کیان 700

تانک بر اصلی عملیاتی ارتش آمریکا از موتوری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بهره برده و می تواند در نهایت تا ۸۰ تن بار را حمل کند در حالی که نمونه ایرانی یعنی کیان، امکان حمل همزمان ۲ تانک ۶۰ تنی را دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طبیعی است که تحرک یکی از نکات مهم و کلیدی برای هر نیروی نظامی محسوب شود، لذا در نیروهای زمینی و خصوصا شاخه زرهی و خودرویی این مسئله بسیار مهم تر و چشم گیرتر خواهد بود. در عین حال، مسئله افزایش تحرک از جمله بحث هایی است که به صورت همیشگی توسط فرمانده کل قوا نیز روی آن تاکید شده و می توان آن را جزو مهمترین دستورات ایشان به کلیه یگان های نیروهای مسلح قلمداد کرد. حتما بسیاری از کاربران و خوانندگان این مطلب در زمان عبور از جاده های بیرون شهر شاهد کامیون هایی بوده اند که تانک ها، نفربر ها یا توپ های خودکششی بر پشت آن سوار شده و در حال نقل و انتقال هستند.

بر این اساس، کشنده های تانک ها و خودروهای زرهی بخشی بسیار مهم و البته کمتر شناخته شده در یگان های رزمی زرهی به حساب می آیند که نقش بسیار قابل توجهی در افزایش قدرت جابجایی یگان ها بازی می کنند. در مرحله اول شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصولا چرا وقتی یک تانک توان حرکت دارد نیازی به یک خودرو برای حمل یک وسیله متحرک دیگر است؟

بیشتر بخوانید:

چیفتن؛ کلاه گشادی که بر سر ارتش پر ادعای شاهنشاهی رفت/ وقتی انگلیس با پول‌های ایران بخش زرهی خود را نوسازی کرد+عکس

چیفتن‌های ارتش با «استتار خاص» نو نوار شدند/ وقتی با ابتکار دیجیتالی می‌توان ثانیه‌های طلایی برای نیروهای زرهی خرید +عکس

در پاسخ به این سوال باید گفت که در این بخش چند فاکتور مهم مورد توجه قرار می گیرد. اولا در زمان استفاده از تانک بر ها می توان معمولا مسافت های بیشتری را در زمان کمتر و البته با مصرف سوخت کمتری طی کرد. هر چه سرزمین شما گسترده تر یا حجم یگان های زرهی و مکانیزه شما بیشتر باشد این مسئله بیش تر خود را نشان می دهد. مسئله بعدی این که تانک ها و خودروهای زرهی نیز چه در مدل های چرخ دار و چه شنی دار مثل خودروهای معمولی دارای عمر مشخصی در بخش شنی و چرخ ها هستند.

تصور کنید یگانی که برای مثال در اطراف شهر قزوین حضور دارد دستور می گیرد که به سرعت خود را به خوزستان برساند، در این شرایط باید چند صد کیلومتر طی شود و مشخصا اگر تانک ها راسا این مسیر را طی کنند فشار زیادی به شنی ها وارد شده و باعث میشود زمان تعویض آنها زودتر از حد معمول سر برسد. این پروسه نسبت به تعویض چرخ ها بسیار زمان بر تر و البته پر هزینه تر است و می تواند ناگهان در میان یک عملیات رزمی تعدادی از تانک ها و زره پوش های نیروهای خودی را از وضعیت عملیاتی خارج کند.

مسئله بعدی لزوم حفظ سلامت جاده ها است. فراموش نکنید که جاده ها در نقش رگ های حیاتی یک کشور هستند و از مسافران، کالا، نیروی نظامی و اصولا هر چیزی که لازم است با وسایل نقلیه غیر ریلی از روی زمین منتقل شود به نوعی نیاز به جاده دارند. در صورت حضور تانک ها به صورت مستقیم در روی جاده ها به علت وزن بالا و البته شکل شنی ها آسیب به جاده حتمی بوده و این مسئله هزینه های زیادی را برای دولت آن کشور ایجاد می کند و در عین حال ممکن است در شرایط حساس باعث حتی غیر عملیاتی شدن بخشی از مسیر جاده ای شود که خود یک مسئله بسیار خطرناک در زمان درگیری خواهد بود.

روایتی از خرید سوال برانگیز ارتش طاغوت!

بعد از مطرح کردن یک کلیات از لزوم و چرایی داشتن ناوگانی از کشنده ها برای قوای زرهی، به وضعیت ایران می پردازیم. در این میان باید به یک تجربه تلخ تاریخی در ابتدا اشاره کرد تا بدانیم در ابتدای این مسیر در کجا قرار داشتیم. پیش از این در گزارشی که توسط گروه دفاعی مشرق به رشته تحریر درآمده بود به مشکلات بی پایان و تراژدی خرید تانک چیفتن از انگلستان در دوره پهلوی دوم اشاره کردیم، ولی مشکلات در این بخش به تانک هم منتهی نشد.

محمد رضا پهلوی در راستای سیاست راضی کردن همه ابرقدرت ها از خود در کنار خرید های هنگفت تسلیحاتی از غرب خریدهایی نیز از اتحاد شوروی و کشورهای شرق اروپا داشت. یکی از این خریدها تانک برهای سری ماز ۵۳۷ بود. این خودروها برای حمل تانک هایی با وزن ۵۰ تن طراحی شده بودند و مشخصا برای حمل تانک های روسی در آن دوران گزینه ای مناسب بودند. در ایران هم اگر بحث تانکی مثل ام ۶۰ مطرح بود شاید بتوان این تانک بر را گزینه ای مناسب عنوان کرد ولی چیفتن با وزن ۵۶ تن یک مشکل بزرگ محسوب می شد و البته چیفتن در حال بدل شدن به تانک اصلی ارتش ایران بود. مازهای ارتش توان حرکت دادن چیفتن را داشتند ولی ۶ تن بار اضافه فشار شدیدی را به موتور و قطعات کشنده ها وارد کرده و استهلاک آنها را افزایش می دادند. تانک چیفتن که خود وسیله ای دارای مشکل در بخش پیشران بود در بحث نقل و انتقال نیز به مشکل خورده بود.

کشنده ماز ۵۳۷ در سالهای دفاع مقدس در حالی که یک قبضه توپ خودکششی ام ۱۰۹ را حمل می کند

مرحوم اصغر قندچی در کنار یکی از کشنده های ماز ارتش

با شروع جنگ تحمیلی و نیاز مبرم کشور به خودروی تانک بر نزاجا با مشکلات فراوانی رو به رو شد. ارتشی که به دلیل سیاست های دولت موقت و ماجرای کودتای نقاب شدیدا ضربه خورده  و در عین حال پشتیبانی کشورهای سازنده را نیز از دست داده و حالا بخشی از وسایل آن هم در بهترین شرایط دچار مشکلات ریشه ای بود. در این جا اصغر قندچی از فعالان معروف صنعتی در بخش خودروهای سنگین به میدان آمد و با تعویض موتور کشنده های ماز با نمونه های ماک ساخت آمریکا خون تازه ای در رگ های یگان های ترابری نزاجا تزریق کرد. به هر تقدیر و با هر مشکل ۸ سال جنگ تحمیلی گذشت ولی درسهای آن به قیمتی بالا در ذهن فرماندهان ایرانی باقی ماند.

تلاش برای رسیدن به کشنده های بهتر

در ابتدای کار بعد از تمام شدن جنگ تحمیلی یکی از گزینه های در دسترس در آن زمان یکی ارتقاء کشنده های موجود از قبل مثل برنامه ببر ۴۰۰ بر اساس طرح ماز ۵۳۷ و دیگری بهره برداری از کشنده های موجود تجاری در بازارهای جهانی بود که صنایع دفاعی و نیروهای مسلح به نوعی ترکیبی از هر دو روش را در این بخش پیش گرفتند.

کشنده سامانه باور ۳۷۳ به اسم ذوالجناح

با پیشرفت کارها در بخش دفاعی و خصوصا اضافه شدن بخش موشکی، نیاز به کشنده ها در کلاس های مختلف پیش از پیش افزایش پیدا کرده و نیاز به کارهای ریشه ای تر در این بخش احساس شد. از جمله طرح های بومی در بحث کشنده های موشکی می توان به سری ذوالجناح استفاده کرد که امروزه نسل جدید برای حمل سامانه باور ۳۷۳ مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بخش تخصصی برای تانک ها شاهد یک حرکت خوب از طرف نزاجا بودیم.

ایرانیان با کیان ۷۰۰ از آمریکا سبقت گرفتند

تانکبر «کیان۷۰۰» ساخت فرماندهی تولید و بهینه سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش در جریان بازدید روز شنبه ۱۸ آبان سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از این فرماندهی رونمایی شد. این تانک‌بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل ۲ دستگاه تانک ۶۰ تنی را بر روی کشنده فوق سنگین «سلیمان-۳» دارد. وزن تانک‌بر «کیان۷۰۰» ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محورهای آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

این تانک بر توان حمل هم زمان دو تانک اصلی میدان نبرد را به وزن حدودی ۶۰ تن برای هر تانک دارد. در دنیای امروز مرسوم نیست که یک تانک بر به طور همزمان دو تانک آن هم در این تناژ وزنی را با خود حمل کند ولی در هر صورت این مهم توسط کیان ۷۰۰ ایرانی قابل اجراست.

کشنده کیان ۷۰۰ در حالی که دو تانک چیفتن نیز بر روی کفی کشنده آن قرار دارد

کشنده آمریکایی ام ۱۰۷۰

اما نکته جالب در این میان سبقت گرفتن ایران از ارتش آمریکا در این بخش است. تانک بر اصلی عملیاتی ارتش آمریکا مدل ام ۱۰۷۰ ساخت شرکت اوشکوش آمریکاست. این تانک بر سنگین آمریکایی از موتوری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بهره برده و می تواند در نهایت تا ۸۰ تن بار را حمل کند. این کشنده توان حمل یک دستگاه تانک آبرامز را به راحتی دارد و البته در مقایسه با کیان ایرانی در رده های پایین تری در بخش قدرت موتور و توان حمل قرار می گیرد.

این تانک بر آمریکایی از ۵ دنده اتوماتیک بهره برده و وزن آن در حدود ۱۸۵۹۰ کیلوگرم است. این خودرو به کشورهای عراق، مصر، عربستان، امارات، مراکش، اردن، عمان و انگلیس نیز صادر شده است.

مقایسه دو کشنده ایرانی و آمریکایی

رونمایی از کیان ۷۰۰ نشان دهنده بروز یک بلوغ و پیشرفت پرش گونه در توانایی تحرک واحدهای رزمی نیروی زمینی ارتش است و اگر به گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در ۴۰ سال اخیر چه مسیر طولانی در این بخش سپری شده و از مشکل داشتن برای انتقال یک تانک، حالا امروز به انتقال مطمئن دو تانک به صورت همزمان رسیده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 48
  • F35 US ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    اينا فقط به درد اين ميخوره پشتش تانكر ببندي بري بلوار آب بدي .
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      زودپز سوت نمیزنه مگه اینکه یه جاش داره می سوزه ،نه؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      82 5
      مگه امثال تو مردید که پشت این تانک بر ها تانکر آب ببندن
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      58 3
      الله اکبر هفته دفاع مقدس امسال بعد از شاهکارهای تابستان از گلوبال هاوک تا توقیف استنا تا ارامکو و نفتکش ها و ان رژه پر صلابت و مقهور کننده یگانهای موشکی در 31 شهریور چند رسانه معاند دقیقا انگشت روی همین بخش کِشنده گذاشتند که مثلا اگه ولو و بنز نباشه اینا را بکشه به گل میشینند و از این حرف ها ولی حالا احساس شما را درک میکنم جناب 00:02
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      74 4
      اره ما با اینها به بلوارها آب میدیم که گوسفندایی مثل تو از علف وسط بلوارها سیر بشن نمیرن
    • بن لاله داداش بن لادن IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      46 5
      مرگ بر "یونایتد استیتز آو اِمِریکا"
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      13 22
      پخش و باندش چیه؟ حتما صنام !!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      31 5
      بذارید فنی خدمتتان عرض کنم!! حمل دوتانک چیزی نیست که به ذهن اونور آبی ها نرسیده باشه! معنی دو تانک یعنی : 1- وارد آمدن بار یک تانک روی کمر شاهتیر تریلر به جای انتقال مستقیم نیرو بروی چرخهای کمرشکن در مدلهای تک تانک.و این به این معناست که کل پکیج درگیر بار فوقانی می شد. نه کمر شکن به تنهایی 2- وارد امدن 30 تن (نصف بار تانک جلو ) روی محورهای عقب کشنده 3- فرو رفتن چرخهای کشنده در زمینهای سست 4- در صورت نیاز به مانور سریع برای آزاد سازی کشنده، امکان خروج کشنده از زیر بار کمرشکن وجود ندارد 5- جکهای تعادل جلوی کمرشکن (برای آزاد سازی کشنده) زیر بار 30 تن بار تانک بی استفاده هستند. چون در صورت رهایی پانچ کرده و در زمین فرو میروند البته مطمئن هستم دوستانمان در مهندسی لجستیک برای تمام سوالات فوق پاسخ فنی مناسب دارند. با تشکر
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      36 8
      خودرو سازی تحت کنترل اصلاح طلب هاست امثال نعمت زاده ها هم عضو مافیای خودرو هستن برای همین هر وقت صحبت از واگذاری خودرو به سپاه و نیروهای مسلح میشه روزنامه های اصلاح طلب شروع به سیاه نمایی و مخالفت می کنند
    • علی خدایی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      10 4
      ماشالله خدا قوت واقعا آدم افتخار میکند و شاد و خرم میشود
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      16 8
      بلوار منتهی به کاخ سفید دیگه. ان شاالله اونجا رو که حسینیه کردیم،بلوارشم با این آب میدیم
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      20 2
      کشنده ایرانی چقدر شبیه ولوو انN ۱۰ و انN ۱۲ سوئدی
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      8 0
      با قطار تعداد بیشتری میشه برد تازه تو هندوستان اتوبوسش بجای 45نفر 450نفر سوار میکنه دکارایش از اتوبوس آمریکا هم بهتره
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    چرا هرچیزه بی ارزشی رونمایی میشه بلافاصله یه مقاله میزاری و تیترش هم یه جوری میزنی انگار سفینه ی فضایی ساختی؟ یه تانکبر چیزی نیست که بخوای مقاله دربارش بنویسی.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      58 1
      خخخخخ بدجور آتیش زد 700 اسب 3300 نیوتون و 12 دنده اتوماتیک اینو هیچ کشوری برای فروش هم نمیزاره انشاءالله خودرو بزنن
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      59 3
      چرا چشم دیدن نداری؟ چرا اینقدر خود تحقیری رو دوست داری؟
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      11 9
      9:52 جون اگه دقیقا به این 700 با موتور اتوماتیک و 12 دنده نگاه کنی متوجه میشی که یه کشنده volvo سری n10 هستش و در بازار تجاری اروپا و امریکا محصوصا کانادا خوب جواب داده. در ضمن این یه ماشین با قابلیت های نظامی نیست و فقط ترابریه در نهایت یه جایی مثل فکه یا چزابه یا کوهستان های کرمانشاه و کردستان گیر میفته و تانک باید پیاده بقیه راه رو بره
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      9 4
      ایران که خیلی وقته فضا پیما ساخته چون خیلی بالاست چشمات نمیبینه فعلا در همین حد تانک بر حال کن فقط بپا دق نکنی
  • alireza IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    76 3
    خدا قوت..!
  • حسین IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    53 10
    موتورش ساخت کجاست؟
    • ناشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      47 42
      ایران بی سواد
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      36 36
      با سواد، ما موتور موتور سیکلت هم به زور می سازیم. این ولوو هست
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      35 7
      احتمالا امریکا یا اروپا موتوری با این ویژگی را در شرایط تحریم فقط مخصوص ایران ساخته و تحویل داده
    • ناشناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      34 9
      خخخخخ دادچ یا شما فوق ضعیفی یا پول میگیری یا از کشور های دشمن داری پیام میزاری . ایران در زمینه موتوری و طراحی و ... هیچ مشکلی نداره . فقط اگه شما میبینی ارتش و سپاه ماشین و تانک و نفر بر و 6*6 و 4*4 و هواپیما و موشک و پهپاد و ... میسازن از روحیه و تفکر جهادی و انقلابی برخوردارن . شما اومدی ایران خودرو و سایپا و موتور سیکلت رو با اینها مقایسه نکن چون تولید کنندگان این ها یا غربزده هستن یا خودباخته یا اشراف که فقط به فکر وارداتن و نه تولید.
    • عزیز IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      8 9
      اینکه همون ولوو ان هاش سوءدیه که زرشک.....
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    22 43
    مال اونا قیافش خوف تره. تانکبر باید قیافش خوف باشه
  • حمید IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    56 18
    اینکه ولووی ان هاشه .
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      22 5
      ولوو از این رو این کپی کرده
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    62 8
    آقا با چه منطقی وقتی کشور در بحث ماشین سنگین دچار مشکل مضاعفه نیروهای مسلح برای مردم خودرو نمیسازد؟ بابا پولش رو میدیم مردم را از دنگ فنگ و هووو نجات بدید والا اختاپوس خودروسازی قابل تحمل نیست
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      23 21
      مگه الکیه خودرو ساختن؟ اونم خودروس سنگین.اینا همه حرفه زیاد جدی نگیر
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    44 7
    با این جثه کوچکش ظاهرا از اون تانک بر های گنده و بی هنر ماز روسی که جز دود و داغ کردن موتور هنر دیگه ای نداشتند مشخصات بهتری داره.
  • US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    40 7
    برای اصل کار احسنت.اما با وزن تانکبر + وزن دو تانک، قطعاً آسیب سنگینی به آسفالت های زپرتی جاده ها خواهد زد.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      10 9
      بابا قرار نیست تو خط بین شهری کار کنه!!!
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    14 7
    بنده خدا اسکانیا
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    33 10
    خدایا وقتی جوانان غیور این ملت مقاوم چنین شاهکاری رو تولید و عرضه کردن طوریکه غول صنعت دنیا امریکا را نه پشت سر بلکه تحقیر کرده اند بعد صنعت خودروسازی فشل ما توان تولید همین پراید رو هم نداره! خودروهای روز دنیا پیشکش، نیروهای مسلح قهرمان ارتش قهرمان سپاه پیروز شما را بخدا یه بخش کوچکی از توان تان رو بذارید برا تولید خودروهای سواری در خور شان ملت سرافراز ایران. تا دست گدایی یه عده از کشورهای بیگانه کوتاه بشه.
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      12 8
      اونا نیازی ندیدن که چنین چیزی تولید کنند. وگرنه دلیلش نداشتن تکنولوژی یا بلد نبودن نیست.
  • امیر IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    18 40
    روند گام به گام تولید این کامیون ها رو در تلویزیون نشان ندهید آن زمان باور میکنیم نه اینکه فقط یک کامیون عکس بگیرید که احتمالا از روسیه آن رو خریدین
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      18 4
      استفاده از تجارب دیگران اصلا بد نیست و توصیه دین هم هست که پیامبر بزرگوار فرمود حتی در چین هم علم را بیاموزید اما این نگاه خودتحقیری شما و دوستان غربزده تان که در این 200 سال اخیر ایران را هلاک کرده از همه چیز بدتر است و البته الان به مدد تفکر انقلاب کمی ایران عزیز سربلند کرده اگر باز هم دوستان اصلاحاتی غربزدهتان در دولت و مجلس و دیگر جاها بگذارند ایران افتابه سازه امریکا موشک میسازه همین شعار را شما ها چند سال قبل در مدارس میگفتید که حالا با کمک نگاه جهادی و انقلابی کمتر کشوری توان رقابت با موشکهای ایرانی را دارد
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    24 7
    آیا پل های ما تاب و ظرفیت عبور این وسیله به همراه دو تانک پشت آن را دارند؟
    • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      5 3
      عزیز دل کنار هر پلی که رد بشی یه تابلو هست که حداکثر وزن مجاز رو روش نوشته و در کنار اون یه جاده هست که میره ته دره (یا هرجای دیگه) و بدون رد شدن از روی پل، اوم مسیر رو میره
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    24 2
    ماشالله
  • مهدی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    13 2
    اگر قیمت تمام شده آن اقتصادی باشد می توان مدل ساده تر آن را در ایران تجاری کرد و به حضور اسب های ضعیف ناوگان سگین در ایران پایان داد !
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    33 2
    موتورشو خودمون ساختیم ؟ اگر خودمون ساختیم که دیگه واردات کامیون معنی نداره . همینو تولید کنید ملت بخرن دیگه . قیمتها هم میاد پایین .
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    21 7
    سوخو 57 و سوخو 35 و میل 35 و کاموف 52 بخریم
    • جبارسینگـ IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      5 8
      باشه چن تا چه مدلی؟ ... سوخو سفید یخچالی؟ ... کاموف هم یشمی متالیک؟ ... شما رو ب شرفتون جای الکی دهن رو هم کوبیدن یخورده فک کنین ... انگاری ترقس ... سوخو35 بسازیم!!!!!
  • عزت FI ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    34 2
    آن کشنده ایرانی چقدر شبیه ولوو انN ۱۰ و انN ۱۲ سوئدی است.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    19 5
    کل مجموعه ایران خودرو وسایپا درپیتی استاد کلیدسازرو جمع آوری وبه پادگان شهیدزرهرن ارتش منتقل کنید .علی برکت الله
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    5 5
    عجب ؟
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    11 7
    صداسیما خوابی چرا رئیس صداسیما تغییر نمیکنه یه جوان خوش فکر نمیذارید
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    10 3
    الحمدلله ... ان شااله خودروی سواری
  • وثوق IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    90 4
    تو تجهیزات نظامی خودمون رو با ابرقدرتها مقایسه می کنیم تو امنیت برای شهر وندان خودمون رو با افغانستان و سوریه مقایسه می کنیم تو رفاه و آسایش خودمون رو با یمن و قبایل آدم خوار افریقایی مقایسه می کنیم برای قیمت ها خودمون رو با فوم جهانی و دنیا مقایسه می کنیم ولی وقتی میرسه به حقوق و دست مزد ما را با شعب ابی طالب و تحمل پیامبر مقایسه می کنید و وقتی هم به خودتون میرسه آیه نازل می کنید که :خدا به هرکس بخواهد بی حساب عطا می کند
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      11 0
      گل گفتی
    • محمد حسن صفریان GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      2 4
      سلام و عرض ادب قربان در تایید فرمایش شما، چیزی که دوستان دقت نمیکنند، تجاری سازی و توجیه اقتصادی داشتن شرط هرگونه تولیدی است ، طرح این خودرو مثل ساخت هواپیمای جنگنده است که ایران اعلام کرده : بدون داشتن زیر ساخت و تکنولوژی لازم، به تنهایی تولید کرده است در حالی که معمولا " ساخت هواپیمای جنگنده یک محصول مشترک است.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    46 22
    لامصب اگه خودمون تو ایران زندگی نمیکردیم با این مطالب مشرق فکر میکردیم ابر قدرت دنیاییم.با ملتی درستکار و سیر و پولدار.ومسولینی سالم و صادق و مملکتی ازاد.خدا این مشرق جاسوس. روس از ساندیس خورها نگیره
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      13 5
      شما در هر کشوری زندگی کنی واقعیت متفاوت با رسانه ها رو به چشم می بینی
    • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      7 5
      البته آمار ها نشون می ده تو امنیت هم از آمریکا بالاتریم فقط اونجا هایی مشکل داریم که مدیریتش دست اصلاح طلبهاست .
  • محسن IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    24 7
    از قیافش پیداست از کشنده تجاری ولو استفاده شده. ولی نمونه امریکایی یک خودری منحصرا جنگی است
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      2 6
      وای کارشناش عجب موشکافی
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    25 8
    این دقیقا ولوو NH12 نیست که فقط کاموفلاژ نزاجا به خودش گرفته؟؟!!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    12 6
    افرین بر دستان پرتوان رزم اوران این مرز بوم
  • سید حبیب IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 9
    درود بر افتخار آفرینان ایرانی که واقعا اگر دست به هرکاری بزنن بهترینش میسازن و خاک بر سر خودتحقیرای که چشم دیدن پیشرفت ایران رو ندارن و فقط بلدن زر مفت بزنن یارو میگه موتور از کجاست ؟ اخوی اگر موتورش از هر کجا بود که اول خودشون از این مدل داشتن نه اینکه خودشون مثلا نمی تونن تانکبر داشته باشن بعد بیان موتورش بدن به ایران مثلا آمریکایی ها با اینهمه ادعاشون تانکبرشون 70 تن قدرت جابجایی داره بعد تانکبر ایرانی 200 تن اونوقت ابله میگه موتورش از کجا گرفتین؟ خخخخخخخخخخ اینا مخ ندارن فقط خود تحقیرن حتما میخوان بگن موتورش از غربیا گرفتیم که خودشون هنوز از تانکبر 70 تونی استفاده میکنن بعد دلشون به حال ما سوخته موتور با قدرت 200 تن رو دادن به ما خخخخخخخخخخخخ زنده باد مردان انقلابی سرزمینم به کوری چشمان دشمنان داخلی و خارجی و پوکیدن عقل ناقص خودتحقیرای داخلی
  • سید حبیب IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 1
    ای کاش برای یدک کشش هم یک پوشش میگذاشتن که مشخص نشه بارش چیه اینجوری برای محرمانه ماندن محموله بهتره بازم میگم افتخار میکنم به دستان پرتوان بچه های انقلابی کشورم که برای ایران عزیز افتخار خریدن ای کاش برای ما مردم هم خودرو در شان انقلاب میساختن که نخوایم هر سال به اندازه یک جنگ کشته داشته باشیم خودرو سازی سایپا و ایران خودرو ارابه مرگ میسازن عملا میشن دشمن مردم ایران زمین شما را بخدا به داد مردم برسید و خودرو در شان مردم بسازید ما با کمبود جمعیت مواجه هستیم بعد هر سال باید به اندازه یک جنگ تمام عیار کشته بدیم؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    10 3
    باسلام چرا خودروسازي سايپا وايرانخودرو را تحويل نيروهاي مسلح نمي دهند.تا خودروهاي با اين کيفيت بالا را بسازند واز کشت وکشتار مردم توسط اين خودروهاي بي کيفيت داخلي جلوگيري بشود.
  • شمس IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    11 7
    ولوهای قدیمی تغییر رنگ دادند
  • سپهر IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    15 1
    نور بباره به قبر اصغر آقای قندچی
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 10
    تانک بر الان خیلی مهمه ؟
  • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 1
    یه نکته.... آنهم درسته. کاملا شبیه NH12هست... اما موتور اون۴۴۰ اسب بخار هست... ولی کیان موتور۷۰۰ اسب بخار داره
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    10 7
    اینکه NH12 ولوو هستش!!!!
  • داریوش IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 5
    اینکه کامیون ولو NH
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 1
    تانکبر فقط برا جاده آسفالته نیستش و باید توی جاده های خاکی و گل و لای هم بتونه حرکت کنه که فکر نکنم کیان 700 بتونه از این مهم بربیاد. مع الوصف بازهم دست مهندسین ما درد نکنه و خدا پشت و پناهشون باشه.
  • مهذداد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 4
    این ولوو هستش کیان کجا بوده بنده خدا
  • عابس شعف IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 2
    عاقا 700اسب بخار تلویزیون گفت یا شما اشتباه میگید یا اونو اشتباه فهمیدن
  • سعید IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    12 11
    ارم ولو fh رو بر میدارن اسمش میشه کیان ۵۰۰ ولو nh رو میکنند کیان ۷۰۰ فقط بلدن اسم بسازن .مثل سامانه بوک ک شده ۱۵ خرداد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    10 3
    هنوز یادمون نرفته پیکان با موتور پژو و پژو با موتور پیکان و......
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 3
    ماشالله به قدرت نظامیمون
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 3
    یک سوال فنی استاندارد حمل و نقل در مورد پل وزن این کشنده با بار را لحاظ کردند؟ کاش کارهای ساخت و ساز و جاده مثل امریکا به نیروهای مسلح واگذار می شد اینجوری تاییدات قابل اعتماد بود
  • DE ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 7
    چرا نامش را به انگلیسی می نویسیند. پس فارسیش کو؟ خودباختگی زبانی ما به ارتش هم دارد می رسد
  • درویش IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 2
    دوستان دنبال چی هستید؟ بله امکان مهندسی معکوس از ولو وجود دارد ولی این دلیل نمیشود که به کشور افتخار نکنیم آقایان توجه داشته باشید که قبلا توان تولید و مونتاژ یک فیلتر را نداشتیم ولی الان در آستانه تولید کامل هستیم حتی اگر با مهندسی معکوس و یا قطعاطی هم از کشورهای دیگر گرفته باشیم باز هم باید به تولید کننده ایرانی و کشور ایران افتخار کنیم دوستان مثل لشکر کوفه نباشید که با حسین بیعت میکنند ولی نان یزید و معاویه را میخوردند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    5 1
    خیلی قشنگنه. هم تیپ ولو به نظر میاد. حتی اگر کپی هم شده باشه خیلی قشنگنه و قدرت موتور قابل تحسینه. باز هم احساس غرور برای من و احساس شرمندگی برای خودروسازها....
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 3
    جلوش یک کم بی ریخته. بدین به ممد صافکار یک کم "فیس لیفتش" کنه. اونطوری ترسناکتر هم میشه
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 0
    آفرین بر ارتشیان عزیز که نام ایرانی و ایران را همیشه زنده نگه داشتید به امید روزی که فرا برسد که بتوانید خودروی سواری عمومی با کیفیت ، پرقدرت و برازنده نام ایرانی را تولید کنید خداوند نگهدارتان باد
  • آینده نگار IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 2
    این تجهیزات باید در بخش خصوصی ساخته شود.
  • مرتضی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 2
    چقد شبیه ولوو ان اچ 12 420 میمونه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 2
    خوب آمریکا هم می تونست همچین چیزی بسازا که اصلا سه تانک را همزمان جابه جا کنه ولی اونا به فکر جاده و اسفالت بودند که گفتند نباید از نود تن بیشتر ماشین و تانک بشود در غیر این صورت دهن آسفالت داغون میشود
  • عبدالعزیز IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 1
    سلام علیکم باعث افتخار نه تنها ما ایرانیان است بلکه مسلمانان به ایران افتخار می‌کنند
  • راننده IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    206 4
    حاجی و سرورتون اندازه موهای سر همه شماها دنده عوض کردم بیخود نظر ندید و اونهایی که تحقیر کشورشونو دوسدارن بدونند ایران علاوه بر این موتورهای قویتری هم ساخته و میسازه که با 1500 اسب بخار روی قطار و تانک وصل میشه با کیفیت خوب اون دو گروه لگن سازی رو نگاه نکنید که عمدا بخاطر سود بیشتر خودروهای قدیمی تولید میکنند
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      2 0
      آفرین آفرین آفرین. تو کجا بودی؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 1
    درود بر نیروهای مسلح کاش این عزم رو دولتی ها و مجلسی ها هم داشتند...
  • سلام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 4
    آخه این نو عروس رو چه به تانک بر تو میدان جنگ نه زره ای نه محافظ برای راننده بدبخت این به درد بردن تیر آهن و سنگ بیشتر میخوره نه تانک بر که تو میدان واقعی جنگ بشه آبکش تو یک نگاه با مدل آمریکایی که زره و حفاظ داره کاملا متوجه میشین جاااااان ولوو
  • محمو IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 2
    داداش هرکی میگی قیافع واس امریکا خوبه فلان اون خوبه یه بهانه میاره...خوب میتونی برو خودت درست کن..فقط پشت گوشی یه زبون داری
  • عزت FI ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 5
    داد میزند که من ولوو ان ۱۰ هستم!درست است گوسفند نداشتیم ولی پشکل زیاد دیدیم!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      4 4
      برای کم شدن هزینه ها از اتاق ولو استفاده شده است وگرنه موتور و ...همه ایرانی است . ضمن آنکه ولو توان حمل این بار را ندارد
  • محمد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    0 0
    وزارت دفاع باید وارد عرصه خودرو سازی بشه و هم از این طریق در آمد زایی کنه هم روز به روز با کسب تجربه به توان علمی و فنی و طراحیش اضافه بشه
  • M IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 4
    یه نیسان ابی باشه کافیه
  • محمد حسن صفریان GB ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    5 3
    سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان من یک چند سالیست با ماشین آشنا هستم و با مقایسه عکس تریلی آمریکایی و ایرانی فکر میکنم که به طور عملی تانک اولی روی کیان بیشتر بر روی شاسی قرار دارد ! ولی در تانک بر آمریکایی تانک به طور کامل بر روی یدک قرار داشته و فقط بکسل میشود و با توجه به ابعاد لاستیک ها کیان فقط دکور میباشد....
  • Mohamadtaj IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 3
    به نظربنده هرکی به اندازه ظرفیت عقلیش از این مطلب سود میبره واینکه همچنین قدرت نظامی روز به روز پیشرفت میکنه باید خوشحال بود وکسانی که دنبال نگاه تحقیرانه به خاک خودشونن به دلیل مسائل مادی که هیچ ربطی به امنیت ملی نداره سعی بر نفهمیدن دارند.
  • PL ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 3
    آمریکا چیزی میسازه که به درد استرتزی خودش بخوره اینکه بار بیشتر ببره یا کمتر بسته به تقاضای ان واحد دارد نه مسئله سبقت است نه برتری لطفا برای مردم توضیح درست بدین یعنی امریکا چرخ نمیتونه بیاره یا شاسی یا موتور پرقدرت واقعا که
  • PL ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 1
    با قطار تعداد بیشتری میشه برد تازه تو هندوستان اتوبوسش بجای 45نفر 450نفر سوار میکنه دکارایش از اتوبوس آمریکا هم بهتره
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    9 1
    بدنه خودروهای نظامی باید زره پوش بشه . باید توان مقاومت جلوی تیر و ترکش رو داشته باشه .
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    3 0
    احسنت به فرزندان ایران اسلامی عزیزمون. به نظرم ظاهرا زیادی سوسوله برای یک محصول در زمینه جنگ. باید یه ذره زمخت تر و خشن تر و ابهتش بیشتر باشه. ضمنا رنگش اگه مات باشه که دیگه مشکل انعکاس رو هم نداره
  • سعید IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    3 1
    یاعلی مدد
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    6 0
    بیش از حد شبیه کشنده های ولوو برای بازار آمریکای شمالی هست، تا جایی که تنها تفاوت در رنگ آن می باشد. . .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس