آنیس

پس از ۱۳ سال حضور مورالس در قدرت، سه هفته اعتراض هواداران نامزد منتقد خیابان‌های شهر را به صحنه آشوب تبدیل کرده بود تا یکی از دشمنان سرسخت مورالس بر کرسی او تکیه زند.

سرویس جهان مشرق - پرواز سناتور ۵۲ ساله بولیوی، ژنینه آنیِس در فرودگاه بولیویا به زمین نشست در حالی که پرواز رئیس‌جمهور مستعفی آن کشور اوو مورالس با اعلام آمادگی مکزیک برای اعطای پناهندگی سیاسی به وی بولیوی را ترک کرد.

پس از ۱۳ سال حضور مورالس در قدرت، سه هفته اعتراض هواداران نامزد منتقد خیابان‌های شهر را به صحنه آشوب تبدیل کرده بود و حالا با پذیرش آنیِس در مجلس بولیوی به عنوان رئیس‌جمهور موقت، این هواداران مورالس بودند که در خیابان‌ها دست به اعتراض زدند.

گزارش ویژه مشرق را اینجا بخوانید:

«اوو مورالس»؛ از اوج محبوبیت تا سقوط یک رئیس‌جمهور +عکس و فیلم

آنیِس در حالی این سمت را بر عهده گرفت و به قول خودش باید «هر چه زودتر» وزیراش را معرفی کند که چهار مقام ارشد وی استعفا کرده و مجلس نیز به دلیل عدم حضور اکثریت یعنی حزب جنبش سوسیالیست و متحدان مورالس از حد نصاب برخوردار نبود.

با این حال نه فقط دادگاه قانون اساسی و فرمانده جدید ارتش بولیوی بلکه بسیاری از دولت‌ها حتی روسیه که تحولاتِ پیش از استعفای مورالس را کودتای  نظامی توصیف کرده بود، دولت جدید را به رسمیت شناختند.

ژانینه آنیِس کیست؟

متولد ۱۳ آگوست ۱۹۶۷ میلادی تا چند روز پیش به عنوان یکی از سیاستمداران «ضد مورالس» و حقوقدان متعصب شناخته می‌شد و قبل از آن نیز یک مجری و کارگردان تلویزیونی.

او اکنون در کشوری به ریاست‌جمهوری رسیده که خودش در نیمه دهه ۲۰۰۰ میلادی دست اندر کار نگارش قانون اساسی‌اش بوده و از سال ۲۰۱۰ نیز در سنا به کار قانونگذاری مشغول بوده است. ژنینه با عضویت در کمیسیون تدوین قانون اساسی وارد سیاست شد و حالا دومین رئیس‌جمهوری است که به کاخ بولیویا وارد شد و سوگند خورد.

شاید خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا بیش از هر کس دیگری منتظر این لحظه بود. او آنیه را به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی به رسمیت شناخت همان طور که چند وقت پیش آنیه او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته بود.

در دوران مسئولیتش در سنا نامش کم و بیش به ضدیت با بومیان پیوند خورده بود.   پروژه‌ای که مورالس برای توسعه منطقه بومی‌نشین ارائه کرده بود با مخالفت او روبرو شد. او در واقع بیش از هر چیز با خود مورالس مشکل داشت. وقتی مورالس برای بار چهارم نامزد ریاست‌جمهوری شد او هم از مخالفان سرسخت بود. حتی تأکید بیش از حدش بر کاتولیسیسم و اینکه انجیل بزرگی را برای سوگند با خود آورده بود نیز به همین ضدیت با مورالس ارتباط دارد.

همین مخالفت‌ها موجب شده بود دولت نیز هر از چندی به او نیش و کنایه بزند. یک بار که یکی از خویشانش به جرم حمل چند صد کیلو مواد مخدر بازداشت شده بود، وزیر مورالس سخنرانی‌های مکرر آنیه علیه توزیع مواد در آمریکای جنوبی را یادآور شده بود. خانم سناتور البته پاسخ داده بود من مسئول همه خویشانم نیستم.

وی یک بار شانس خود را به عنوان نامزد فرمانداری منطقه بنی امتحان کرد اما نتیجه نگرفت؛ مثل آدریانا سالواتیه‌را رئیس سنا که پیش از آنیه در اولویت برای جایگزینی مورالس بود اما استعفا داده بود. بدوقتی استعفا داد و حالا که نتیجه نگرفته می‌گوید چون سنا استعفایش را نپذیرفته، باید به کار برگردد.

البته بعید است این مخالفت‌ها یا تظاهرات هواداران مورالس تغییری ایجاد کند. اگر اکثریت ارتش با تغییر سیاست در بولیوی همراه نبود، نه فرمانده‌اش استعفا می‌داد و نه پیش از استعفا به مورالس پیشنهاد استعفا می‌داد. اتفاقات پیشین سپری شده و حالا انتخاب‌های بعدی پیشِ روی بولیوی است.

منابع

https://www.euronews.com/2019/11/13/who-is-jeanine-anez-bolivia-s-interim-president

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeanine_%C3%81%C3%B1ez

https://www.hispantv.com/noticias/bolivia/442269/anez-militares-golpe-morales

https://edition.cnn.com/2019/11/13/americas/bolivia-political-unrest-intl-hnk/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    67 8
    این مزدور هم دوام نخواهد آورد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    61 9
    قیافه این زن چقدر کریه و شیطانی است...
    • .... IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      10 13
      فقط شمایی که نور از صورتت میباره.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    32 3
    اشکال نداره باید یکی بیاد همپیمان آمریکای جهانوخوار و جنایتکار که خون مردم رو تو شیشه کنه و مردمش اونوقته که قدر مورالس و محور مقاومت بولیوی رو میدونن .
  • مرصاد IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    41 3
    مزدوری دیگر ؛ برای شیطان بزرگ !!
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    12 13
    وقتی زن ها بشن وزیر و رئیس جمهور منتظر آخذرالزمان باشیم
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      2 7
      نه یابا؟
    • مرگ بر نر IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      3 3
      مردها که همه کاره بودند دیدیم دنیا چقدر جای دلپذری بود!
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    6 3
    کی روش به ما یاد داد که سیستم مناسب ایران دفاعی است . ولی یاد نگرفتیم و مربی هجومی آوردیم .
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      11 4
      دادا چرا درباره تیم ملی اینجا کامنت گذاشتی؟ قیمه رو داری میریزی تو ماستا
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    1 3
    انشالله که کلید حل مشکلات بولیوی در نزد ایشان است
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    10 0
    بولیوی هم از دست دادیم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    8 3
    نوکر امریکا و سرمایه داران
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    6 0
    مثل انقلاب نارنجی که بعد از یه سال به زهرمار تبدیل شد
  • احمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    6 0
    اگه حقوقدانه وغربگرا یعنی اینکه مردم بولیوی هم بدبخت شدند رفت پی کارش
  • Mahnaz IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    3 3
    چشماش منو میترسونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس