واعظ آشتیانی

مدیرعامل اسبق استقلال گفت: بهره گیری از حقوقدانان بین الملل، مانع از سوء استفاده سیاسی حمال های آمریکا و اسرائیل از موضوع بی پایه و اساس ناامنی ایران می شود.

سرویس ورزش مشرق – پیرو خواسته نامعقول کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون فوتبال کشورمان مبنی بر سلب میزبانی از باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا موجی از نگرانی و در عین حال خشم از این تصمیم درباره کشورمان بین اهالی ورزش و هواداران فوتبال براه افتاده است. موضوعی که در ادامه و در صورت تن دادن به آن، علاوه بر فوتبال و تیم ملی اش، گریبان دیگر رشته های ورزشی و در نهایت کل مجموعه ورزش مان را خواهد گرفت.

امیررضا واعظی آشتیانی در گفت و گو با مشرق، درباره خواسته نامعقول AFC در رابطه با عدم میزبانی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۰ اظهار داشت: آمریکایی ها با سیلی که در ارتباط با ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سپاه خوردند برای اینکه ما را در انزوای سیاسی و اجتماعی - فرهنگی یا به تعبیری ورزشی قرار بدهند تلاش شان بر این بود که به حمال های خودشان در حوزه خلیج فارس و کشورهای تا کمر خم شده به سمت آمریکا متوسل شوند. چرا که رییس ای اف سی یک بحرینی و کسی است که هم نوکر اسرائیلی هاست، هم عربستانی ها و هم آمریکایی ها.

وی افزود: اینها حالا آمدند وارد یک بازی کثیف شدند. بازی که بحث ورزشی و امنیت ایران را مطرح کردند و نشان دادند از سیلی که ما به آمریکا زدیم ظاهرا درس عبرت نگرفتند و دارند موضوعی را مطرح می کنند که فضای ایران فضای امنی نیست در صورتی که همه دنیا اذعان به این موضوع دارند که ایران کشوری امن است با مردمی بسیار خونگرم و در عین حال شجاع.

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی ادامه داد: معتقدم این بازی یک بازی کاملا هدایت شده و برنامه ریزی شده است که مدعی شوند ایران امنیت ندارد و ما باید بازی را در کشور ثالث برگزار کنیم. این برمی گردد به آن سیاست سه سال پیش امارات و آل سعودی که متأسفانه با ضعف مفرط مدیریتی که در مجموعه فدراسیون فوتبال ما در دوران کفاشیان و تاج بود، هرگز نتوانستند به خوبی از حقانیت مان دفاع کنند. نه دیپلماسی  ورزشی را بلد بودند و نه توانستند از ظرفیت های دیپلماسی سیاسی استفاده کنند.

واعظی آشتیانی خاطر نشان کرد: بارها گفتیم که مستندسازی کنند و آنها را به دادگاه CAS و فیفا ارسال کنند. عملی که آن روز اماراتی ها و آل سعود نشان دادند مصداق بارز حضور سیاست در ورزش است و آنها داشتند مسایل سیاسی را در ورزش دخیل می کردند در صورتی که در منشور المپیک جهانی و حتی اساسنامه فدراسیون های ورزشی دخالت سیاست در ورزش مضمون است و مورد تأیید نیست.

بیشتر بخوانید:
 

تمام فوتبال ایران علیه سیاسی‌ترین تصمیم AFC/نمایندگان ایران: تن به ذلت نمی‌دهیم
 

توصیه کارشناس ارشد فیفا درمورد تصمیم AFC
 

عواقب کنار کشیدن تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا
 

نقش خودی‌ها در تصمیمات ضدایرانی فوتبال آسیا
 

شیطنت سعودی‌ها با خبرسازی علیه فوتبال ایران
 

بیانیه فدراسیون فوتبال درباره میزبانی باشگاه‌های ایرانی در مسابقات آسیایی

وی اضافه کرد: از آنجایی که مدیران وقت ورزش و فدراسیون فوتبال توانایی مدیریت کردن چنین موضوعی که یک بحران در فوتبال بود را بلد نبودند، راههایی را انتخاب می کردند که عین لقمه را دور سر پپیچاندن بود و ای کاش که لااقل همان روش هم جواب می داد ولی دیدیم که به دلیل ضعف مدیریتی این موضوع هم ناکام ماند! در صورتی که خواسته اماراتی ها کاملا نامعقول بود. چون عربستانی ها بهانه داشتند که به سفارت شان تعرضی صورت گرفته ولی اماراتی ها موضوعی نداشتند و بارها و بارها می گفتیم حداقل برای اماراتی ها پرونده سازی کنید ولی اقدامی صورت نگرفت تا سرانجام اماراتی ها محکوم شدند اما جالبتر این بود که محکومیت شان هیچ خسارتی برایشان در پی نداشت. حکمی برایشان صادر شد که جریمه یا محکومیتی را در آن پیش بینی نمی کرد که البته این نشان از ضعف پیگیری ما بوده است. آن روز این اتفاق رخ داد و زمینه ساز اتفاقات امروز است.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال تأکید کرد: فکر می کنم عملکرد آن روز ما گریبان امروز ما را گرفته است که بار دیگر موضوع ناامنی ایران را مطرح می کنند. البته در این برهه از زمان باید از شتابزدگی، اظهار نظرهای نسنجیده و احساسی پرهیز شود. این که بگویند ما عقب نشینی می کنیم و در لیگ شرکت نمی کنیم حرفهای احساسی و بی محتواست و فقط علیه خودمان سندسازی می کنیم.

وی تصریح کرد: باشگاه ها لطف کنند سکوت کنند و این موضوع را بر عهده فدراسیون فوتبال بگذارند چون مرجع پیگیری این مسایل فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش است که از دیپلماسی ورزشی و سیاسی استفاده کنند. مبادا به گونه ای عمل کنیم که باعث شود ما در یک فضای احساسی قرار بگیریم و به جای پرداختن به حقوق خودمان متوسل به رفتارهای غیرمتعارف شویم.

آشتیانی اظهار داشت: حقوق بین الملل تعاریفی دارد. سازمان های بین المللی و تشکیلات اینچنین از جمله ای اف سی و فیفا دارای اساسنامه و آیین نامه هایی هستند که در آنها درباره امنیت، تعاریف خاصی وجود دارد و AFC نمی تواند این قوانین را احیانا تفسیر به رأی برای خودشان کنند. باید حقوقدانان بین الملل تحلیل کنند که احیانا تفسیر به رأی نداشته باشند. تصور و برداشت من این است که ای اف سی از قوانین مربوط به امنیت برگزاری مسابقات تفسیر به رأی کرده و ما اگر حقوقدانانی مسلط به قوانین بین المللی داشته باشیم می توانیم این موضوع را سریعا مورد بررسی قرار داده و علیه ای اف سی یا فیفا به دادگاه cas اقامه دعوا و نیز مراتب را به کمیته جهانی المپیک ارجاع بدهیم.

وی یادآور شد: اگر ما بتوانیم این مهم را به یک سرانجام برسانیم قطعا اعضای ای اف سی، دبیرکل و رییس آن و همه کسانی که این دستور را داده اند محکوم می شوند و حتی باعث می شویم بر اساس قوانینی که وجود دارد با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد. لذا اگر بی تدبیری کنیم و حرفی بزنیم که خودمان بر علیه خودمان مستند سازی کنیم بد می شود.

آشتیانی در پایان افزود: اتفاقا آنها همین را از ما می خواهند که ما روی جو هیجانی قرار بگیریم و خودمان علیه خودمان پرونده سازی کنیم. یکی از کارهای مهم امروز وزارت ورزش این است که باید به مدیران عامل باشگاه ها اعلام کند از موضع گیری در قبال این موضوع اجتناب کنند و در یک فضای کاملا تخصصی این موضوع مورد رصد قرار بگیرد و از حقوقدانان بین الملل در این قضیه استفاده کنند که بتوانیم بهترین دفاع را با یک خرد جمعی و منطقی دنبال کنیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 1
    از اين به بعد عربستاني ها هم بايد در ايران بازي كنند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 5
    میگم چهارتا موشک هم بزنید مقر AFC. فقط قبلش پروازهای خودی رو تعلیق کنید
  • سعیدعلی پور IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر چنین تصمیمی گرفتند عزت وغیرت ایرانی را معامله نکنید بازی ها را لغو کنید وهرایرانی درهرجا وظیفه خود بداند که ایران را امن تر وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نا امن کند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    تلاش بکنیم درایران مسابقات برگزار بشه اما نخواستن میزبانی بدن ماهم نباید شرکت نکنیم به هرجایی دستمون میرسه باید شکایت کنیم غرور ملی ایرانی ها را نباید خورد کنیم
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    1 0
    ساکت و تاج ادای سیاستمداران را در عکس در می آورند این دو نفر عامل بد بختی ورزش یران هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس