کد خبر 1018822
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
حضرت محمد

در ماجرای صفین، حرقوص و برخی یارانش در دام فریب عمروعاص افتادند و پس از حکمیتی که خود طالب آن بودند، گستاخانه از امام(ع) خواستند توبه کند.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در  کانال تلگرامی خود طی یادداشتی نوشت:

حرقوص ابن زهیر صحابی رسول خدا بود و در جنگ‌های صدر اسلام شرکت داشت.

پس از غزوه حنین، پیامبر با هدف تالیف قلوب مشرکان تازه مسلمان، غنائم بیشتری به آنها داد. در نگاه کوتاه حرقوص، این رفتار پیامبر مصداق بی‌عدالتی بود. این بود که نزد رسول خدا رفت و با عتاب و بی‌ادبانه خطاب به ایشان گفت: "اعدل یا محمد!"(ای محمد، با عدالت غنائم را تقسیم کن!).


رسول خدا فرمود: "وای بر تو! اگر عدالت نزد من نباشد، کجا خواهد بود؟" یکی از صحابه خواست گردنش را بزند که رسول خدا(ص) فرمود: "رهایش کنید که پیروانی خواهد داشت و همچون تیر که از کمان می‌جهد، از دین بیرون خواهد رفت".

در ماجرای صفین، حرقوص و برخی یارانش در دام فریب عمروعاص افتادند و پس از حکمیتی که خود طالب آن بودند، گستاخانه از امام(ع) خواستند توبه کند.
فرجام او، هلاکت در جنگ نهروان به دست سپاه امیرالمومنین بود.

عدالت، هدف انبیاء(س) است. عدالت، شرط مشروعیت ولی فقیه است. اما عدالت جز در سایه دین محقق نمی‌شود و جز در ذیل ولایت، دست یافتنی نیست. فرجام نگاه حرقوصی به عدالت، بازی در نقشه عمروعاص‌های زمان است. رویکرد نبوی و علوی به عدالت حتما با رویکرد حرقوصی همخوانی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس