذار کند اما اعتماد لازم به AFC وجود ندارد و شاید پذیرش محرومیت دو ساله، جریمه هنگفت و انزوای باشگاه‌ها به‌صرفه‌تر باشد.

منبع:‌ آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    1 0
    دستور از جانب ارباب بوده مشخصه این چشم بادمی ها جرات نمی کنند تمرد کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس