نقد کتاب پس از بیست سال- ترنجستان سروش

چاپ دوم این کتاب با ۷۶۰ صفحه و با قیمت ۹۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است؛ علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر فروشگاه‌های معتبر از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک یا کتابخون تهیه کنند.

به گزارش مشرق، کتاب «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور که در مجموعه کتاب‌های مدرسه رمان انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده، با استقبال مخاطبان مواجه شد و به چاپ دوم رسید.

«پس از بیست سال» رمانی تاریخی-مذهبی با محوریت جریانات خلافت امام‌علی(ع)تا قیام عاشوراست. اتفاقات جنگ صفین با اشاره به یاران امام‌علی(ع)از جمله ابوذر و در کنار این مستندات تاریخی، تاروپودی از ماجرایی عاشقانه، روایت داستان را دلپذیرتر می‌سازد. کدیور درباره این کتاب می‌گوید: «سعی کردم خودم را ازتاریخ بیرون بکشم و به‌عنوان یک قصه به کار نگاه کنم» و شاید همین نکته باعث جذابیت این اثر شده است. تعلیق در رمان پس از بیست سال، از عناصر مهم جذابیت آن است که باوجود آگاه‌بودن خوانندۀ رمان تاریخی از پایان ماجرای کتاب، همچنان اثرگذار است. این رمان همچنین برگزیده هفدهمین جایزه قلم زرین در بخش رمان بزرگسال شده است.

سید مجید پورطباطبایی، کارشناس مذهبی مسلط به حوزه کتاب و نشر درباره کتاب معتقد است: قبلا در مصاحبه‌ای ابوذر پس از بیست سال را با ابوذر سریال امام‌علی(ع)مقایسه کرده بودم. شخصیتی که با عنوان «ابوذر» در سریال امام علی (ع) نشان داده شده، آن ابوذری نیست که مدینه را علیه معاویه شورانده بود اما ابوذری که سلمان کدیور در این رمان به ما نشان می‌دهد، به «ابوذر» تاریخی بسیار نزدیک است. این همان شخصیتی است که معاویه در اثر اقداماتش، پایه‌های حکومت خود را متزلزل می‌بیند. یکی از نقاط قوت این اثر این است که شخصیت‌های شاخص صدر اسلام، خصوصا یاران امام علی (ع)را به‌خوبی نشان داده و این شخصیت‌ها، به وجهه تاریخی‌شان نزدیک‌تر هستند. یکی دیگر از نقاط مثبت این رمان در عین مفصل‌بودن آن، این است که آقای کدیور خط سیر رمان را در طول این اثر، گم نکرده است. شخصیت‌های این رمان، به تدریج رشد کرده و به نتیجه رسیده‌اند. حسن این قضیه این است که ما ضمن اینکه یک رمان می‌خوانیم، تاریخ نمی‌خوانیم.

احمد شاکری از منتقدان سختگیر حوزه کتاب هم این اثر را تحسین کرده است. وی درباره این اثر می‌گوید: «پس از بیست سال» در هفدهمین جشنواره قلم زرین تقدیر شد و این برای نویسنده‌ای که اولین اثر داستانی‌اش را روانه بازار می‌کند، موجب مباهات خواهد بود. نوشتن از تاریخ در رمانی تاریخی کاری حساسیت‌برانگیز و طاقت‌فرساست که تصور آفرینش آن برای نویسندگان حرفه‌ای نیز احتیاط‌برانگیز است. «پس از بیست سال» بیش از معرفی یک روایت، نویسنده‌ای را به جامعه ادبی معرفی می‌کند که در تولید داستان خلاق و جدی است و ادبیات پس از این درباره او بیشتر خواهد شنید.

چاپ دوم این کتاب با ۷۶۰ صفحه و با قیمت ۹۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است؛ علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر فروشگاه‌های معتبر از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک یا کتابخون تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس