علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق نامه هسته ای داشته باشد، ما تصمیم جدی در همکاری با آژانس اتخاذ می‌کنیم.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی،  گفت: پس از حوادث پر هیجان و پر ماجرای دو هفته اخیر کشور از یک طرف و حضور باشکوه و عزتمندانه ملت عزیز در مراسم تشییع سردار سلحشور حاج قاسم سلیمانی و همراهان او و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نمازجمعه تهران می طلبید رهبر معظم انقلاب تحلیل جامعی از این وقایع پر فراز و نشیب برای ملت ارائه نمایند و روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره مند شدند.

وی تأکید کرد: دست خدا را در این اعتماد ملی می توان مشاهده کرد که با همه تلخی برخی از این وقایع، آگاهی بالای ملت، چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل نمود.

رئیس مجلس افزود: باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمندانه را دانست.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قدردان اراده ملت عزیز بوده و سپاسگزار رهبری معظم است و با همه شهدای حادثه غم انگیز سقوط هواپیما و حادثه تشییع در کرمان همدردی می نماید و کمیسیون امنیت مجلس پیگیر همه زوایای این حادثه خواهد بود.

وی با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام گفت: تاسف آور این است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی به صراحت اعلام کرد که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از ماشه استفاده نکنیم تعرفه واردات اتومبیل آمریکا را ۲۵ درصد افزایش می دهد ولذا ما در این مسیر قرار گرفتیم.

رئیس مجلس ادامه داد: پس مشکل در رفتار ایران نیست که بارها خود اروپایی ها هم رفتار آمریکا به دلیل خروج از برجام را سرزنش کردند بلکه مشکل در تهدید آمریکاست که یک کشور قدرتمند اقتصادی اروپایی را به رفتاری حقارت آمیز و غیرعادلانه وادار می کند.

لاریجانی تصریح کرد: ایران اهل تهدید نیست و بیش از یک سال و اندی از رفتار خصمانه آمریکا در مساله هسته ای می گذرد و اروپا صرفا بیانیه ای سیاسی داده است اما با صراحت اعلام می کنیم که اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق نامه هسته ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس شورای اسلامی آماده است.

وی تاکید کرد: ما شروع کننده این امر نخواهیم بود اما متناسب با اقدام اروپایی ها اقدام خواهیم کرد و بر این اساس بهتر است این کشورها عادلانه رفتار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از اظهارات خود در مورد عملکرد هیئت نظارت بر انتخابات، گفت: از زحمات دست اندرکاران انتخابات اعم از اجرایی و نظارت تشکر می کنم که در امر خطیر انتخابات وقت می گذارند و تلاش می کنند.

لاریجانی افزود: در رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه ها منعکس شد که این رد صلاحیت ها عمدتا مربوط به سوءاستفاده های اقتصادی بوده است. این مطلب درست نیست، چرا که در نامه هایی که هیئت نظارت به نمایندگان داده اند، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نیست. البته برخی این گونه بوده است.

وی تصریح کرد: چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده نمایند و نظام را متهم به فساد کنند.

گزارش مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ملاک است

رئیس مجلس اظهارداشت: بنده از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان درخواست می کنم که در این بخش که کار داوری برعهده آنان است با دقت لازم به این امر توجه کنند تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، نظرات مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت ها می تواند ملاک باشد، چرا که گزارش های غیر این مسیر می تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه گردد و بررسی صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست ولی می تواند فضای قضاوت را مُشوه کند.

وی گفت: تردیدی نیست که اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر آن که محکمه ای نظر داده باشد همگان تابع آن خواهند بود اما اگر صِرف گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خامی نباشد تا با آبروی افراد بازی نشود.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر سیستم های اطلاعاتی درباره نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولویت این بود که در طول این چهار سال مطالب را در میان می گذاشتند تا اصلاح شود نه اینکه نزدیک انتخابات آن را یکجا مطرح کنند.

لاریجانی گفت: وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد مطالبی را در مورد برخی به این جانب داده اند و بنده هم به افراد متذکر شدم و آنها نیز پیگیری موضوع را از طرف وزارت اطلاعات انجام داده اند تا صحت مطالب روشن شود اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبود و به بنده منتقل نکردند.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی، هم خسارت حیثیتی به افراد می زند و هم به کشور لطمه وارد می کند، گفت: در اظهارات هیئت مرکزی آمده است که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است که مبنایی درستی برای انتخابات صحیح می باشد اما استناد به حدودی از ماده ۲۹ که به نوعی به التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت.

رئیس مجلس گفت: بنده که با برخی از آقایان چهار سال و با برخی ۸ تا ۱۲ سال همکاری روزانه داشته ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تأیید نمی کنم.

لاریجانی اظهارداشت: بارها و بارها دیده ام که با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده اند. از جمله در مصوبه اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکایی ها در طرح سه فوریتی ملاحظه نمودید که این طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید و در موارد دیگر هم بنده شاهد روحیه دفاع از هویت ملی، انقلابی، حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی بوده ام.

وی تاکید کرد: البته ممکن است در اظهارات خطایی هم صورت گرفته باشد، این مطلب را در کنار موارد بسیار زیاد اظهارات و اقدامات درست و همراه با مصونیت ملی باید قرار داد و ارزیابی کرد.

رئیس مجلس اضافه کرد: برای چنین ارزیابی، داشتن اطلاعات دقیق تر از عملکرد نمایندگان مجلس وجود دارد، در این جهت هر گونه همکاری از مدیریت مجلس طلب نمایند، همکاری خواهیم کرد تا پرونده های همکاران محترم به نحو دقیق تری بررسی شود.

لاریجانی اظهار داشت: در نظریه هیئت مرکزی انتخابات در موارد زیادی عدم احراز ذکر شده است که در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و دیدید که چه سوءاستفاده ای از این امر، رئیس جمهور نااهل آمریکا کرد.

وی گفت: گرچه تعداد زیاد کاندیداها و زمان کوتاه بررسی، مشکلاتی برای هیئت مرکزی نظارت فراهم کرده است اما امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز زمان برای اظهارنظر دارند، حتی المقدور مرتفع شود. هر چه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد، به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • 313 IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    6 0
    خاک تو سر همچین دولت و مجلسی که با اینهمه دشمنی اروپا وآمریکا هنوز میخواد تاکید میکنم میخواد بازنگری کنه که شک دارم همون بازنگری رو هم بکنن
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 0
    دست روحاني روي زانوي شما قبل از ترك نماز جمعه به امامت رهبرانقلاب ايا پيامي دارد؟؟ ايا در مجلس اينده اگر نمايندگان موردنظر شما جلوي نظام و ولايت فقيه و جمهوري اسلامي صف ارايي كردند و همراه با اپوزيسيون بلندگوي تغييرات را در كل حكومت طراحي واجرا كردند ؟ شما جواب خون شهدا و رزمندگان خصوصا حاج قاسم را چگونه ميدهيد؟؟ برخي براي مجلس اينده خوابهايي ديده اند كه ان شاالله تعبير نخواهد شد؟؟ راستي معاون اول دولت در نماز جمعه تهران كجا بودند؟؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    5 0
    در طول این 6 سال بارها این حرف را اقای لاریجانی زده است دیگه تکراری است وقتی سرنوشت مهمترین مساله کشور در 20 دقیقه تصویب شود نتیجه ای بهتر از این ندارد
  • حسن IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    اقای لاریجانی انگلیس هم می داند دروغ می گویدو بلوف است دست از سر مردم بردارید
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    ۲۰ دقیقه این را نشان نمیدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس