کد خبر 1031609
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

در سراسر جهان افراد زیادی هستند که برای تحصیل تصمیم به مهاجرت به کشور دیگری می گیرند، ایران هم جز آن دسته کشورها است و دانشجویان بسیاری هستند که تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیرند و قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان بر این باورند تحصیل در کشورهایی که از لحاظ علمی در جایگاه هایی بالایی قراردارند می تواند تاثیر بسزایی در آینده تحصیلی، شغلی و همچنین زندگی آنها داشته باشد. بر همین اساس در طی سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور هستیم. انتخاب کشور مورد نظر برای ادامه تحصیل، رشته و دانشگاه، مسائل مهمی هستند که همواره سوال اصلی افراد علاقمند به تحصیل در خارج از کشور قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و شرایط تحصیل در کشورهای روسیه، چین و ترکیه آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تحصیل در روسیه

روسیه کشوری فرهیخته است که بیش از نیمی از شهروندان آن دارای مدرک دانشگاهی هستند. روس ها پیشینه آموزشی غنی دارند و دانشگاه‌های آنها شرایط تحصیلی و اقامتی راحتی برای دانشجویان فراهم می‌کنند و به دانشجویان در سازگاری با کشور روسیه کمک می‌کنند. دانشگاه‌های روسیه به آموزش انواع مختلفی از تخصص‌ها، در مهندسی و هم علوم انسانی می‌پردازند و اغلب در جایگاه دانشگاه‌های برتر قرار دارند. دانشگاه های روسیه در سطح علمی بالایی قرار دارند و در زمینه های علوم پایه و فنی و مهندسی و هوا فضا و هنر و مخصوصا نانو بیوتکنولوژی در زمره پیشرفته ترین کشورهای جهان است. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه‎های خارجی در حال اجرای برنامه‌های مشترک می باشند و به دانشجویان خود مدرک دوگانه اعطا می‌کنند. به بیان دیگر، در صورت تحصیل در روسیه ، دانشجویان می توانند یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه‌های اروپایی دریافت کنند.

علاوه براین، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با استفاده از بورسیه دولتی به‌صورت رایگان تحصیل کنند. هرساله دولت روسیه دانشجویانی را از سرتاسر جهان بورسیه می‌کند که حدود ۱۷۰ کشور می‌شود و امکان پیوستن شما در این بورسیه فراهم می‌باشد. در طول دهه گذشته، تحصیلات عالی در روسیه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و در بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بیش از ۳۹۰ میلیارد روبل (حدود ۷/۶ میلیارد دلار) برای ارتقاء امکانات و تجهیزات فنی در دانشگاه های روسیه و ارتقاء سطح اساتید هزینه شده است. نظام آموزش عالی روسیه، در جدیدترین رتبه بندی نظام های آموزشی QS  رتبه ۲۶ جهان را کسب نموده است. با توجه به ارتقای رتبه دانشگاه‌های روسیه در سطح جهان، مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته و شرایط مناسب و شانس بالای اخذ ویزا، روسیه در بین دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان ایرانی بسیار محبوب شده است.

از لحاظ امکانات تحصیلی، دانشگاه‌های روسیه با بسیاری از دانشگاه‌های غربی برابری می‌کند. آزمایشگاه‎های مجهز، مراکز علمی و امکانات مطالعاتی از الزامات زندگی دانشجویی امروزی می‌باشد. بیشتر دانشگاه‎ها دارای خوابگاه‌ می‌باشند که هزینه‌های اقامتی آنها کم است.

تحصیل در چین

تحصیل در چین یکی از اولویت های دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل است. تحصیل در برترین و بزرگترین مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا به یکی از آرزوهای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است که چین در این چند سال اخیر با سرمایه گذاری در زمینه های علمی و تحقیقاتی بسیاری از دانشجویان خارجی را مجاب کرده است که تحصیل در چین را انتخاب کنند. در این سال ها با توجه رتبه بالای دانشگاه های چین در رنکینگ‌های معتبر دانشگاهی می توان گفت این کشور در زمینه آموزش عالی موفق عمل کرده است. در رتبه بندی 2020 موسسه QS که صاحب یکی از رنکینگ‌های معتبر دانشگاهی دنیا است 6 دانشگاه چین در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.

مهمترین دلایلی که اکثردانشجویان چین را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند می توان به مواردی همچون قرار داشتن دانشگاه‌های چین در میان برترین دانشگاه‌های دنیا، تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه تحصیل ارزان و زندگی مقرون‌ به صرفه اشاره کرد. از طرفی چین یکی از قطب‌های اقتصادی دنیاست و به همین دلیل دانشجویان می توانند از موقعیت شغلی خوبی پس از فارغ‌التحصیلی بهره‌مند شوند. یکی از دغدغه های اساسی دانشجویان بین المللی اعتبار مدرک ارائه شده از سوی دانشگاه های کشورهای مقصد است. لازم به ذکر است بدانید که مدرک احراز شده از دانشگاه های چین مورد تایید وزارت علوم و بهداشت در ایران و سایر کشورها است. هرساله بیش از ۱۰.۰۰۰ دانشجو از سراسر دنیا به منظور تحصیل در چین و رشته پزشکی  وارد این کشور می شوند. دانشکده های پزشکی که کارشناسی رشته پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، توسط سازمان نظام پزشکی چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در «راهنمای دانشکده های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته شده اند. همچنین مدرک لیسانس پزشکی چین در سطح جهانی معتبر است. شاید مهمترین دلیل تحصیل پزشکی در چین مقرون به صرفه بودن آن نسبت به سایر کشورها است. بهتر است بدانید هزینه تحصیل MBBS (لیسانس پزشکی و جراحی) در چین تقریبا۷۰% ارزان تر از تحصیل رشته ای مشابه در آمریکا و یا انگلستان می باشد.

تحصیل در ترکیه

امروزه تحصیل در ترکیه در ایران بسیار محبوب شده است که مهمترین دلیل استقبال دانشجویان به دانشگاه‌های ترکیه را می توان به شهریه‌های ارزان و کیفیت مناسب آموزش‌ در دانشگاه های ترکیه اشاره کرد لازم به ذکر است که سیستم آموزشی ترکیه با الگو برداری از استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا سعی در بهبود وضعیت آموزشی خود داشته و امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی، در تمام مقاطع نیز وجود دارد. از طرفی نزدیک بودن این کشور به ایران وعدم نیاز ویزای توریستی برای والدین و خانواده جهت دیدار می تواند برای دانشجویان ایرانی و خانواده هایشان بسیار مهم باشد.

همچنین امکان اخذ بورسیه های متنوع شامل کمک هزینه برای اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت نیز از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه است. از طرفی مدارک تحصیلی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند، در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است و در برخی از دانشگاه ها می توان از ترم دوم به بعد به صورت دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه های آمریکا شد.

دوره کارشناسی در دانشگاه های ترکیه معمولاً 4 سال به طول می انجامد. گزینش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی‌پذیرد ، بلکه دانشگاه‌ها به‌ صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند. مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه حداقل ۲ سال و مقطع دکترا حدود ۴ سال به طول می انجامدکه نیمی از آن به گذراندن  20 تا 30 واحد اختصاص می‌یابد و نیمی دیگر صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در خارج می توانید نظرات خود را در زیر همین مقاله وارد نمایید تا پاسخ سوالات شما داده شود و یا با شماره زیر در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۸۸۱۹۱۵۴۵-۰۲۱

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس