کد خبر 1028296
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
FATF نمایه

نایب رئیس اتاق بازرگانی که در گذشته مذاکره و توافق با آمریکا در قالب برجام را توجیه می‌کرد، اکنون ادعا می‌کند اگر به لیست سیاه FATF اضافه شویم، اقتصاد دچار کابوس می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

پدرام سلطانی در یادداشتی نوشت: با توجه به اینکه چند روز بیشتر فرصت تصمیم‌گیری را برای جلوگیری از سقوط ایران به لیست سیاه FATF نداریم، به عنوان یک هم وند بخش خصوصی که سال‌ها دست‌اندرکار تجارت خارجی است، هشدارهای خود را به افکار عمومی و اهل اندیشه می‌دهم.

بیشتر بخوانید:

سکوت در قبال جنایت آمریکا تازه‌ترین سند رسوایی FATF

آقای FATF دقیقا کجایی؟

دیوارکشی یعنی بخشنامه‌های خودتحریمی که با فشار FATF صادر گردید


ورود ایران به لیست سیاه FATF موجب خواهد شد که «همه کشورهای متعامل ما» ملزم به رعایت توصیه‌های این نهاد درباره معاملات با ایران شوند. این توصیه‌ها به زبان ساده موجب خواهد شد که بانک‌ها و مؤسسات مالی سراسر دنیا حساب‌های شرکت‌ها و اتباع ایرانی را ببندند، که می‌تواند حتی شامل ایرانیان مقیم در دیگر کشورها هم بشود.


از طرف حساب شدن با شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی امتناع کنند و کار خود را با آنها متوقف کنند.


به مشتریان خود و شرکت‌های متعامل با ایران توصیه به توقف کارشان با ایران کنند و یا حساب‌های آنها را به واسطه این کار ببندند.


تراکنش‌ها را از حیث ارتباط با ایران به شدت و دقت بیش از پیش بررسی کنند و تمایل به انجام هیچ تراکنشی، حتی برای فروش غذا و دارو، به ایران نداشته باشند.


وی می‌افزاید در این صورت تجارت خارجی ما سخت‌تر و پر هزینه‌تر می‌شود. یعنی به دنیا ارزان‌تر خواهیم فروخت و گرانتر خواهیم خرید. درآمدهای ارزی کشور کمتر و دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور مشکل‌تر می‌شود. در نتیجه روند افزایش نرخ ارز شتاب بیشتری می‌گیرد.


این عضو اتاق بازرگانی توضیح نداده، هم اکنون که ۳۹ مورد از ۴۱ خواسته FATF را طی ۳ سال گذشته به انجام رسانده‌ایم، چه خاصیتی در مقابله با تحریم‌ها و بهبود مراودات اقتصادی داشته است؟! و چه تضمینی هست که غربی‌ها پس از دادن همه امتیازاتی که می‌خواهند، دوباره همین خدعه برجام را در نقض کامل تعهدات خود تکرار نکنند؟ و اصلاً با وجود تحریم‌های فعلی، آیا تحریم جدیدی هم می‌توانند انجام دهند.


اما فراتر از بحث‌های فنی، واقعیت این است که آقای پدرام سلطانی مشغول موج سواری سیاسی در ازای گرفتن امتیازات اقتصادی است. چنان که طبق اسناد منتشره در رسانه‌ها، شرکت پرسال متعلق به وی، یک میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و این در حالی بوده که وی با ژست لیبرالی، با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت می‌کرده است.


او در پی اعتراض رسانه‌ها، دریافت این میزان ارز را تأیید کرده اما در توجیه گفته بود همانگونه که گروه کثیری موافق یارانه دادن به بنزین نیستند اما به جهت امورات روزمره خود ناچار از استفاده از بنزین یارانه‌ای هستند، من هم مجبور به گرفتن دلار ۴۲۰۰ تومانی بودم.
یادآور می‌شود مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز آزاد، ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    آدم کوچک و کوتاه بین.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    هربلائی سرما اورد همین مدعیان اصلاحات غربی ودلارخوران پنهانی وپیاده نظامان وفرزندان نتانیاهوبودندوهستند بقول رهبری تقی زادها. چرا اطلاعات سپاه اینارو بازداشت نمیکنه وانقلابو ازدست کفتارهای زالو صفت نجات نمیده
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    گرگهایی درلباس میش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس