کد خبر 1012514
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
مجرم

پسر جوان در نقش تاجر لباس‌های ترک دختران را با وعده ازدواج فریب می‌داد تا پول میلیونی به جیب بزند. این مرد شیاد تا جایی پیش می‌رفت که دختران را با خود به سفر استانبول ترکیه می‌برد.

به گزارش مشرق، سال ۹۶ بود که دختر جوانی سراسیمه خود را به پلیس رساند و از گرفتار شدن در دام یک جوان فریبکار که پول‌های میلیونی‌اش را بالا کشیده بود، خبر داد.

بیشتر بخوانید:

حال و احوال این روزهای اهالی ساختمان سوخته +عکس

دختر جوان که سولماز نام دارد به ماموران گفت: چندی قبل در فضای مجازی به دنبال فروشگاه‌های لباس اینترنتی بودم که یک صفحه اینستاگرامی را که نوشته شده بود لباس هایش را از خارج از کشور به ایران می‌آورد، دیدم به همین خاطر تصمیم گرفتم از آن جا خرید کنم. وی افزود: در قسمت خصوصی درخواست سفارش دادم که مرد جوانی شروع به صحبت کرد او می‌گفت، چون در خارج از کشور است اگر بخواهم می‌توانم سفارش‌های دیگری بدهم و پس از رسیدن سفارش‌ها به خانه پول را برایش واریز کنم. دختر جوان ادامه داد:، چون به حرف‌های پسر جوان اعتماد کرده بودم چند سفارش دیگر دادم و جالب این که با قیمت‌های مناسبی سفارش‌ها را برای من تهیه کرد.

مدتی در فضای مجازی با هم در ارتباط بودیم تا این که پسر جوان یک روز پیامی داد که به ایران آمده و پیشنهاد داد تا همدیگر را ملاقات کنیم که پیشنهادش را پذیرفتم و در نخستین قرار خیلی زود به هم علاقه‌مند شدیم و بعد از مدتی پسر شیک پوش که الیاس نام دارد به من پیشنهاد ازدواج داد. سولماز که وضعیت مالی خوبی دارد، ادامه داد: از نظر مالی هیچ مشکلی ندارم و الیاس نیز پسر خوب و پولداری به نظر می‌رسید و مدتی با هم در ارتباط بودیم و هر روز اعتمادم به او بیشتر می‌شد. تا حدی با هم نزدیک بودیم که یک بار الیاس که به سفر ترکیه می‌رفت برای من بلیت خرید و با هم به سفر رفتیم و یک هفته در آن جا بودیم. در آن جا الیاس برای سفارش به مغازه‌های زیادی می‌رفت و بیشتر فروشنده‌ها را می‌شناخت و دیگر باورم شده بود که او یک تاجر لباس است.

کلاهبرداری میلیونی
سولماز در حالی که آرام اشک می‌ریخت، گفت: من که به الیاس اعتماد کرده بودم و فکر می‌کردم با هم ازدواج می‌کنیم به حرف هایش اطمینان داشتم تا این که یک روز الیاس با من قرار ملاقاتی گذاشت و ادعا کرد حساب ارزی‌اش بسته شده و نمی‌تواند پول برداشت کند و برای خرید و گرفتن سفارش هایش از ترکیه به پول نیاز دارد. وی افزود: الیاس خواست ۱۰۰ میلیون تومان برایش دلار تهیه کنم و قول داد تا یک هفته دیگر که حسابش باز شد پول را به حسابم واریز کند، من که به حرف‌هایش اعتماد داشتم ۱۰۰ میلیون تومان پول به او قرض دادم، اما فردای آن روز دیگر خبری از او نبود و حتی هر چه زنگ می‌زدم جوابی نمی‌داد تا این که در فضای مجازی به او پیام دادم که ادعا کرد در ترکیه است و پس از پایان کارهایش به ایران باز می‌گردد، ولی بعد از آن دیگر خبری از او ندارم و تازه متوجه کلاهبرداری میلیونی او شدم.

فریبکاری‌های مشابه
بدین ترتیب تیمی از ماموران پلیس برای دستگیری الیاس وارد عمل شدند و در گام نخست تحقیقات پی بردند چند دختر جوان دیگر که به بهانه‌های ازدواج به الیاس اعتماد کرده بودند پول‌های میلیونی زیادی در اختیارش قرار داده بودند و با توجه به گسترده بودن این کلاهبرداری‌های میلیونی تیم پلیسی به صورت ویژه تحقیقات پلیسی را آغاز کردند. ماموران در تجسس‌های پلیسی پی بردند که الیاس با نام دروغین خودش را معرفی کرده است و در ادامه تصویر متهم در اختیار تیم‌های پلیسی قرار گرفت و الیاس وقتی از کشور ترکیه به ایران بازگشت از سوی ماموران دستگیر شد.

اعترافات کلاهبردار تازه کار
الیاس که نام اصلی اش منوچهر است ابتدا خود را بی گناه می‌دانست، اما وقتی در برابر شاکیان پرونده اش قرار گرفت به ناچار لب به اعتراف گشود. پسر جوان گفت: مدتی بود که در کار پوشاک مشغول بودم و از کشور ترکیه لباس به ایران می‌آوردم، اما چون شرایط بد شده بود، دیگر نمی‌توانستم به راحتی لباس به ایران بیاورم و به پول نیاز داشتم تا این که یک روز دختری در فضای مجازی درخواست لباس داد. ابتدا قصد کلاهبرداری نداشتم، اما وقتی دیدم دختر جوان وضعیت مالی خوبی دارد تصمیم به کلاهبرداری گرفتم و در نخستین پلان فریبکاری ام ۱۰۰ میلیون تومان به جیب زدم وبعد از آن با پول‌هایی که به دست آوردم خوش گذرانی کردم و عکس‌های حرفه‌ای با خودروهای لوکس در کشور ترکیه گرفتم و در صفحه اینستاگرامم منتشر و خودم را یک تاجر لباس معرفی کردم.

وی ادامه داد: با عکس‌هایی که گذاشته بودم خیلی زود دختران به من اعتماد می‌کردند و در قرارهای ملاقاتی که با آن‌ها می‌گذاشتم ابتدا بررسی می‌کردم که وضعیت مالی خوبی داشته باشند و در صورت شناسایی برای اعتماد آن‌ها را همراه خود به ترکیه می‌بردم و با توجه به این که فروشنده‌های آن جا مرا می‌شناختند و با هم صمیمی بودیم دختران پولدار نیز به من اعتماد و فکر می‌کردند تاجر لباس هستم. پسر جوان ادامه داد: بعد از اعتمادسازی ماجرای مسدود شدن حسابم را پیش می‌کشیدم و از دخترانی که فکر می‌کردند قرار است با هم ازدواج کنیم پول می‌گرفتم و بعد از چند روز ناپدید می‌شدم که در این مدت توانستم نزدیک به یک میلیارد پول به دست بیاورم. الیاس گفت: اسم خودم را دروغ گفته بودم که کسی رد مرا نزند و فکر نمی‌کردم دستگیر شوم، اما وقتی از ترکیه به ایران بازگشتم، دستگیر شدم. وی افزود: با پول‌هایی که به دست آوردم خوش گذرانی می‌کردم و در کار خرید و فروش لباس هم بودم تا این که خیلی زود دستم رو شد. همزمان با اقرارهای این شیاد ماموران با پرونده‌های مشابهی روبه رو شدند که در آن زنان با همین شگرد و در خرید لباس‌های ترک به دام افتاده بودند.

با مواجهه حضوری شش زن با منوچهر همگی او را شناسایی کردند و مشخص شد سه زن با این مرد به استانبول هم سفر کرده اند و او را مرد رویاهای خود می‌دانستند. منوچهر روانه زندان شد و پرونده اش در دادگاه کیفری ۲ تهران تحت رسیدگی قرار گرفت تا این که با توجه به ردمال دختران و رضایت آن‌ها جوان شیاد به خاطر فریبکاری و کلاهبرداری به شش سال زندان و به دلیل رابطه نامشروع با زنان فریب خورده به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد. بنابر این گزارش، حکم دادگاه بدوی بعد از اعتراض منوچهر در دادگاه تجدید نظر استان تهران تحت رسیدگی قرار گرفت و هفته گذشته مهر تایید خورد.

تحلیل کارشناس
چرا دختران طعمه فریبکاران می‌شوند؟
دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس و استاد دانشگاه
معمولا در ارتباطات بین دو جنسیت سه اصل وجود دارد که مبنای شکل گیری ارتباطات به شمار می‌رود. نخست ازدواج و تشکیل خانواده است و دومین اصل دوستی با ماهیت اجتماعی بیان می‌شود و درنهایت صرفا برخی افراد به منظور گذران اوقات فراغت یا تفریح گروه‌های دوستانه‌ای را تشکیل می‌دهند که در نهایت ختم به بدترین و هولناک‌ترین اتفاقات می‌شود.

اغلب دختران در جامعه امروزی در قالب همین دوستی‌ها فریب می‌خورند و افراد سودجو دام‌هایی را برای شان پهن می‌کنند که پرونده‌های تلخی را شاهد هستیم. وقتی انتخاب یک دوست بر مبنای اطلاعات غیرواقعی یا دروغ شکل می‌گیرد طبیعتا نتیجه آن آرامش و لذت واقعی نخواهد بود. بسیار اتفاق می‌افتد که دختران به واسطه نقش‌های غیرواقعی و ریاکارانه یا با ماهیت فریبکاری وارد ارتباطاتی می‌شوند که از ریشه برای اخاذی یا سوء استفاده از فرصت‌های متفاوت فردی است. البته این اتفاق برای مردان نیز رخ می‌دهد و دخترانی هستند که با چنین اهدافی از مردان سوء استفاده می‌کنند. در انتخاب فردی که برای مورد سوء استفاده قرار گرفتن افراد خاص تمرکز می‌کنند معمولا افراد مهرطلب و خودشیفته بیشتر به چشم می‌آیند. افرادی که شدیدا تمایل به تایید شدن و توجه دارند و افرادی که شدیدا مغرور و متکبر هستند و جز خود به فرد دیگری توجه ندارند و فارغ از جنسیت مرد یا زن بودن این اتفاق به عنوان یک اختلال شخصیتی یا اختلال رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته اساسی این که ما برای انتخاب شریک زندگی دوستان اجتماعی یا برای گذران اوقات فراغت چه اولویت‌هایی داریم و پایبند به چه اصولی هستیم. این که یک مرد یا یک زن از اعتبار و اعتماد طرف مقابل در دوستی سوء استفاده کند و فرد مقابل خود را مورد اخاذی قرار دهد قطعا قوانین دوستی را زیر پا گذاشته و از ابتدا با هدف اخاذی طعمه‌های خود را انتخاب کرده است. افراد فریبکار معمولا از دختران ساده لوح برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می‌کنند و تمرکزشان روی انتخاب افرادی است که در زندگی شان تنش‌های زیادی دارند و کمبود عاطفی دارند. به هر حال باید پذیرفت که این دختران با اختیار و انتخاب خود در این دام‌ها اسیر شده اند و نمی‌توان گفت همه آن‌ها با اجبار و زور مورد اخاذی قرار گرفته اند. از این رو بسیار اهمیت دارد که در ارتباطات اجتماعی و درون فردی تصمیم‌های آگاهانه از بلوغ شخصیت افراد است و مشورت و تصمیم گیری‌های بزرگ از افرادی که قابل اعتماد هستند سبب می‌شود دختران کمتر فریب افراد سودجو را بخورند. برای مقابله با زشتی و ناهنجاری‌های چنین رفتارهای ناپسندی در جامعه باید گفت ایجاد کانون‌های کنترل کننده به صورت مادی و معنوی یاری دهنده خواهد بود.

افزایش سطح آگاهی و دانش فردی و عمومی به دختران از سن کم سبب می‌شود کمتر درگیر چنین مسائل تخریبی در جامعه شوند و خانواده نیز به عنوان یک کانون تربیتی مهم نقش به سزایی در رفع کمبودهای عاطفی دختران دارند.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    10 2
    واقعا که دختران ساده لوح بودن...آخ آبت نبود ، نونت نبود مسافرت به خارج بدون نامحرم چه بود...اگ ی دختری تو شرایط بد مالی بود بکنار بااینکه اینم نباید اتفاق بیفته شما که وضع مالی خوبی که داشتید چرا...؟!اعدام کمترین مجازاتیست برای فریب دهندگان و فریب خوردگان است تا درس عبرت برا همه شیادان و هوس بازآ شود....
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      0 0
      خدا شفاتون بده هم شما رو هم مشرق رو
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    6 0
    باهاش راحت میرفتن ترکیه و هتل و...!!!
  • زیبا احمدپور از تبریز IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    9 0
    چه دخترای احمقی
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    4 0
    حقشون همین ظاهرسازانه
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    قربان خدا و اسلام برم که اینقدر دقیق گفته اختیار دختر به دست پدر و پدر بزرگش هست. حالا بیا این حرفها رو تو گوش جامعه به اصطلاح با کلاس کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس