کد خبر 1020217
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد در صورتی که آمریکا به سمت تحریم آنکارا حرکت کند، ممکن است ترکیه تصمیم به تعطیلی پایگاه نظامی «اینجرلیک» بگیرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه شب تهدید کرد که در صورتی که لازم باشد پایگاه نظامی «اینجرلیک» را که مورد استفاده ارتش آمریکا قرار دارد، تعطیل می‌کند.

اردوغان که با شبکه «آ نیوز» ترکیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «در صورتی که لازم باشد، می‌توانیم پایگاه هوایی اینجرلیک و ایستگاه راداری کورسیک را تعطیل کنیم.»

بیشتر بخوانید:

پنتاگون: ترکیه آزمایش «اس-400» را آغاز کرده است

پایگاه هوایی اینجرلیک که در نزدیکی شهر «آدانا» در جنوب ترکیه واقع شده، یکی از بزرگترین و مهمترین پایگاه‌های میزبان نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس به شمار می‌آید. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، آمریکا در پایگاه ده‌ها کلاهک اتمی هم مستقر کرده است.

پیش از این هم «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود در صورتی که آمریکا به بهانه اصرار آنکارا به فعال کردن سامانه روسی «اس-۴۰۰» ترکیه را تحریم کند، ممکن است نیروهای آمریکایی از اینجرلیک اخراج شوند. 

اردوغان در مصاحبه امشب خود در مورد روابط با آمریکا گفت: «آن‌ها را دعوت می‌کنم که مانند یک متحد رفتار کنند. انتظار ما از دولت آمریکا این است که گامی برندارد که به روابط ما آسیب وارد کند.»

وی با دفاع از تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، گفت تحریم و فشار از سوی آمریکا بر تصمیمات ترکیه که به گفته اردوغان بر اساس منافع ملی و «نگرانی‌های مشروع» اتخاذ شده، تأثیری نخواهد گذاشت.

رئیس‌جمهور ترکیه به مصوبه اخیر سنای آمریکا که «نسل‌کشی ارامنه» در دوران عثمانی را به رسمیت شناخته هم اشاره کرد و سناتورها را به بی‌اطلاعی از وقایع تاریخی متهم کرد. وی گفت ترکیه آماده است تا آرشیوهای تاریخی خود را در اختیار تاریخ‌نگاران قرار دهد تا واقعیت‌ها روشن شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    10 3
    درمورد کشتار ارامنه واقعیتها عنوان نشده و غرب بخاطر دشمنی با مسلمانان سیاه نمایی زیادی کرده ارامنه اونزمان اشوب کردند و خواستار ایجاد ارمنستان بزرگ شدند که بخشهای وسیعی از شرق ترکیه قفقاز شمالغرب ایران رو در بر میگرفت و شروع به غارت روستاها و شهرها و کشتار اهالی کردند حتی در ایران بخاطر ضعف شدید حکومت احمدشاه قاجار کشتار وسیعی توسط ارامنه و جیلوها به رهبری سمیتقو صورت گرفت در شهرهای ارومیه سلماس خوی و روستاهای بسیاری که ارتش عثمانی وارد عمل شده و ارامنه رو با توپهای جنگی که از غرب تامین میشدند متواری ساخت بعدها رضا شاه هم سمیتقو رو بدرک واصل کرده غائله ختم بخیر شد
    • ناشناس IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      3 0
      شما اطلاعاتتون ناقص هست بهتره تاریخ رو بهتر مطالعه بفرمایید . اسماعیل آقا سیمیتقو اتفاقن رئیس ارامنه و جیللو ها ( مارشیمون ) رو کشت و بزرگترین ضربه رو به اونها وارد کرد .
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    3 0
    خشم اژدها
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    4 5
    غلط کردی . تو به پول اجاره اش احتیاج داری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس