ظریف نمایه

ظریف با بیان اینکه حق مردم کشورمان را در اعتراض به تظاهرات مسالمت‌آمیز به رسمیت می‌شناسم ولی نباید خارجی‌ها در آن مداخله کنند، گفت: مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات تهران را با شدیدترین لحن جواب دادیم.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز (دوشنبه 30 دی مجلس شورای اسلامی) و در پاسخ به سؤال ملی سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان مبنی بر اینکه اقدامات وزارت خارجه درباره موضع‌گیری خصمانه آمریکا و اروپا در حمایت از آشوبگران دی 96 گفت: آمریکا به دنبال سوءاستفاده از مکانیزم‌های شورای امنیت بعد از اغتشاشات دی 96 بود.

وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی آن چنان موفق بود که آمریکا که به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل  به دنبال اقداماتی علیه ایران بود اما آن جلسه تبدیل به جلسه محاکمه ایالات متحده شد.

بیشتر بخوانید:

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این کارها نیاز به برنامه‌ریزی، اقدام، کار و رایزنی‌های متفاوت و متعددی دارد.

ظریف گفت: آنچه در سیاست خارجی حرف اول و آخر را می‌زند مردم هستند و برای آنکه ما در دنیا قوی شویم نیازمند مردم‌مان هستیم و برای اینکه این کار را پیش ببریم نیازمند دیپلماسی قوی هستیم.

وی تأکید کرد: ما کارگزار و خادم مردم هستیم و به همین دلیل با 4 کلمه و تماس مانع از آن شدیم که آمریکا که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است بتواند اقدامی را علیه جمهوری اسلامی انجام دهد و در این شورا محاکمه شد. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من در رسانه‌های جمعی مداخلات آمریکا را متذکر شدم، گفت: حق مردم در اعتراض و تظاهرات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسم ولی نباید کشورهای خارجی در این کار مداخله کنند.

وی با اشاره به حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات تهران گفت: مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات را با شدیدترین لحن جواب دادیم.

ظریف افزود: پیشنهاد دادیم بر اساس بند اول اصول توافق الجزایر، شکایتی از آمریکا تنظیم شده و به دیوان لاهه ارائه شود که متن آن را به شورای امنیت تحویل دادیم.  همچنین در مجامع بین‌المللی از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کردیم و با دعوت سفرا به وزارتخانه مداخلات آمریکایی را به آنها توضیح دادیم، همچنین در رسانه‌ها نیز موارد لازم ذکر شد.

وی با تأکید بر اینکه حق مردم در اعتراض به رسمیت شناخته می شود، عنوان کرد: با این حال مداخله خارجی نباید در این اعتراضات باشد که در همین راستا حضور سفیر انگلیس در میان تجمع‌کنندگان را به شدت محکوم کردیم لذا مواردی که ذکر می‌شود تصمیم‌گیری‌های کل نظام و بر اساس سیاست‌گذاری‌های کشور است.

وزیر امور خارجه در ادامه با یادآوری این موضوع که ایالات متحده همواره طی 40 سال اخیر به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و هیچ‌گاه فکر آن را از ذهن خارج نکرده، ابراز داشت: ما با روش آمریکایی‌ها با آنها برخورد می‌کنیم البته برخی رژیم‌های کوچک همچون رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر همواره با همکاری با آمریکا مشکلاتی برای ما ایجاد کرده‌اند اما ایران مدت 7 هزار سال است که بزرگ بوده و 7 هزار سال دیگر نیز بزرگ باقی می‌ماند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل که آن را ملک خود می‌داند منزوی کرده ایم، عنوان کرد: آمریکا همواره بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا مرتکب خطاهای بزرگی همچون حضور در ویتنام، دوره اول عراق، سوریه و افغانستان شده است اما ما نیز اقدامات متقابل خود را در برابر اقدامات خصمانه آنها داشته‌ایم و در حوزه حقوقی و بین‌المللی تلاش کرده‌ایم.

ظریف در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص انگلیس نیز همین برخورد صورت گرفت اما طرف مقابل همچنان درس عبرت نمی‌گیرد که این خطای ما نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    3 1
    خسته نشی یه وقت
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      3 0
      ایشون با غربیا که گپ میزنه حسابی شنگوله موقع پاسخگویی در داخل که خسته و عصبانی میشه
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    2 0
    با شدیدترین لحن جواب دادیم. و آنها هم سفیر و کاردار و ... ما رو دستگیر میکنند، زندانی میکنند، اخراج میکنند و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس