کشف میدان نفتی نام‌آوران

در این نوشته به پنج سوال اصلی درباره میدان جدید نفتی نام آوران خواهم پرداخت که کشف آن چند روزی است، خبرساز شده است می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا بازارگان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادداشتی در کانال تلگرام شخصی خود نوشت و  به پنج سوال اصلی درباره میدان جدید نفتی نام‌آوران پرداخت که کشف آن چند روزی است خبرساز شده است:

 سوال اول: قبل از کشف میدان جدید، ظرفیت مخازن نفتی ایران چقدر بود؟

 اندازه ذخایر نفت موجود در میدان های هر کشور محل اختلاف نظر است ولی به طور تقریبی می توان گفت که ذخایر قابل برداشت ایران قبل از این کشف حدود ۱۵۶ میلیارد بشکه بود که حدود ۹ الی ۱۰ درصد نفت دنیا را تشکیل می دهد. این میزان نفت، ایران را در رتبه چهارم دنیا قرار داده است.

سوال دوم:  میدان جدید کشف شده، چقدر نفت دارد؟

ظرفیت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است که با چند میدان کشف شده قبلی اشتراکاتی دارد. نهایتا مجموع ظرفیت مخازن در منطقه مد نظر ۵۳ میلیارد بشکه نفت است که البته همه آن قابل برداشت نیست. این نفت در منطقه وسیعی قرار گرفته است به طوری که محدوده آن بزرگتر از کشور لوکزامبورگ و یا بحرین است.

سوال سوم: آیا می توان از تمام نفت کشف شده در مخزن استفاده کرد؟

خیر. از هیچ میدان نفتی در دنیا نمی توان تمام نفت موجود در آن را استخراج کرد. میانگین استخارج حدود یک سوم هر مخزن است ولی با توجه به ویژگی هر مخزن و تکنولوژی به کار گرفته شده، این عدد بسیار متغیر خواهد بود. به عنوان مثال، میدان آزادگان حدود ۲۵ میلیارد بشکه نفت دارد و بیست سال از کشف آن می گذرد، ولی فقط حدود ۵ میلیارد بشکه از این مخزن قابل استخراج خواهد بود، که آن هم هنوز محقق نشده است. پس با فرض اینکه بتوان حدود ۱۰٪ از نفت موجود در میدان نام آوران را استخراج کرد، چیزی حدود ۲ میلیارد بشکه از میدان جدید قابل استخراج خواهد بود. البته ممکن است در سال های آینده تکنولوژی استخراج نفت پیشرفت کند و این عدد افزایش یابد.

سوال چهارم: آیا پول نفت میدان نام آوران به زودی بر سر سفره مردم می آید؟

خیر. همانطور که گفته شد، فاصله زمانی بین کشف یک میدان و استخراج نفت موجود در آن چندین سال است. بعید است در دهه آینده نفت نام آوران استخراج شود. هنوز میدان های دیگری در صف انتظار برای استخراج هستند.

سوال پنجم: در نهایت، آیا کشف میدان نام آوران مهم است؟

قطعا بلی. قبل از تحریم های ظالمانه، ایران روزانه حدود ۳.۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود استخراج می کرد. با فرض اینکه تحریم های ظالمانه برداشته شود و ایران دوباره به این عدد بازگردد و حتی افزایش تولید هم داشته باشد، به این معنی است که ذخایر نام آوران (و اطراف آن) به تنهایی می تواند چند سال نفت کل کشور را تامین کند! به عبارت دیگر، با قیمت نفت امروز، ارزش نفت قابل استخراج از نام آوران و اطراف آن حدودا ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    14 2
    در چند سال پیش که هر بشکه نفت ۱۴۰دلار بود هیچ سودی به این مردم مظلوم نرسید الان میخواهد برسد
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    14 3
    یک قرون از آن هم به مردم نمیرسد!!
  • ناشناس IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    9 2
    بس كنيد اينقدر منابع نفتي ايران را حيف و ميل نكنيد آن هم در ازاي يك مشت كالاي آشغال چيني و روسي.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 1
    با همه ی نظرات موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس