برای میکس کردن، هیچ چیز بهتر از در اختیار داشتن یک هدفون مانیتورینگ استودیویی در کنار یک جفت اسپیکر مانیتورینگ خوب که در اتاقی با آکوستیک مناسب قرار داده شده باشد نیست. اما اگر اتاق شما از لحاظ آکوستیکی ایده آل نباشد چه؟ اگر بخواهید تا دیروقت کار کنید چطور؟ اگر بخواهید داخل ماشین، قطار یا هواپیما موسیقی بسازید چه کار می کنید؟ اگر شما با چنین شرایطی روبرو هستید، هیچ راهی به جز میکس کردن با هدفون ندارید.

هدفون برای کنترل میکس و برجسته کردن جزئیات خیلی کوچک پروژه بسیار مناسب است اما نکاتی در این خصوی وجود دارد، مثلا این که استریو ایمیج آن ها به شکلی غیر طبیعی گسترده است، پاسخگویی فرکانسی یکنواختی ندارند و بین گوش های راست و چپ crossfeed وجود ندارد. با وجود تمام این حرف ها، بسیاری از موزیسین ها، تولید کنندگان موسیقی و مهندسان حرفه ای صدا میکس های خود را با استفاده از هدفون انجام می دهند، چه بالاجبار و چه به خواست خود.

چطور با استفاده از هدفون می شود یک میکس خوب ساخت؟

از pan کردن شدید صداها خودداری کنید

وقتی به اسپیکرهای ماینیتورینگ خود گوش می کنید، صدایی که از اسپیکر سمت چپ تولید می شود نه تنها به گوش سمت چپ شما می رسد، بلکه گوش سمت راست شما هم صدای آن را می شنود (و برعکس). اما اگر قصد خرید هدفون را دارید باید بدانید وقتی با هدفون به یک قطعه گوش می دهید، اگر یک صدا را کاملا به یک سمت pan کنید، آن صدا در کانال مخالف کاملا حذف می شود. پس وقتی می خواهید با هدفون میکس کنید، تا جایی که امکان دارد از پن کردن شدید صداها دوری کنید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که تمام صداهای میکس تان در هر دو کانال وجود خواهند داشت. نتیجه ی این کار این است که میکس شما در نهایت صدای بسیار طبیعی تری خواهد داشت.

خرید هدفون های پشت باز

هدفون پشت بسته برای ضبط ایده آل است، چرا که از درز صدای هدفون به میکروفن جلوگیری می کند. با این حال از مشکلات هدفون های پشت بسته این است که فشار صوتی، داخل هدفون حبس می شود و در نتیجه فرکانس های بم نادرستی را از هدفون خواهید شنید. این افزایش فرکانس های بیس اگرچه صدا را جذاب تر می کند، اما باعث می شود شما درک درستی از فرکانس های بم میکس تان نداشته باشید. به همین خاطر است که مدل هایی مانند هدفون سنهایزر Sennheiser HD 650 و AKG K712 Pro برای استفاده های حرفه ای انتخاب بهتری هستند. پاسخگویی فرکانسی فلت تر این هدفون ها به شما کمک می کند تصمیمات بهتری در حین میکس قطعه بگیرید.

محافظت از شنوایی

این توصیه همیشه وجود داشته که سعی کنید میکس هایتان را در ولوم های پایین انجام دهید (که حالت ایده آل آن بین 70dB تا 85dB است). این موضوع جدای از این که با چه وسیله ای کارهایتان را مانیتور می کنید مهم است، اما اهمیت آن در زمان استفاده از هدفون چند برابر نیز می شود، چون درایورهای هدفون تنها چند سانتی متر با گوش شما فاصله دارند. پس همیشه حواستان باشد با چه ولوم به صداها گوش می دهید. اگر حس کردید که برای شنیدن بهتر صداها حتما باید ولوم را بالا ببرید، به جای این کار استراحت کنید. این کار نه تنها باعث محافظت از گوش می شود، بلکه خستگی شنیداری را هم رفع می کند. میکس کردن زمانی که گوش هایتان خسته باشد مانند این است که بخواهید در حین غذا خوردن مسواک بزنید؛ با این کار هم وقتتان را هدر می دهید و هم انرژی تان را می گیرد.

هدفون تان را بهینه سازی کنید

هدفون ها میدان صوتی غیر طبیعی می سازند، به شکلی که با استفاده از هدفون شما حس می کنید صدا را به جای این که از اطرافتان بشنوید، در سرتان می شنوید. همچنین پاسخگویی فرکانسی هدفون ها اصلا فلت نیست. برای این که این مشکلات جبران شوند شما می توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. Nx از کمپانی Waves مشکلات کراس فید هدفون ها را برطرف می کند و به شکل صادقانه ای عمق، انعکاس های طبیعی و استریو ایمیج یک جفت مانیتور سطح بالا که در یک اتاق آکوستیک شده قرار گرفته اند را شبیه سازی می کند. Reference 4 از کمپانی معروف Sonarworks محدودیت های فیزیکی هدفون شما را برطرف می کند و به شما کمک می کند از هدفون تان پاسخ فرکانسی فلتی بگیرید تا بتوانید تصمیمات درستی در حین میکس اتخاذ کنید.

برای چک کردن میکس از اسپیکرها استفاده کنید

وقتی میکس تان را با استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ استودیویی انجام می دهید، همیشه پیشنهاد می شود در انتهای کار آن را با یک هدفون تست کنید تا ببینید روی هدفون چگونه صدا می دهد و آیا نیاز به انجام تغییری هست یا نه. این کار ساده ترین راه برای مطمئن شدن از این است که ببینید میکس شما هم در هدفون و هم در اسپیکر صدای خوبی می دهد. همین موضوع برای زمانی که میکس تان را با هدفون انجام می دهید هم صادق است. یک جفت اسپیکر پیدا کنید (حتی اسپیکر خودرو) و میکس تان را روی آن چک کنید. در غیر این صورت ممکن است میکس شما تنها با هدفون صدای خوبی داشته باشد و با پخش شدن در اسپیکرها افت کیفیت پیدا کند.

از یک امپلی فایر هدفون با کیفیت استفاده کنید

مهندسان صدایی که با استفاده از اسپیکر کارهایشان را انجام می دهند، هزینه ی زیادی را صرف خرید مانیتورهای استودیویی، کنترلر برای مانیتورها و مبدل های دیجیتال/آنالوگ حرفه ای می کنند، چون شما اگر نتوانید به درستی صدا را بشنوید، قادر به میکس کردن نخواهید بود. همین قضیه در رابطه با میکس کردن با استفاده از هدفون هم صدق می کند. اینجا امپلی فایر هدفون نقش مهمی دارد و به شما کمک می کند تمام جزئیات میکس را با بالاترین دقت ممکن بشنوید. امپ هدفون Rupert Neve Designs RNHP یک محصول فوق العاده با کیفیت است که طراحی مدار فوق العاده حرفه ای کمپانی Neve را در آن شاهد هستیم. SPL Phonitor 2 هم یک امپ فایر هدفون قدرتمند است که شبیه سازی اسپیکری هم در آن انجام می شود و ویژگی هایی مانند کراس فید و پردازش های مربوط به فضا را به تجربه ی مانیتورینگ با هدفون اضافه می کند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که مدام در حال جابجایی هستند، امپلی فایر هدفون Apogee Groove با داشتن مبدل دیجیتال/آنالوگ قدرتمند، اتصال یو اس بی و بدنه ای جمع و جور برای شما ایده آل خواهد بود.

منبع : ویرلن

** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس